Waarom je SEO beter kunt vergeten...

Als ik zoek op de afkorting SEO in Google krijg ik maar liefst 353 miljoen resultaten naar voren. Dat moet dus wel belangrijk zijn, zou je denken. Waarom je SEO beter kunt vergeten, lees je in deze blog.

Trouwens, weet je überhaupt wel waar SEO voor staat? SEO is een heel duur woord voor zoekmachine optimalisatie. In het Engels zeggen ze Search Engine Optimization waar dan ook de afkorting ‘SEO’ vandaan komt. SEO is het vakgebied dat zich bezighoudt met het beter vindbaar maken van websites in de zoekmachines.

Wie heeft SEO eigenlijk bedacht?

Het gebruik van de uitdrukking ‘search engine optimization’ stamt waarschijnlijk ergens uit 1997, nog voor de komst van Google in 1998. In de beginfase van het web zagen website-eigenaren al de waarde van een hoge positie voor hun website in zoekresultaten. Dit zorgde ervoor dat alles uit de kast werd getrokken om maar zo hoog mogelijk te scoren. De eerste zoekmachines waren erg afhankelijk van het gebruik van zoekwoorden en daar werd grof misbruik van gemaakt: websites waren zichtbaar op woorden die totaal niet relevant waren.

En toen kwam Google...

Larry Page en Sergey Brin, 2 studenten van Stanford University, kwamen met PageRank (Wat is PageRank?), een methode om webpagina’s van elkaar te onderscheiden. PageRank kijkt naar de kwantiteit en kwaliteit van links die naar een pagina worden gelegd. Als een pagina over een bepaald onderwerp veel links krijgt van betrouwbare websites is die pagina relevant voor zoekers op dat onderwerp. Ook van PageRank is door websites erg veel misbruik gemaakt. Inmiddels beoordeelt Google websites op meer dan 200 factoren, waardoor manipulatie steeds moeilijker wordt.

‘Nummer 1-posities’ 

Als je terugkijkt in de geschiedenis van het web, zie je voortdurend de strijd om de bovenste resultaten in zoekmachines terugkomen. Sinds de introductie van het modewoord ‘SEO’ is er een hele business ontstaan van bedrijven die je ‘beter vindbaar maken’, helpen om ‘hoger te ranken’, of je brengen naar ‘nummer 1-posities in Google’. Hoe vaak word je niet gebeld door bedrijven die vergelijkbare diensten aanbieden en met moeilijke woorden smijten zoals SEO, SEA, meta tags, linkbuilding enzovoorts? Wij hebben er ons zelf ook schuldig aan gemaakt, onze excuses daarvoor. Ook Google doet vrolijk mee en geeft partnercertificaten weg alsof het Sinterklaas is.

ik-wil-een-website

Wij hebben ervoor gezorgd dat het voor jou heel moeilijk lijkt om zelf invloed te hebben op je online succes. Je denkt dat het internet domein is voor experts, keyword-tovenaars en SEO-goeroes. Dat zorgt ervoor dat marketingbureaus je website lekker optimaliseren van achter hun bureau, zonder persoonlijk contact te hebben met jou als klant. Ja, er is contact bij de afhandeling van het contract. Vervolgens hoor je weinig meer. Omdat je weinig kennis hebt van hun zogenaamde toverformules haak je snel af in een gesprek en heeft het weinig zin om met elkaar om tafel te zitten. Omdat er zoveel bedrijven bellen en met toverspreuken strooien, moet je er wel wat mee doen. Pas spraken we nog een klant die elk jaar € 2.500,- betaalde voor de optimalisatie op 30 zoekwoorden. Het was totaal ondoorzichtig wat het bedrijf daarvoor uitvoerde. 

Zoekmachine = bibliotheek

Vertrouw geen marketingbedrijven, die je website wel even ‘op nummer 1 zetten’ zonder jou daarvoor nodig te hebben. Wij vergelijken de zoekmachine altijd met een bibliotheek, waarin mensen zoeken naar informatie. Welk boek wordt het beste gelezen, denk je? Juist, het boek met de beste informatie, het boek dat het meest relevant is voor het onderwerp waar je op zoekt.

Een veelgehoorde misvatting is dat teksten op je website kort en bondig moeten zijn, omdat bezoekers geen tijd zouden nemen om het te lezen. Onzin, alsof je alleen in de krant verdieping krijgt; het is 2015. Met korte teksten ben je niet interessant.

Bibliotheek en zoekmachine vergelijking

Wat zegt Google zelf?

Weet je wat Google zegt in zijn webmasterhandleiding?

  • Maak een website vooral voor je gebruikers, niet voor zoekmachines.
  • Misleid je gebruikers niet;
  • Probeer niet via allerlei trucjes je positie in de zoekresultaten op te schroeven. Een goede vuistregel is dat je zonder schuldgevoel zou moeten kunnen uitleggen wat je hebt gedaan ten aanzien van concurrerende websites, ook aan een Google-medewerker. Andere nuttige vragen waarover je kunt nadenken zijn: 'Hebben de bezoekers van mijn site hier wat aan?' en 'Zou ik dit ook doen als er geen zoekmachines bestonden?'
  • Denk aan wat je website uniek, waardevol of boeiend maakt voor gebruikers. Zorg ervoor dat je website opvalt tussen andere websites in je branche.

Bron: https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=nl

Zonder jouw kennis geen strategie

Even terug naar de marketingbureaus, die denken dat ze het zonder jou kunnen. Waar halen zij hun kennis vandaan? Kennis moet bij jou als ondernemer vandaan komen, jij kent je doelgroep en weet hoe je markt in elkaar zit. Zonder jouw kennis en input geen strategie.

Zorg doorlopend voor leuke informatie op je website in de vorm van teksten, foto’s en video’s. Communiceer met je websitebezoekers, net als in je winkelpand. Lees onze blog Website of winkelpand. Maak dossiers of categorieën aan rond bepaalde thema’s, voeg extra pagina’s toe omdat je bezoekers daarmee beter kunt informeren. Denk altijd vanuit de waarde voor je bezoekers.

Natuurlijk blijven er terreinen het domein van experts, denk aan de techniek achter je website. De ontwikkelaar van de techniek waar je website op draait, moet goede randvoorwaarden scheppen om de informatie op je site goed leesbaar te maken voor zoekmachines. Daarnaast moet de techniek in dienst staan van jou als gebruiker, zodat je makkelijk nieuwe informatie toevoegt en deelt met bezoekers en fans.

De sleutel tot online succes is relevantie, SEO mag je vergeten.

Heb je vragen over deze blog? Stuur ze gerust per mail naar info@startmetplate.nl.

Deel deze blog als je iemand op andere gedachten wilt brengen. Bedankt!


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?