Heb jij een goed verhaal? Delen dan!

‘Wat een goed verhaal!’ Krijg jij wel eens complimenten van klanten en geïnteresseerde prospects als jij je kennis met hen deelt, of vertelt waarom je met je bedrijf gestart bent? Delen is noodzakelijk om een connectie te maken met je doelgroep. Als je bereid bent om (online) te delen, word je zeker terugbetaald. Hoe kun je jouw verhaal online delen?

Wat ga je vertellen?

Voordat je gaat delen, is het belangrijk om na te denken over je verhaal. Wat ga je vertellen? Simon Sinek, auteur van de New York Times Bestseller Start With Why, stelt dat een goed verhaal begint met ‘waarom’. Veel bedrijven en organisaties vertellen hun verhaal vanuit ‘wat’. Ze vertellen je ‘wat’ ze verkopen, wat de specificaties zijn. Sommige bedrijven weten je ook nog wel te vertellen ‘hoe’ ze dat doen, hoe het productieproces er uit ziet. Wat vaak ontbreekt is de ‘waarom’. Waarom moeten mensen jouw product of dienst afnemen? Durf je je klant redenen te geven waarom hij voor jouw product of dienst moet kiezen? Waarom maak je bepaalde keuzes, die anderen niet maken? Waarom is jouw bedrijf of organisatie uniek? Als je een ‘waarom’ hebt, kun je een betere relatie met je klanten en fans opbouwen. Ze weten namelijk waarom je het doet, ook al gaat er wel eens wat fout.

Hoe ga je je verhaal vertellen?

Als je een sterk verhaal hebt geformuleerd, moet je kanalen vinden om het te delen. Daarnaast heb vormen nodig waar binnen je je verhaal kunt vertellen. Veel ondernemers die Plate gebruiken, hebben moeite met schrijven. Op verjaardagen vertellen ze honderduit over hun bedrijf en wat hen bezighoudt, maar het papier blijft leeg. Dat is ook niet zo gek, schrijven kost tijd, kostbare tijd die je ook aan dingen kunt besteden die direct geld opleveren.

Karel, één van onze klanten, is outdoor therapeut en heeft dyslexie. In april 2014 gaat zijn website outbackexplorers.nl live. Een paar maanden later wil Karel graag zijn kennis delen en vraagt ons advies over een videoblog, omdat hij makkelijker praat dan schrijft. Karel krijgt onze zegen en gaat enthousiast aan de slag. Met succes! Zijn video’s worden in een half jaar tijd 2.000 keer bekeken en het bezoek aan zijn website stijgt met 150 - 200%. Hoogtepunt is januari 2015 met bijna 3.500 bezoekers. Een andere blog heeft zijn video’s opgemerkt en schrijft een enthousiast verhaal over Karel en zijn werk.

Lees het hele verhaal van Karel.

Zoek een vorm die bij je past?

Zoek een vorm van delen die bij je past. Op de video’s van Karel valt filmtechnisch nog wel wat aan te merken, maar hij heeft een mogelijkheid gevonden om zijn verhaal en kennis te delen met zijn doelgroep. Door te delen is Karel zichtbaar en geeft hij zijn bedrijf een actieve uitstraling, wat hem veel nieuwe klanten en ambassadeurs oplevert.

Wat kun je delen?

  • Klantverhalen en -ervaringen,
  • Persoonlijke ervaringen,
  • Projecten,
  • Praktische tips,
  • Kennis,
  • Vakgerelateerd nieuws,
  • Een leuke foto met onderschrift.

Waar kun je online delen?

Als het om plekken om te delen gaat, beperken we ons tot het internet. Online kun je veelal gratis delen. Interessante kanalen en middelen om te delen zijn:

Deel je verhaal eerst op je website en dan pas op Facebook!

Advies: maak altijd een koppeling naar je website als je via andere kanalen deelt. We zien nog veel ondernemers die op Facebook een bericht plaatsen, zonder naar de website te verwijzen. Op je website kunnen bezoekers meer informatie vinden, zich verdiepen in je verhaal en een aanvraag doen. Gebruik andere kanalen om te triggeren naar je website.

delen op facebook

Aan wie ga je je verhaal vertellen?

Hoe goed ken jij je klanten? Weet je wie je doelgroep is en wat hen beweegt om je producten of diensten af te nemen? Als je op een jonge doelgroep mikt van tussen de 16 en 18 jaar moet je niet met taaie, inhoudelijke theorie komen. Consumenten spreek je weer anders aan dan zakelijke klanten. Laat zien dat je je doelgroep begrijpt. Je kunt verschillende klanten bijvoorbeeld vragen waar ze graag meer van willen weten. Als je je doelgroep betrekt bij de verhalen die je maakt, is de kans ook groter dat ze jouw verhaal gaan delen met anderen.

Zorg dus voor inhoud die mensen willen delen. Een van onze klanten, Brouwer Dakkapellen, deelt elk nieuw dakkapel dat hij plaatst op zijn website en Facebook. De trotse eigenaren van het dakkapel delen dit bericht vervolgens weer met hun achterban. Spoor je doelgroep aan om te delen met deelbuttons op je website. Met Plate voeg je deze buttons heel makkelijk toe bij elk bericht.

brouwer dakkapellen facebook

Wij zien dat ondernemers die aan de slag gaan met delen meer rendement uit hun website halen. We willen je daarom uitdagen om de komende periode met je verhaal bezig te gaan. Vraag ons gerust om advies of tips.

Deel deze blog met anderen:


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?