Hoe maak ik in 3 stappen mijn eigen basis zoekwoordenonderzoek?

Misschien vraag je je wel eens af waar mensen online naar zoeken als het gaat om je diensten of producten, of een nieuwe markt waarin je graag actief wilt zijn. Het is goed om geregeld in de schoenen van je (toekomstige) klant te staan. Als je hem namelijk beter begrijpt, is de kans groter dat je wat zult verkopen. In deze blog leer je hoe je in 3 stappen een basis zoekwoordenonderzoek voor je website maakt.

brainstormen tijdens je zoekwoordenonderzoek

Stap 1: Brainstormen

Voordat je aan je onderzoek begint, is het goed om zelf of als team na te denken over je diensten of producten en de markt waarin je werkt. Wat zijn de problemen en vragen waar je doelgroep mee zit? Zijn er interessante niche markten met specifieke vragen waar jullie een oplossing voor hebben? Hoe zou je zelf zoeken op je producten of diensten? Denk buiten de kaders van je aanbod.

Maak associaties

Wat je bijvoorbeeld kunt doen, is 1 van je diensten centraal op een groot wit vel (A3-formaat) zetten en daaromheen allerlei associaties maken die wat met je dienst te maken hebben. Er ontstaat een wolk aan woorden en woordcombinaties, die je kunt gebruiken in de volgende fase, het onderzoek. Je kunt dit ook doen voor een niche markt, waarin je al actief bent, maar waarvan je het vermoeden hebt dat er meer uit te halen valt.

72b033fab1c04f798718998391b7b617

Voorbeeld: voor Stichting Schuilplaats zijn we associaties gaan maken bij ‘christelijke hulp op grond van de Bijbel’. Zo ontstond er een lijst aan hulpvragen en thema’s, die we konden gebruiken voor ons zoekwoordenonderzoek. Uit het onderzoek bleek dat er in de zoekmachine heel veel kansen lagen voor de hulpvragen die in de brainstormsessie naar voren kwamen.

Om met ijzersterke bagage de onderzoeksfase in te gaan, kun je een aantal klanten of prospects vragen om input. Zij hebben eerder een probleem gehad, waar jij een oplossing voor hebt geboden. Welke vraag of vragen hadden ze toen? Vraag ook gewoon willekeurige mensen in je omgeving om hun ideeën. Met de verzamelde input uit de brainstorm ga je de zoekwoorden en -combinaties verder onderzoeken, stap 2.

keywordanalyse google. Basis zoekwoordenonderzoek stap 2

Stap 2: Onderzoek 

Met een lijst aan zoektermen, of misschien heb je wel meerdere lijsten voor je diensten of producten, ga je uitvogelen hoe mensen online zoeken. Gebruiken ze de termen, die jij in de brainstorm hebt verzameld? Wat zijn gerelateerde zoektermen voor de woorden waar je op bent gekomen?

Zoekwoordsuggesties verzamelen

Gerelateerde zoektermen kun je heel eenvoudig uit Google halen. Als je in Google een woord of woordencombinatie intypt, krijg je gelijk al verschillende suggesties van de zoekmachine voor termen die een relatie hebben met je zoekopdracht. Dit zijn allemaal zoekopdrachten die gebruikers voor jou hebben gedaan.

suggesties zoektermen google suggesties

Je kunt ook gebruik maken van de onderstaande tools om suggesties te krijgen bij zoektermen:

Er zijn ook betaalde tools zoals SearchmetricsSEMrush, Long Tail Pro en MOZ Pro. Vaak hebben die programma’s een gratis versie van 14 of 30 dagen. Je kunt ze dus altijd eens een poosje proberen.

Google Keyword Planner

Nadat je de lijstjes met zoektermen hebt aangevuld met suggesties is het tijd om te onderzoeken wat het zoekgedrag is van mensen. Een tool wij al jaren met veel plezier gebruiken, is de Keyword Planner van Google AdWords. De Keyword Planner is in eerste instantie bedoeld voor bedrijven die willen adverteren in de zoekmachine, maar het is ook goed te gebruiken voor je zoekwoordenonderzoek.

Om Keyword Planner te kunnen gebruiken moet je wel een account bij Google hebben. Hier kun je een Google Adwords-account aanmaken. Vervolgens klik je in het menu op ‘Hulpprogramma’s’ en kies je voor de ‘Zoekwoordplanner’.

zoekwoord en keyword planner google

Kies voor de eerste optie: ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie’. Er opent een venster waar je een of meerdere zoekwoorden en -combinaties kunt opgeven, gescheiden met een komma.

zoekwoordplanner google beginnen
zoekwoorden invullen keyword planner google basis zoekwoordenonderzoek

Zodra je de zoektermen uit je lijstje hebt ingevoerd, klik je op ‘Ideeen opvragen’. In het scherm dat vervolgens verschijnt, klik je naast ‘Advertentiegroepideeën’ op ‘Zoekwoordideeën’, waar je je lijstje zoektermen te zien krijgt met het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand, de concurrentie en het bedrag wat je per klik zou moeten betalen als je met term zou adverteren. 

aantal vertoningen per maand keyword planner google

Dat laatste mag je voor nu vergeten. Wat belangrijk is: in dit overzicht krijg je een indicatie van het aantal zoekopdrachten per maand voor de zoekwoorden en -combinaties, die jij uit je vooronderzoek gehaald hebt. Met deze data kun je gaan bepalen op welke zoekwoorden je je gaat focussen voor de informatie op je website.  Zoektermen met een hoog aantal zoekopdrachten per maand hebben meestal ook een hoge concurrentie, wat betekent dat je heel veel inspanningen moet leveren om daar een goede positie voor te bereiken. Woorden met een laag aantal zoekopdrachten en een hoge concurrentie kun je beter ook laten vallen, omdat je veel tijd gaat stoppen in zoekopdrachten, die weinig bezoekers naar je website brengen.

Onder je eigen verzamelde ideeën staan ook nog suggesties van Google waar je even naar kunt kijken. Je kunt zelfs een lijst exporteren met jouw ideeen, aangevuld met de zoeksuggesties. Klik daarvoor op ‘Downloaden’.

zoekwoordsuggesties downloaden exporteren keyword planner

Blijf logisch nadenken tijdens je zoekwoordenonderzoek. De suggesties die je krijgt kunnen bijvoorbeeld te algemeen zijn, zoals ‘auto wassen’. Wat is de intentie van iemand die hier op zoekt? Wil die persoon zelf zijn auto wassen, of zoekt hij een auto wasserij?

Vergeet niet naar je concurrentie te kijken

Tip: kijk ook altijd even naar je concurrenten tijdens het onderzoek. Hoe spelen zij in op de zoekwoorden en -combinaties die jij hebt verzameld? Misschien laten ze wel grote kansen liggen, die jij zojuist in je onderzoek hebt ontdekt. Probeer je concurrentie te slim af te zijn!

lange staart muis

Stap 3: Selectie 

Als je voldoende gegevens hebt verzameld en onderzocht, is het zaak om een scheiding te maken, je kunt namelijk niet overal op mikken. Worden de eerste 10 zoekresultaten voor een bepaalde zoekterm bezet door grote merken, die al een tijdje mee gaan en kom jij net kijken, dan kan het een overweging zijn om deze zoekterm even links te laten liggen. Of je moet een plan hebben voor de lange termijn.

Korte en lange staart zoekwoorden

Je kunt de zoekwoorden en -combinaties groeperen door te kijken naar zogenaamde ‘short tail’ en ‘long tail’ zoektermen, ook wel korte en lange staart genoemd. Een voorbeeld van een korte staart zoekwoord is bijvoorbeeld ‘schoenen’ of ‘auto’. Voorbeeld van een lange staart zoekterm is ‘suede schoenen van bommel’ of ‘jaguar xjs cabrio 1970’. Korte staart woorden hebben vaak hoge zoekvolumes, maar deze populaire zoekwoorden maken minder dan 30% uit van de zoekopdrachten op het web. 70% van de zoekopdrachten hebben een lange staart. Meestal hebben lange staart zoekopdrachten ook een veel grotere waarde omdat mensen veel specifieker zoeken. Iemand die zoekt naar ‘schoenen’ is zich waarschijnlijk nog aan het orienteren, terwijl iemand die zoekt naar ‘suede schoenen’ van een merk zijn bankpas mogelijk al klaar heeft liggen.

short tail en long tail zoekwoorden

Deel je selectie op per dienst, product of doelgroep / markt om het overzicht te behouden. Je kunt daarvoor het makkelijkste een Excel-document gebruiken met tabjes. Als je het gevoel hebt dat je zoekwoordenonderzoek is afgerond, kun je de gegevens gaan gebruiken voor je website. Begin je met een nieuwe website, dan kun je op basis van je onderzoek de menustructuur van je website bepalen en vastleggen welke pagina’s er geschreven moeten worden. Heb je al een website? Dan kun je nieuwe pagina’s toevoegen of teksten op bestaande pagina’s aanpassen. Kijk ook weer eens kritisch naar de structuur van je website. Vergeet verder niet om de informatie voor zoekmachines toe te voegen, zoals paginatitels en beschrijvingen en tussenkopjes.

Als je dit basis zoekwoordenonderzoek onder de knie krijgt, zit je als ondernemer en marketeer op een goudmijn. Je kunt namelijk razendsnel nieuwe trends en ontwikkelingen in je markt analyseren aan de hand van concrete zoekgegevens en hier op inspelen met informatie op je website.

Ga er mee aan de slag! Heb je vragen, of opmerkingen, deel ze dan hieronder. Je mag ook een mailtje sturen naar johannes@startmetplate.nl.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?