'Not provided' in Google Analytics? Ontdek hoe je toch inzicht kunt krijgen in zoekgedrag

Als je Google Analytics geregeld gebruikt, ben je waarschijnlijk wel bekend met het fenomeen ‘not provided’. Met ‘not provided’ worden de zoekopdrachten bedoeld van bezoekers die zijn ingelogd bij een Google product, zoals Gmail. Die zoekopdrachten zijn dus niet zichtbaar. Hoe krijg je wel de inzichten in zoekgedrag, die je nodig hebt om je website te verbeteren? Lees snel verder.

Toen Google in oktober 2011 aankondigde dat ze de privacy van gebruikers wilde beschermen met een versleutelde verbinding zaten we wel even met onze handen in het haar. Er werd gedacht dat Google met een betaalde versie zou komen van Analytics, waarin de gegevens wel zichtbaar zouden zijn, maar zo’n versie bleef uit.

Voor de meeste websites ligt het ‘not provided’-bezoek inmiddels boven de 90%. Dat betekent dus dat je in Analytics 90% van de zoekopdrachten waar je bezoekers op binnenkomen mist. Op onze website is deze maand bijvoorbeeld meer dan 98% van al het bezoek via de zoekresultaten ‘not provided’, zie de afbeelding hiernaast. Kortom: zoekgedrag analyseren via Google Analytics gaat moeizaam. Wat is het alternatief?

not provided google analytics plate websites

Gebruik Google Webmaster Tools

De Webmaster Tools is een gratis hulpprogramma van Google voor webmasters. Nu moet je niet gelijk schrikken: ‘maar ik ben toch helemaal geen webmaster?’. De Webmaster Tools heeft verschillende functies, waarvan de optie ‘Zoekverkeer’ voor jou het belangrijkste is. De rest mag je voor nu even vergeten.

zoekanalyse webmaster tools google

Als je aan de linkerkant op ‘Zoekverkeer’ klikt, verschijnt er een lijstje met linkjes. Je klikt op ‘Zoekanalyse’, waarna er een scherm verschijnt met een grafiek van het aantal klikken over de afgelopen 28 dagen. Aan de bovenkant van de grafiek zie je dat ‘Klikken’ staat aangevinkt. Je kunt ervoor kiezen om ook ‘Vertoningen’, ‘CTR’ (percentage van klikken in verhouding tot aantal vertoningen) en ‘Positie’ aan te vinken. Je zult nu zien dat de grafiek 4 lijnen krijgt en dat er boven de grafiek 4 waardes staan.

webmaster tools hoe werkt het?

Onder de grafiek zie je een hele mooie lijst met de zoekopdrachten van de afgelopen 28 dagen. Hier worden wij vrolijk van. Dit zijn namelijk de gegevens over zoekgedrag van bezoekers die we missen in Google Analytics. Per zoekopdracht krijg je het aantal kliks, vertoningen, de CTR en de gemiddelde positie te zien. Je kunt eventueel filteren om te zien voor welke waarde je het hoogste of laagste resultaat hebt. Als je op een willekeurige zoekopdracht klikt, krijg je een specifieke grafiek voor de betreffende opdracht.

zoekopdrachten webmaster tools google

Google Webmaster Tools begrijpen

Je vraagt je misschien af hoe je deze gegevens moet interpreteren. Allereerst geeft de Webmaster Tools een overzicht van de zoekopdrachten waarop je website wordt gevonden. Je krijgt hierdoor inzicht in het zoekgedrag van je potentiele klanten. Daarnaast krijg je inzicht in je gemiddelde positie voor zoekopdrachten. In combinatie met het aantal vertoningen voor een zoekopdracht kun je afwegen of het interessant is om meer informatie rond het onderwerp op je website te plaatsen, zodat je nog meer autoriteit opbouwt in de zoekmachine. De CTR laat zien wat het percentage kliks is in verhouding tot het aantal vertoningen. Een lage CTR heeft vaak te maken met een lage positie in de zoekresultaten, maar het kan ook komen omdat de paginatitel en -omschrijving niet aantrekkelijk genoeg zijn. In de onderstaande grafiek zie je dat de CTR het hoogste is voor de eerste 3 zoekresultaten. Daarna wordt de CTR steeds lager.

ctr zoekresultaten google juli 2014

Om te zien wat de positie van specifieke pagina’s in Google is, klik je bovenaan de grafiek op ‘Pagina’s’. Vervolgens krijg je een overzicht van je best bezochte pagina’s vanuit de zoekresultaten met bijbehorende waardes. Als je bijvoorbeeld ziet dat een pagina vaak bezocht wordt en ook al een hoge positie heeft opgebouwd, kun je wat vaker een linkje leggen binnen je website naar deze pagina, waarmee je tegen Google zegt: ‘deze pagina is belangrijk’.

belangrijkste pagina's google webmaster tools

Onder ‘Datums’ kun je de periode selecteren waarvoor je gegevens wilt opvragen. Je kunt de data helaas maar tot 3 maanden terughalen. Je kunt ook periodes vergelijken, waardoor je ziet of je positie voor bepaalde zoekopdrachten is gewijzigd.

periode webmaster tools zoekgedrag zoekanalyse
Johannes Baas Plate

Met de Webmaster Tools heb je een hulpprogramma om de resultaten van je website beter te analyseren en de positie van je website te verbeteren. Wil je je er graag eens in verdiepen? Vraag je webmaster dan om toegang. Heb je een vraag over de Webmaster Tools, dan mag je ons altijd even mailen: info@startmetplate.nl. Je kunt ook hieronder een reactie plaatsen.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?