Het hele internet is met linkjes aan elkaar verbonden. Zoek maar eens in Google op een onderwerp en je krijgt een lijst met resultaten en linkjes waarop je kunt klikken. Vervolgens kom je op een pagina terecht waar linkjes staan, die je helpen om snel bij de juiste informatie te komen. Kortom: je kunt niet om linkjes heen.
Je hebt linkjes vanaf andere websites, externe links, maar ook linkjes binnen je website, interne links. In deze blog zoomen we in op het belang van interne links en krijg je tips om direct aan de slag te gaan.
Interne links zijn linkjes binnen je website, waarmee pagina’s aan elkaar worden verbonden. Je hoofdmenu bestaat bijvoorbeeld uit interne linkjes. Vaak zie je ook linkjes staan in de onderste balk van je website, de footer. Daarnaast staan er binnen teksten op je website linkjes naar andere pagina’s op de site.
Zoekmachines hebben zoekrobots, ook wel spiders genoemd, die je website regelmatig scannen om de informatie te beoordelen en te ranken in de zoekmachine. Deze spiders kijken daarbij naar interne linkjes, omdat ze aan de hand van deze linkjes snel kunnen beoordelen wat de belangrijkste pagina’s op je website zijn. Pagina’s die belangrijk zijn binnen je website krijgen waarschijnlijk meer linkjes dan minder belangrijke pagina’s. Spiders krijgen dankzij interne links snel een beeld van de structuur van je website, wat weer helpt om de pagina’s sneller vindbaar te maken.
Voorbeeld van een optimale structuur van een website. De grote stip bovenaan is de Homepage. Afbeelding via moz.com.
Linkjes binnen je website zorgen voor meer gebruiksgemak. Bezoekers kunnen makkelijk van de ene naar de andere pagina navigeren zonder dat ze de weg kwijt raken.
Als de relevantie van de interne linkjes hoog is, zullen bezoekers langer op je website blijven. Het bouncepercentage van je website gaat naar beneden. Relevante linkjes zorgen voor verdieping en verhogen de kans dat bezoekers uiteindelijk een aanvraag doen of contact met je opnemen.
Wij zien dat veel klanten nog te weinig of verkeerd gebruik maken van interne linkjes. Met de 3 onderstaande tips kun je direct verbetering aanbrengen op je website.
De linktekst, ook wel anchortekst genoemd, is de tekst waar je een linkje achter plaatst. Wat we vaak zien is dat deze tekst helemaal niets te maken heeft met de inhoud van de pagina waar naar gelinkt wordt, bijvoorbeeld ‘klik hier’. Maak de anchortekst relevant, zodat Google en andere zoekmachines zien waar de pagina over gaat.
Geregeld kom je nog teksten tegen die bomvol met linkjes staan. Dit leidt lezers af en geeft hen de kans om weg te klikken naar pagina’s die misschien helemaal niet relevant zijn voor het onderwerp. Wees dus voorzichtig met linkjes en plaatst alleen bewust. Probeer te denken als een bezoeker. Die komt binnen op een bepaald onderwerp en zoekt hoogstwaarschijnlijk verdieping. Als jij die verdieping kunt bieden met linkjes naar relevante pagina’s over het onderwerp, dan zuig je een bezoeker je website in.
Je hebt een serie blogs geschreven over een inspirerend thema. Vanuit de nieuwste publicatie leg je altijd linkjes naar de oudere blogs. Vergeet niet om ook vanuit de eerste publicaties linkjes te leggen naar de nieuwere blogs. Bezoekers komen namelijk ook nog op deze eerste blogs binnen. Geef ze de kans om zich te verdiepen. Advies: maak een speciale categorie aan voor je serie waarin je alle artikelen bundelt. Ontdek hoe je met Plate een categorie toevoegt aan je blog.
Weet je nog niet hoe je met Plate een link toevoegt op je website? Bekijk de hulpvideo hiernaast. Veel succes met het verbeteren van de interne links op je website. Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze blog? Stuur een mailtje naar info@startmetplate.nl of laat hieronder een reactie achter.