Hoeveel zoekwoorden moet een webtekst bevatten? Welke zoekwoorden moet ik gebruiken in afbeeldingen? In gesprekken met ondernemers krijgen we geregeld vragen over het gebruik van zoekwoorden of keywords. Wat moet je wel of niet weten over zoekwoorden op je website? Ontdek het in deze blog.
Om te beginnen gaan we even terug naar de jaren ‘90 als de eerste zoekmachines het licht zien. AltaVista is een van de eerste serieuze zoekmachines in 1994, misschien heb je er destijds weleens wat op gezocht. Zoekmachines als AltaVista kijken voor het aanbieden van zoekresultaten voornamelijk naar het aantal zoekwoorden wat je gebruikt. Het is voor de vroege online marketeers een koud kunstje om gevonden te worden, waardoor websites zichtbaar zijn op woorden die totaal niet relevant zijn.
Google maakt het vanaf 1998 allemaal wat moeilijker door websites ook te beoordelen op basis van de kwaliteit van het aantal linkjes dat een pagina krijgt van andere sites. PageRank wordt deze methode genoemd. Google krijgt het voor elkaar om zoekers betere resultaten te bieden. Inmiddels kennen we Google als de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Google gebruikt nu meer dan 200 factoren om je website te ranken. De belangrijkste factoren zijn: linkjes en content, de informatie op je website zoals tekst, afbeeldingen en video. Bij het optimaliseren van je website voor beide factoren zul je zoekwoorden nodig hebben.
Hieronder ga ik verder in op de zin en onzin van:
Klik op 1 van de links om naar het onderwerp te gaan.
Als we kijken naar teksten is kwaliteit van groot belang; het moet waarde toevoegen voor bezoekers. De teksten op je website moeten antwoorden en oplossingen bieden, anders kun je het net zo goed niet schrijven. Teksten op internet hoeven niet per se kort te zijn. Het is een groot misverstand dat mensen niet bereid zouden zijn veel tekst te lezen op een website. Een tekst moet goed geschreven zijn en geen spelfouten bevatten. Het is ook aan te raden om je tekst te verrijken met afbeeldingen, video’s of andere content.
Weet jij dat de afbeeldingen op je website gelezen worden door zoekmachines? Zoekmachines kijken waar de afbeeldingen over gaan, zodat ze bij een zoekopdracht relevante afbeeldingen naar voren kunnen halen. Jij kunt zoekmachines een handje helpen om eerder te begrijpen wat er op de afbeelding of foto staat. Zorg dat afbeeldingen een logische naam hebben, waarin je kort vertelt waar de afbeelding over gaat. In de omschrijving kun je wat meer details beschrijven. Gebruik in beide gevallen relevante zoekwoorden. Met Plate kun je per afbeelding eenvoudig de gegevens invullen. Bekijk onze video over de optimalisatie van afbeeldingen.
Prop je afbeeldingsnaam en -omschrijving niet vol met allerlei zoekwoorden waarop je graag gevonden wordt, maar die totaal niets zeggen over de inhoud van de afbeelding. Dit wordt door Google als spam gezien. Google’s techniek is inmiddels al zo ver dat zoekrobots kunnen herkennen wat er op de afbeelding staat. Google misleiden wordt dus steeds lastiger!
Het hele web is met linkjes aan elkaar verbonden. Linkjes naar pagina’s binnen je website zorgen voor verdieping en als je linkjes krijgt van andere websites kun je dat zien als een blijk van waardering. Achter een linkje zit over het algemeen een andere pagina binnen of buiten je website. De zoekrobot die je website bezoekt, leest deze linkjes en beoordeelt de waarde ervan. Je kunt de zoekrobot een handje helpen door in de linkomschrijving, ook wel anchor-tekst genoemd, relevante zoekwoorden te zetten, die vertellen waar de pagina of website over gaat waar een bezoeker na een klik op terecht komt.
De title tag en de meta description, ook wel paginatitel en paginaomschrijving genoemd, zijn de zichtbare delen van je pagina in de zoekresultaten. Google en andere zoekmachines halen uit de paginatitel en -omschrijving informatie over de inhoud van een pagina. De paginatitel is een van de belangrijkste factoren voor vindbaarheid van je website. Om die reden is het belangrijk om zoekwoorden te gebruiken waarop je gevonden wilt worden.
Een URL geeft aan waar een pagina, afbeelding of bestand zich bevindt op het internet. Het is een uniek adres van een document op het web. Een URL voor je domeinnaam ziet er bijvoorbeeld zo uit www.mijnwebsite.nl/pagina. Zoekmachines lezen de URL-structuur van je website en halen daar informatie uit om je website te beoordelen. Het is dus belangrijk om zoekwoorden in je URL’s te gebruiken, die gerelateerd zijn aan de informatie op de pagina.
Zet je URL’s niet vol met zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Google en andere zoekmachines kunnen dit zien als spam, wat negatief invloed heeft op je vindbaarheid.
Door middel van een sitemap geef je zoekmachines eenvoudig inzicht in de URL-structuur van je website. Lees hier hoe je zelf een sitemap maakt.
Ben je nog niet afgehaakt? Gelukkig! Als het gaat om het gebruik van zoekwoorden moet je kijken naar het grote plaatje. Je website staat in een bepaalde context, een omgeving waarin mensen zoeken naar antwoorden op hun vragen, naar oplossingen, naar nieuwe producten. Om te zorgen dat je op de radar komt van je zoekende doelgroep moet je hun taal spreken. Dat doe je onder meer door zoekwoorden te gebruiken. Keywords zijn een middel, geen doel. Het gebruik van de woorden van je doelgroep moet een natuurlijk proces worden binnen je website en online strategie. Alleen dan voorkom je namelijk dat je gaat spammen. Het belangrijkste is dat je meerwaarde hebt voor je doelgroep.
Ik wil je uitdagen om meer te denken in onderwerpen dan in zoekwoorden. Denk eens na over een aantal vragen van je bezoekers en pik er 1 uit. Kijk vervolgens welke content je kunt maken om die vraag te beantwoorden. Je kunt bijvoorbeeld een serie blogs publiceren en die bundelen in een categorie of weergeven op een speciale pagina waar bijvoorbeeld ook een video staat of andere content om het onderwerp te versterken. Zo laat je zien dat je een expert bent voor een bepaald topic. Als je groter denkt dan zoekwoorden ben ik ervan overtuigd dat je beter gevonden wordt.
Heb jij vragen naar aanleiding van deze blog of een opmerking? Laat hieronder een reactie achter of stuur een mailtje naar johannes@startmetplate.nl.