Meer bezoekers en aanvragen met doelgroeppagina's

Als je meerdere doelgroepen aanspreekt met je bedrijf is het soms lastig om voor al deze doelgroepen de juiste communicatievorm te vinden op je website. Moet je de communicatie veralgemeniseren, of voor elke doelgroep een aparte site maken? Wij adviseren om met speciale doelgroeppagina’s te beginnen. Je vindbaarheid wordt niet alleen groter, maar je krijgt ook meer aanvragen. Ontdek het in deze blog.

Beter vindbaar met doelgroeppagina's

Doelgroeppagina’s verhogen je vindbaarheid bij je doelgroepen. Een goede doelgroeppagina beantwoordt namelijk aan de zoek- of hulpvraag van je doelgroep. Een activiteitenboerderij die familiedagen organiseert, doet er goed aan om hier een aparte pagina voor te maken, families hebben namelijk andere wensen dan bedrijven of vrijgezellen. Families zoeken ook anders in de zoekmachines, bijvoorbeeld op ‘familiedag groningen’, of ‘actieve familiedag’. Elke pagina op je website wordt door zoekmachines als Google beoordeeld en opgenomen. Op het moment dat jij een specifieke pagina hebt, waar je laat zien dat je je doelgroep kent door hun taal te spreken en een oplossing te bieden, word je met je doelgroeppagina gerangschikt tussen de andere zoekresultaten.

doelgroeppagina boerderij t' dommeltje

Een advocatenkantoor dat gespecialiseerd is in arbeidsrecht heeft te maken met werkgevers en werknemers, 2 verschillende doelgroepen. Het kantoor doet er dus goed aan om aparte pagina’s te maken voor deze doelgroepen, waarin het ingaat op de specifieke hulpvragen.

Meer aanvragen met doelgroeppagina's

Doelgroeppagina’s verhogen de kans op contactaanvragen of bestellingen. Je hebt vast wel gehoord van Coolblue, een van de grootste webwinkels van Nederland met een omzet van ruim 500 miljoen euro. Coolblue heeft maar liefst ruim 320 webwinkels in de Benelux, winkels zoals www.tandenborstelstore.nl en www.rugzakcenter.nl. Coolblue kiest bewust voor aparte websites voor zijn producten omdat het daarmee het bereik bij een specifieke doelgroep, die bijvoorbeeld zoekt naar een tandenborstel of een rugzak, vergroot. Omdat mensen op een website komen, die specifiek gaat over het product waar ze op gezocht hebben, is de kans groter dat ze direct overgaan tot bestelling.

Coolblue online strategie aparte shops doelgroeppagina's

Dat effect kun je ook krijgen met een doelgroeppagina binnen je website. Een bezoeker die vanuit de zoekmachine direct op deze pagina binnenkomt, voelt zich sneller aangesproken dan wanneer hij op de algemene Homepage terecht komt en moet gaan zoeken. De Homepage is al lang niet meer de belangrijkste pagina op je website, dat zijn de diepere pagina’s zoals doelgroeppagina’s, waarmee je mensen met specifieke zoekvragen naar je site trekt.

Vanaf de doelgroeppagina kunnen bezoekers contact opnemen met een specialist, die bijvoorbeeld alles weet over arbeidsrecht voor werknemers. Of ze kunnen een whitepaper downloaden met verdiepende informatie over een bepaald onderwerp. Uiteindelijk wil je dat bezoekers een aanvraag of bestelling doen, dus zorg wel dat ze in de juiste richting worden geleid.

In 5 stappen zelf een doelgroeppagina maken

Waar moet ik beginnen, vraag je jezelf af? Hieronder staan verschillende stappen, die je kunt volgen bij het maken van je doelgroeppagina’s.

  1. Denk na over je doelgroep, producten en/of diensten. Welk onderscheid kun je maken? Welke behoeftes en wensen hebben ze? Nodig bijvoorbeeld verschillende klanten uit voor een gesprek en probeer in kaart te brengen welke vragen ze hebben.

  2. Doe een zoekwoordenonderzoek. Met de input die je hebt verzameld bij stap 1 ga je kijken hoe je doelgroep online zoekt naar jouw oplossingen. Je krijgt zo inzicht in de kansen die er liggen voor vindbaarheid bij je doelgroep en je ontdekt welke zoekwoorden je kunt gaan gebruiken in je tekst.

  3. Schrijf een goede webtekst. De teksten op je website zijn vaak de eerste woorden die je met de klant wisselt, ook al ben je je daar vaak niet van bewust. Lees hoe je een goede producttekst schrijft.

  4. Stimuleer conversie. Voeg een contactformulier toe aan je pagina, plaats een button of gebruik het downloadformulier. Lees hier meer over het verhogen van conversies op je website.

  5. Meld je pagina aan bij de zoekmachines, zodat je eerder vindbaar wordt.

Ga lekker aan de slag en communiceer met je doelgroep(en). Als je je website ziet als communicatiekanaal ga je meer resultaat boeken. 

Heb jij ervaringen met doelgroeppagina's? Deel ze met ons! Laat hieronder een reactie achter.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?