5 kritische vragen die je aan je websitebouwer moet stellen

Vorige week sprak ik een ondernemer, die mij vertelde dat hij zo slecht gevonden wordt. Hij is al bijna 1,5 jaar bezig, maar zijn positie in de zoekmachines is niet verbeterd. Wat blijkt: de basis zoekmachine-informatie is nog niet ingevuld. Kennelijk vindt zijn websiteontwikkelaar de vindbaarheid van zijn klant niet zo belangrijk.

Het grote plaatje

En hij is niet de enige websitebouwer, die nog websites maakt zonder te snappen in welke omgeving een site terecht komt. Het probleem is dat teveel webbureau’s met een grafische bril naar websites kijken: een website moet vooral mooi zijn, een artistiek kunststukje van een grafisch ontwerper. De hele ontwikkeling in One Page-design is daar bijvoorbeeld een bewijs van. One Page-templates navigeren over het algemeen traag en missen de diepgang waarmee autoriteit opgebouwd wordt in zoekmachines. Maar ja, het ziet er visueel aantrekkelijk uit, dus vallen veel ondernemers voor een One Page-design, terwijl ze eigenlijk een ander advies moeten krijgen.

Grafisch ontwerpers en communicatie- en reclamebureau’s die websites maken, missen over het algemeen kennis van digitale informatie en de manier waarop dit op internet zichtbaar wordt. Zoekmachines moeten de informatie van je website op waarde kunnen schatten. Een simpel detail wat bijvoorbeeld vaak wordt vergeten, is de tenaamstelling van een afbeelding. Die wordt als ‘d1212412.jpg’ in de website gehangen, waardoor het lastig is voor zoekmachines om te beoordelen wat er op de afbeelding te zien is.

Als ondernemer moet je dus goed opletten met welke websiteontwikkelaar je in zee gaat, er zijn zoveel details om rekening mee te houden? Heeft je websitebouwer het grote plaatje scherp?

one page design voorbeeld

5 kritische vragen

Om jou te helpen scherp te zijn, geef ik je 5 kritische vragen, die je aan je websitebouwer kunt stellen.

1. Hoe ga jij ervoor zorgen dat mijn website gevonden wordt?

Krijg je een antwoord waar het vakjargon vanaf druipt met moeilijke woorden als ‘SEO’, ‘metatags’ en ‘linkbuilding’? Of is er eerst aandacht voor je bedrijf, producten en/of diensten en doelgroep en wordt vervolgens de vertaalslag gemaakt naar het vindbaar maken van informatie. Daar zit een essentieel verschil: veel bedrijven denken namelijk dat SEO een trucje is dat voor iedereen hetzelfde is, terwijl elke ondernemer een eigen verhaal heeft waar je een specifieke online strategie op moet maken.

2. Wat kan ik zelf doen om de vindbaarheid van mijn website te vergroten?

Het beheersysteem voor je website wordt CMS genoemd. Is er in het CMS ruimte om voor elke afzonderlijke pagina (!) zoekmachine-informatie in te vullen? Heeft de website een blog of nieuwsomgeving waar je geregeld nieuwe informatie kunt plaatsen, zodat je autoriteit op internet groeit? Kortom: kun je makkelijk delen, of zijn de drempels te hoog.

3. Hoe kan ik meten wat er op mijn website gebeurt?

Google Analytics is de meest gebruikte oplossing om bezoekersactiviteit op je website te meten. Vraag je websitebouwer om toegang tot Google Analytics en de Webmaster Tools om te analyseren wat er op je website gebeurt en hoe de positie van je website in de zoekmachines zich ontwikkelt.

4. Hoe ga je mij ondersteunen om online succesvol te zijn?

Soms heb je even een zetje nodig om met je website aan de slag te gaan. Wie gaat je dat zetje geven? Het zou prettig zijn als een internetbureau je activeert om online actief te zijn en geregeld handreikingen geeft om zelf aan de slag te gaan.

5. Ben ik verzekerd dat de techniek achter mijn website betrouwbaar is?

De ontwikkelingen op internet volgen zich razendsnel op. Het is dus belangrijk om een internetbureau achter je te hebben dat proactief omgaat met alle veranderingen, zodat jij je geen zorgen hoeft te maken dat je website achterloopt ten opzichte van concurrenten. Is je website responsive? Wordt de snelheid van je site gewaarborgd?

Bekijk wat de vereisten zijn voor je website in 2016.

Wat is jouw ervaring met websiteontwikkelaars? Deel het met ons!


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?