Je zit in de trein en vraagt je af waarom iedereen naar je haar kijkt. Misschien tijd om een afspraak te maken bij de kapper om je coupe broccoli bij te snoeien? Je bent pas verhuisd, dus je hebt nog geen kapper gevonden. Even googlen dan maar.
Volgens consumentenonderzoek van BrightLocal uit 2014 heeft 92% van de consumenten het afgelopen jaar op internet gezocht naar een lokaal bedrijf zoals een kapsalon. 98% van de zoekers kiest een bedrijf dat op de eerste pagina van de zoekresultaten staat. Het is dus erg belangrijk dat je bedrijf goed gevonden wordt voor lokale zoekopdrachten.
Google helpt je met Google Mijn Bedrijf om een mooi bedrijfsprofiel te maken, waar (potentiële) klanten snel de benodigde informatie over je bedrijf vinden, zoals het adres, telefoonnummer, routebeschrijving en beoordelingen. Je plaatst zelf eenvoudig berichten op je profiel, die bezoekers kunnen delen met anderen.
Je profiel is zichtbaar als mensen zoeken op je bedrijfsnaam in Google, als ze zoeken naar je adres in Google Maps, maar ook als ze zoeken naar jouw type bedrijf in combinatie met de plaatsnaam. Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit.
Nadat je je hebt aangemeld, moet je minimaal zorgen voor de volgende gegevens:
Vraag vervolgens verschillende van je klanten om een beoordeling achter te laten op je nieuwe Google Bedrijfsprofiel.
Zorg dat je adresgegevens goed zichtbaar zijn op je website. Zoekmachines ‘lezen’ namelijk geregeld de pagina’s op je website en beoordelen de informatie daarop. Om je website een logische plek te geven in de zoekresultaten is het belangrijk dat de zoekmachines snel kunnen zien waar je pagina’s over gaan, maar ook waar je bedrijf zich bevindt.
Let op: denk altijd aan de relevantie voor je bezoekers. Overmatig gebruik van plaatsnamen kan gezien worden als SPAM.
Ben je hovenier en werk je op meerdere plaatsen in je regio? Maak voor de belangrijkste plaatsen een aparte pagina met informatie over je werk in de betreffende plaats. Geef de pagina’s een logische plek in het menu van je website, bijvoorbeeld onder het kopje ‘Locaties’. Zorg ook voor een logische URL, bijv. ‘/locaties/apeldoorn’ of ‘/locaties/amsterdam’.
Wat een moeilijk woord: ‘responsive’. Als een website ‘responsive’ is, betekent dit dat de website zich automatisch aanpast aan het scherm van een bezoeker. Dit zorgt ervoor dat bezoekers de informatie op je website makkelijker lezen. Het frustreert namelijk als je driftig moet zoomen en slepen met je vingers om bij de juiste pagina te komen.
Google heeft 21 april dit jaar een update doorgevoerd waarmee websites, die mobielvriendelijk zijn beter zichtbaar worden als mensen vanaf hun mobiel een zoekopdracht doen. En dat zijn er steeds meer. Google krijgt in de Verenigde Staten inmiddels meer zoekopdrachten van smartphones en tablets dan van mensen die zoeken op de PC, blijkt uit een bericht van Business Insider van mei dit jaar. Alleen een mobielvriendelijke site is niet genoeg, denk goed na over hoe je een mobiele bezoeker echt centraal stelt.
Lees meer over Google's mobielvriendelijkheidsupdate.
Uit onderzoek van Moz uit 2014 blijkt dat de zichtbaarheid van je bedrijfsnaam, adres- en contactgegevens op andere websites 1 van de belangrijkste factoren is voor lokale vindbaarheid.
Lees onze blog: Lokale vindbaarheid in Google verbeteren.
Heb je vragen naar aanleiding van deze blog, wil je graag een reactie geven, of je ervaringen delen? Deel je vraag of reactie hieronder, wij gaan graag met je in gesprek. Je mag ook een mailtje sturen naar johannes@startmetplate.nl.