Hoe maak ik een goede pagina titel en beschrijving voor zoekmachines?

Stel, een mogelijke klant zoekt in Google of een andere zoekmachine naar het product of dienst wat je verkoopt. Hoe valt je website positief op tussen de zoekresultaten van concurrenten? Met een pakkende titel en een overtuigende beschrijving. De titel en beschrijving geven een beknopte samenvatting van wat een bezoeker op de pagina die volgt kan verwachten. Hieronder geven wij 3 tips.

1. Zorg ervoor dat de titel en beschrijving op iedere pagina uniek is

Heb je een apotheek, dan is het belangrijk dat de pagina ‘hoestdrank’ een andere titel en beschrijving heeft dan de pagina ‘paracetamol’. De inhoud van deze twee pagina’s is totaal verschillend. Bovendien heeft degene die op zoek is naar hoestdrank behoefte aan andere informatie dan degene die hoofdpijn heeft en op zoek is naar paracetamol. Onderaan dit artikel zie je een voorbeeld voor de pagina hoestdrank.

2. Gebruik zoekwoorden die de inhoud van de pagina dekken

Nee, niet in de stress schieten en denken dat dit alleen voor experts is, het is een kwestie van logisch nadenken. Stel je je eens voor waar je zelf naar zou zoeken als je hoestdrank nodig hebt. Waarschijnlijk iets met ‘keelpijn’, 'drankje’, ‘hoestdrank’ en ‘zere of pijnlijke keel’. Maar denk niet alleen aan het product, wellicht combineren bezoekers deze zoekwoorden ook met de ‘woonplaats’ of de plek waar je de hulpmiddelen kunt halen namelijk de ‘apotheek’. De pagina ‘hoestdrank’ moet dus op meerdere van deze zoekwoorden naar boven komen in de zoekmachines. Hieronder zie je een voorbeeld over hoe deze woorden gecombineerd worden in een titel en beschrijving.

Je hebt een beperkt aantal tekens voor een titel of omschrijving. Plate houdt dit voor je in de gaten en zorgt ervoor dat de zin automatisch wordt afgebroken als je teveel tekens gebruikt (60 voor de titel en 160 voor de omschrijving).

3. Activeer de lezer om door te klikken

Het doel van een mooie titel en beschrijving is dat de pagina op de juiste zoekwoorden naar boven komt. Maar als een ‘zoeker’ alleen je website ziet staan en er niet op klikt, heb je er niets aan. Daarom moeten titel en beschrijving ook uitnodigen om door te klikken.

Genoeg theorie, tijd voor een voorbeeld. Hiernaast zie je een voorbeeld van een goede titel en beschrijving voor de pagina ‘hoestdrank’. 

Houd bovenstaande handvatten vast en denk na over eigen titels en beschrijvingen voor je pagina's. Heb je vragen? Laat ze hieronder in de reacties achter. Bekijk ook de video: Hoe voeg ik titel en beschrijving toe.

a654ae73dc9f4035b0c96f86f882a07d

Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?