Hoe word ik lokaal beter gevonden? 5 tips

Je zit in de trein en vraagt je af waarom iedereen naar je haar kijkt. Misschien tijd om een afspraak te maken bij de kapper om je coupe broccoli bij te snoeien? Je bent pas verhuisd, dus je hebt nog geen kapper gevonden. Even googlen dan maar.

Volgens consumentenonderzoek van BrightLocal uit 2014 heeft 92% van de consumenten het afgelopen jaar op internet gezocht naar een lokaal bedrijf zoals een kapsalon. 98% van de zoekers kiest een bedrijf dat op de eerste pagina van de zoekresultaten staat. Het is dus erg belangrijk dat je bedrijf goed gevonden wordt voor lokale zoekopdrachten.

Hoe zorg je dat je lokale vindbaarheid groeit?

1. Meld je aan voor Google Mijn Bedrijf

Staat je bedrijf al naast Google’s zoekresultaten met een mooi profiel zoals Restaurant De Librije, het befaamde 3-sterren restaurant uit het onderstaande voorbeeld heeft?

vermelding-de-librije-google-bedrijfsprofiel

Google helpt je met Google Mijn Bedrijf om een mooi bedrijfsprofiel te maken, waar (potentiële) klanten snel de benodigde informatie over je bedrijf vinden, zoals het adres, telefoonnummer, routebeschrijving en beoordelingen. Je plaatst zelf eenvoudig berichten op je profiel, die bezoekers kunnen delen met anderen.

Je profiel is zichtbaar als mensen zoeken op je bedrijfsnaam in Google, als ze zoeken naar je adres in Google Maps, maar ook als ze zoeken naar jouw type bedrijf in combinatie met de plaatsnaam. Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit.

lokale-vindbaarheid-google-verbeteren

Nadat je je hebt aangemeld, moet je minimaal zorgen voor de volgende gegevens:

  • Een lange, unieke beschrijving van je bedrijf met linkjes naar je website;
  • Kies de juiste categorieën voor je bedrijf, bijv. ‘kapsalon’, of ‘rijschool’;
  • Plaats zoveel mogelijk foto’s;
  • Zorg voor een telefoonnummer;
  • Voeg je adresgegevens toe. Zorg dat de gegevens overeenkomen met die op je website en andere plekken op het web;
  • Zorg voor een goede profiel- en coverfoto;
  • Voeg je openingstijden toe, mits relevant.

MAAK GELIJK JE PROFIEL >

Vraag vervolgens verschillende van je klanten om een beoordeling achter te laten op je nieuwe Google Bedrijfsprofiel.

contactgegevens in footer website

2. Zet je adresgegevens op je website

Zorg dat je adresgegevens goed zichtbaar zijn op je website. Zoekmachines ‘lezen’ namelijk geregeld de pagina’s op je website en beoordelen de informatie daarop. Om je website een logische plek te geven in de zoekresultaten is het belangrijk dat de zoekmachines snel kunnen zien waar je pagina’s over gaan, maar ook waar je bedrijf zich bevindt.

Wat kun je doen?

  • Maak een aparte pagina met adres- en contactgegevens;
  • Zet een Google Maps-kaartje op je website, waarop je bedrijfslocatie te zien is;
  • Zet je adres- en contactgegevens in de footer - onderste balk - van je website. De footer is op elke pagina zichtbaar;
  • Zet je plaatsnaam in de titels en beschrijvingen van je pagina’s;
  • Noem geregeld je locatie in de teksten van de pagina’s op je website.

Let op: denk altijd aan de relevantie voor je bezoekers. Overmatig gebruik van plaatsnamen kan gezien worden als SPAM.

plaatsnaam-in-paginatitel-voor-lokale-vindbaarheid-in-google

3. Maak een aparte locatiepagina

Ben je hovenier en werk je op meerdere plaatsen in je regio? Maak voor de belangrijkste plaatsen een aparte pagina met informatie over je werk in de betreffende plaats. Geef de pagina’s een logische plek in het menu van je website, bijvoorbeeld onder het kopje ‘Locaties’. Zorg ook voor een logische URL, bijv. ‘/locaties/apeldoorn’ of ‘/locaties/amsterdam’.

Welke informatie zet je op een locatiepagina?

  • Een unieke beschrijving van je werk in de plaats;
  • 1 of meerdere referenties van klanten uit de plaats;
  • Een contactformulier;
  • Afbeeldingen van werk in de plaats. Geef de afbeeldingen de naam van de plaats mee.

4. Zorg dat je website ‘responsive’ is

Wat een moeilijk woord: ‘responsive’. Als een website ‘responsive’ is, betekent dit dat de website zich automatisch aanpast aan het scherm van een bezoeker. Dit zorgt ervoor dat bezoekers de informatie op je website makkelijker lezen. Het frustreert namelijk als je driftig moet zoomen en slepen met je vingers om bij de juiste pagina te komen. 

Google heeft 21 april dit jaar een update doorgevoerd waarmee websites, die mobielvriendelijk zijn beter zichtbaar worden als mensen vanaf hun mobiel een zoekopdracht doen. En dat zijn er steeds meer. Google krijgt in de Verenigde Staten inmiddels meer zoekopdrachten van smartphones en tablets dan van mensen die zoeken op de PC, blijkt uit een bericht van Business Insider van mei dit jaar. Alleen een mobielvriendelijke site is niet genoeg, denk goed na over hoe je een mobiele bezoeker echt centraal stelt.

Lees meer over Google's mobielvriendelijkheidsupdate.

5. Gebruik lokale profielen op andere websites

Uit onderzoek van Moz uit 2014 blijkt dat de zichtbaarheid van je bedrijfsnaam, adres- en contactgegevens op andere websites 1 van de belangrijkste factoren is voor lokale vindbaarheid.

Waar kun je kosteloos een lokaal profiel maken?

Meer tips?

Lees onze blog: Lokale vindbaarheid in Google verbeteren.

Johannes Baas Plate

Deel je vragen en ervaringen met ons!

Heb je vragen naar aanleiding van deze blog, wil je graag een reactie geven, of je ervaringen delen? Deel je vraag of reactie hieronder, wij gaan graag met je in gesprek. Je mag ook een mailtje sturen naar johannes@startmetplate.nl.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?