Zoekwoorden op je website: wat moet je weten en wat kun je vergeten?

Hoeveel zoekwoorden moet een webtekst bevatten? Welke zoekwoorden moet ik gebruiken in afbeeldingen? In gesprekken met ondernemers krijgen we geregeld vragen over het gebruik van zoekwoorden of keywords. Wat moet je wel of niet weten over zoekwoorden op je website? Ontdek het in deze blog.

Om te beginnen gaan we even terug naar de jaren ‘90 als de eerste zoekmachines het licht zien. AltaVista is een van de eerste serieuze zoekmachines in 1994, misschien heb je er destijds weleens wat op gezocht. Zoekmachines als AltaVista kijken voor het aanbieden van zoekresultaten voornamelijk naar het aantal zoekwoorden wat je gebruikt. Het is voor de vroege online marketeers een koud kunstje om gevonden te worden, waardoor websites zichtbaar zijn op woorden die totaal niet relevant zijn.

altavista zoekmachine 1994

Betere zoekresultaten

Google maakt het vanaf 1998 allemaal wat moeilijker door websites ook te beoordelen op basis van de kwaliteit van het aantal linkjes dat een pagina krijgt van andere sites. PageRank wordt deze methode genoemd. Google krijgt het voor elkaar om zoekers betere resultaten te bieden. Inmiddels kennen we Google als de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Google gebruikt nu meer dan 200 factoren om je website te ranken. De belangrijkste factoren zijn: linkjes en content, de informatie op je website zoals tekst, afbeeldingen en video. Bij het optimaliseren van je website voor beide factoren zul je zoekwoorden nodig hebben.

Hieronder ga ik verder in op de zin en onzin van:

  1. zoekwoorden in teksten
  2. zoekwoorden in afbeeldingen
  3. zoekwoorden in linkjes
  4. zoekwoorden in paginatitels en -omschrijvingen
  5. zoekwoorden in urls

Klik op 1 van de links om naar het onderwerp te gaan.

zoekwoorden tekst

1. Zoekwoorden gebruiken in teksten

Als we kijken naar teksten is kwaliteit van groot belang; het moet waarde toevoegen voor bezoekers. De teksten op je website moeten antwoorden en oplossingen bieden, anders kun je het net zo goed niet schrijven. Teksten op internet hoeven niet per se kort te zijn. Het is een groot misverstand dat mensen niet bereid zouden zijn veel tekst te lezen op een website. Een tekst moet goed geschreven zijn en geen spelfouten bevatten. Het is ook aan te raden om je tekst te verrijken met afbeeldingen, video’s of andere content.

Keywords in tekst: waar moet ik aan denken?

Keywords in tekst: wat mag ik vergeten?

  • Keyword density of zoekwoord-dichtheid: hiermee wordt het percentage bedoeld van het aantal zoekwoorden wat je gebruikt in je tekst in verhouding tot het totale aantal woorden. Zodra je hier over nadenkt, zit je op een verkeerd spoor en schrijf je niet voor bezoekers maar voor zoekmachines. Zorg dat je zoekwoorden op een natuurlijke manier verweeft in je teksten. Natuurlijk moet je nadenken over het gebruik van zoekwoorden, maar stop met rekenen.
  • Keyword spam: overmatig gebruik van zoekwoorden in je teksten, zonder dat het nut heeft voor lezers. Google treedt hard op tegen deze vorm van spam. Lees de richtlijnen van Google.
  • Onzichtbare zoekwoorden: Google proberen te manipuleren door tekst te verbergen. Bijvoorbeeld door witte tekst op een witte achtergrond te plaatsen, waardoor bezoekers de tekst niet kunnen lezen en zoekmachines wel, of door de tekengrootte in te stellen op 0.
zoekwoorden in afbeeldingen gebruiken

2. Zoekwoorden gebruiken in afbeeldingen

Weet jij dat de afbeeldingen op je website gelezen worden door zoekmachines? Zoekmachines kijken waar de afbeeldingen over gaan, zodat ze bij een zoekopdracht relevante afbeeldingen naar voren kunnen halen. Jij kunt zoekmachines een handje helpen om eerder te begrijpen wat er op de afbeelding of foto staat. Zorg dat afbeeldingen een logische naam hebben, waarin je kort vertelt waar de afbeelding over gaat. In de omschrijving kun je wat meer details beschrijven. Gebruik in beide gevallen relevante zoekwoorden. Met Plate kun je per afbeelding eenvoudig de gegevens invullen. Bekijk onze video over de optimalisatie van afbeeldingen.

Keywords in afbeeldingen: waar moet ik aan denken?

  • Als je afbeeldingen vanaf je camera uploadt, hebben ze vaak een vreemde bestandsnaam zoals DSC_63234.jpg. Sla afbeeldingen niet klakkeloos op vanaf je desktop of laptop zonder eerst de bestandsnaam aan te passen. Lees ook 'Wat moet ik weten over afbeeldingen op mijn website?'.
  • Zet de belangrijkste zoekwoorden aan het begin van de afbeeldingsnaam en -omschrijving.
  • Vergeet de omschrijving niet in te vullen. De omschrijving, ook wel alt-tag genoemd, is een alternatieve titel voor je afbeelding, die getoond wordt als afbeeldingen op je website niet geladen kunnen worden. Voor iemand die blind is, zijn alt-tags ook zinvol, hij of zij kan aan de hand van alt-tags ontdekken waar een website over gaat.

Keywords in afbeeldingen: wat mag ik vergeten?

  • Prop je afbeeldingsnaam en -omschrijving niet vol met allerlei zoekwoorden waarop je graag gevonden wordt, maar die totaal niets zeggen over de inhoud van de afbeelding. Dit wordt door Google als spam gezien. Google’s techniek is inmiddels al zo ver dat zoekrobots kunnen herkennen wat er op de afbeelding staat. Google misleiden wordt dus steeds lastiger!

zoekwoorden in linkjes gebruiken

3. Zoekwoorden gebruiken in linkjes

Het hele web is met linkjes aan elkaar verbonden. Linkjes naar pagina’s binnen je website zorgen voor verdieping en als je linkjes krijgt van andere websites kun je dat zien als een blijk van waardering. Achter een linkje zit over het algemeen een andere pagina binnen of buiten je website. De zoekrobot die je website bezoekt, leest deze linkjes en beoordeelt de waarde ervan. Je kunt de zoekrobot een handje helpen door in de linkomschrijving, ook wel anchor-tekst genoemd, relevante zoekwoorden te zetten, die vertellen waar de pagina of website over gaat waar een bezoeker na een klik op terecht komt.

Keywords in linkjes: waar moet ik aan denken?

  • Denk na over de linkstructuur van je website. Wat zijn je belangrijkste pagina’s? Leg daar meer linkjes heen. Als meerdere linkjes met de juiste zoekwoorden linken naar dezelfde pagina, dan heeft die pagina een grotere kans om beter gevonden te worden. Lees meer over het belang van interne links.
  • Vraag partners of bedrijven waar je geregeld mee samenwerkt om een linkje te leggen naar je website of een pagina binnen je website. Doe een voorstel voor de anchor-tekst met de juiste zoekwoorden.
  • Bij links vanaf andere websites is het belangrijk dat de context waarin de link staat relevant is. Denk dus goed na vanaf welke websites je linkjes wilt hebben.

Keywords in linkjes: wat mag ik vergeten?

  • Voorkom het gebruik van linkteksten als ‘klik hier’ en ‘lees verder’. Zoekmachines halen hier namelijk geen waardevolle informatie uit.
  • Pas op met het overmatig gebruik van dezelfde zoekwoorden in je links naar een specifieke pagina op je website. Google kan een manipulatief patroon herkennen en de bewuste pagina een mindere positie geven.  
zoekwoorden in je title en description

4. Zoekwoorden gebruiken in paginatitels en -omschrijvingen

De title tag en de meta description, ook wel paginatitel en paginaomschrijving genoemd, zijn de zichtbare delen van je pagina in de zoekresultaten. Google en andere zoekmachines halen uit de paginatitel en -omschrijving informatie over de inhoud van een pagina. De paginatitel is een van de belangrijkste factoren voor vindbaarheid van je website. Om die reden is het belangrijk om zoekwoorden te gebruiken waarop je gevonden wilt worden.

Keywords in titles en descriptions: waar moet ik aan denken?

  • De meta description heeft geen invloed op je ranking, heeft Google in 2009 aangegeven. Deze tekst is vooral bedoeld om bezoekers te verleiden door te klikken vanuit de zoekresultaten naar je website. Het is dus belangrijk dat de paginaomschrijving relevant is en vertelt waar de pagina over gaat. Zoekwoorden gebruiken is dus wel zinvol, ook al draagt het niet bij aan betere vindbaarheid.
  • Zet de belangrijkste zoekwoorden vooraan in je paginatitels.
  • Blijf dicht bij de inhoud van je pagina: de titel en omschrijving geven een korte samenvatting van waar de pagina over gaat.
  • Maak de titels en omschrijvingen leesbaar. Denk als een bezoeker, schrijf voor een bezoeker. Lees ook onze blog 'Hoe maak ik een goede paginatitel en paginaomschrijving voor zoekmachines'.

Keywords in titles en descriptions: wat mag ik vergeten?

  • Voorkom overmatig gebruik van zoekwoorden in je paginatitels en -omschrijvingen. Gevolg is namelijk dat ze onleesbaar worden, waardoor de kans groter is dat mensen vanuit de zoekresultaten niet doorklikken. Zoekmachines zien dit als reden om je pagina nog lager in de zoekresultaten weer te geven. Als bezoekers niet klikken, zal het wel niet relevant genoeg zijn.
  • Herhaal geen zoekwoorden in je title tags. Google kan het herhalen van dezelfde zoekwoorden interpreteren als spam. Je hebt maximaal 60-70 tekens die zichtbaar zijn in de zoekresultaten, ga er dus zorgvuldig mee om.
zoekwoorden in url

5. Zoekwoorden gebruiken in URL’s

Een URL geeft aan waar een pagina, afbeelding of bestand zich bevindt op het internet. Het is een uniek adres van een document op het web. Een URL voor je domeinnaam ziet er bijvoorbeeld zo uit www.mijnwebsite.nl/pagina. Zoekmachines lezen de URL-structuur van je website en halen daar informatie uit om je website te beoordelen. Het is dus belangrijk om zoekwoorden in je URL’s te gebruiken, die gerelateerd zijn aan de informatie op de pagina.

Keywords in URL’s: waar moet ik aan denken?

  • Zet het belangrijkste zoekwoord van een pagina in je URL’s.
  • Zorg dat je URL’s zo omschrijvend en kort mogelijk zijn.
  • URL’s worden getoond in de zoekresultaten. Zoekers wegen de structuur van je URL mee bij de keuze om door te klikken. Wees dus relevant en blijf dicht bij de inhoud van je pagina.

Keywords in URL’s: wat mag ik vergeten?

  • Zet je URL’s niet vol met zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Google en andere zoekmachines kunnen dit zien als spam, wat negatief invloed heeft op je vindbaarheid.

Door middel van een sitemap geef je zoekmachines eenvoudig inzicht in de URL-structuur van je website. Lees hier hoe je zelf een sitemap maakt.

Denk groter dan zoekwoorden!

Ben je nog niet afgehaakt? Gelukkig! Als het gaat om het gebruik van zoekwoorden moet je kijken naar het grote plaatje. Je website staat in een bepaalde context, een omgeving waarin mensen zoeken naar antwoorden op hun vragen, naar oplossingen, naar nieuwe producten. Om te zorgen dat je op de radar komt van je zoekende doelgroep moet je hun taal spreken. Dat doe je onder meer door zoekwoorden te gebruiken. Keywords zijn een middel, geen doel. Het gebruik van de woorden van je doelgroep moet een natuurlijk proces worden binnen je website en online strategie. Alleen dan voorkom je namelijk dat je gaat spammen. Het belangrijkste is dat je meerwaarde hebt voor je doelgroep.

Ik wil je uitdagen om meer te denken in onderwerpen dan in zoekwoorden. Denk eens na over een aantal vragen van je bezoekers en pik er 1 uit. Kijk vervolgens welke content je kunt maken om die vraag te beantwoorden. Je kunt bijvoorbeeld een serie blogs publiceren en die bundelen in een categorie of weergeven op een speciale pagina waar bijvoorbeeld ook een video staat of andere content om het onderwerp te versterken. Zo laat je zien dat je een expert bent voor een bepaald topic. Als je groter denkt dan zoekwoorden ben ik ervan overtuigd dat je beter gevonden wordt.

brainstorm ideeën verzamelen

Heb jij vragen naar aanleiding van deze blog of een opmerking? Laat hieronder een reactie achter of stuur een mailtje naar johannes@startmetplate.nl.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?