Hoe een FAQ je meer bezoekers op je website oplevert?

Kinderen vragen je de oren van het hoofd, maar ook volwassenen kunnen er wat van. Met de komst van het internet zijn er meer antwoorden gekomen en daarmee groeien ook de vragen. Heb jij als expert binnen je vakgebied een antwoord op vragen van je doelgroep?

Screen Shot 2016-01-16 at 17.14.55

Google presenteerde zoals we van hen gewend zijn een paar weken geleden de meest populaire zoekopdrachten over het afgelopen jaar. Wat opvalt is de grote rol die de ‘wat is...’- en ‘hoe werkt...’-zoekopdrachten spelen in deze lijsten. In 2015 zijn we massaal op zoek geweest naar de betekenis van ‘kapitaalverzekering’, ‘vlogger’ en naar hoe de nieuwe versie van Snapchat en Windows 10 werkt. Wij kunnen inspelen op deze zoekvragen. 

Hoe speel ik in op zoekvragen?

Als meer en meer mensen in Google en andere zoekmachines gerichte vragen stellen, is het zinvol om op je website pagina’s te maken met antwoorden op deze vragen. Zal een bedrijf wat een te hoog personeelsverzuim heeft op zoek gaan naar een ‘verzuimconsultant’ in Google, of zal de zoekopdracht zijn: ‘hoe krijg ik het ziekteverzuim naar beneden’. Ik durf het antwoord niet te geven, maar ik weet wel dat websites, die naast algemene productpagina’s ook in gaan op de vragen die hoogstwaarschijnlijk leven bij de doelgroep, veel relevanter zijn. Bekijk onderstaande statistieken maar eens. Op de website van Gastgezin voor een Vluchteling en PlateHelp zie je dat bij de 10 meest bezochte pagina’s respectievelijk 4 en 5 pagina’s een concrete vraag beantwoorden.

Screen Shot 2016-01-16 at 17.29.30
Screen Shot 2016-01-16 at 17.28.59

Het gedeelte op een website met de meeste gestelde vragen wordt vaak een FAQ (Frequently Asked Questions) genoemd, Engels voor ‘veelgestelde vragen’. Bij Plate noemen we de sectie gewoon ‘vragen’. Met zo’n sectie laat je zien dat je weet wat er speelt bij je doelgroep en dat je ze graag wilt helpen met de kennis die jij in huis hebt.

Wat zijn de vragen van je klanten?

Verdiep je eens in de mogelijke vragen waar een klant mee zit. Leg pen en papier naast de telefoon, bekijk de mailtjes die je krijgt eens opnieuw en kijk welke vragen via het contactformulier van je site binnenkomen. Uiteindelijk krijg je een beeld van de vragen waarmee jouw doelgroep zit. Het kunnen allerhande vragen zijn van ‘waarom betaal ik bij jullie voorrijkosten’ tot ‘wat is de levertijd op product X’. Ga eens in de schoenen van je klant staan en beeld je in met welke vragen hij bij jou aanklopt. Als jij deze vragen op je website plaatst, krijg je niet alleen meer verkeer maar blijven mensen ook langer op je site (je hebt meer en concretere informatie), zullen ze je eerder zien als expert en is de kans groter dat ze een beroep op je doen.

Screen Shot 2016-01-19 at 11.29.37
Screen Shot 2016-01-19 at 11.27.17


Wil je eerst eens kijken naar wat sites die met een FAQ werken? Kijk bijvoorbeeld op bij de veelgestelde vragen van de website van Gastgezinde Elfteling of de HVC Groep

Een FAQ op je Plate-website maken

Wellicht ben je overtuigd, dat is mooi. Je wilt je bezoekers laten zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied en je hebt bijvoorbeeld 10 veelgestelde vragen verzameld. Ook de antwoorden heb je inmiddels uitgewerkt. Binnen Plate kun je op de volgende manier een vragensectie toevoegen. In eerste instantie voeg je een nieuwe pagina toe die je ‘vragen’, ‘meest gestelde vragen’ of ‘FAQ’ noemt. Deze pagina maak je zichtbaar in het menu. Daarna ga je de vragen één voor één toevoegen waarbij je de vraag die je hebt geformuleerd als titel van de pagina gebruikt. 

Op deze pagina herhaal je de vraag, en voeg je ook het antwoord toe. Daarnaast laat je uiteindelijk alle vragen terugkomen door middel van een sidebar menu. Hiernaast zie je hoe je dit op een mooie manier kunt doen.

Heb je nog verdere vragen over het toevoegen van een FAQ-sectie? Mail ons of laat je reactie hieronder in de comments achter.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?