Weet je dat YouTube na Google de grootste zoekmachine ter wereld is met 1 miljard unieke bezoekers per maand? Heel weinig ondernemers maken echter gebruik van deze zoekmachine voor video’s. Er liggen kansen om in contact te komen met je doelgroep. Meer weten over YouTube en hoe je een eigen YouTube kanaal opzet? Lees dan verder.
Dat de rol van video groter en groter wordt binnen websites en social media is je vast niet ontgaan. Facebook maakt het sinds kort bijvoorbeeld mogelijk om een live videouitzending te maken met je smartphone, die je vrienden via hun nieuwsoverzicht kunnen volgen.
De laatste jaren zijn er verschillende onderzoeken geweest naar de rol van video binnen websites. Volgens onderzoek van Cisco “bestaat 80 procent van al het internet verkeer in 2019 uit online videoverkeer, vergeleken met 64 procent in 2014.” Ook is er onderzoek gedaan naar het gebruik van YouTube onder generaties. Hieronder zie je het percentage van elke generatie, die YouTube gebruikt:
Als we kijken naar wat consumenten vinden van online video kun je de volgende conclusies trekken:
Deze data komt uit een onderzoek van Animoto, waarin ook werd gekeken naar de impact, die bedrijven zagen nadat ze online video hadden toegevoegd aan hun website. 88% van de bedrijven meldden meer conversies na het toevoegen van video aan hun webpagina’s.
De impact van video mag duidelijk zijn. Maar welke ondernemers moeten online video nu serieus nemen? Bovenstaande laat zien dat het aanbieden van online video meerwaarde heeft bij het demonstreren van producten en diensten. Door middel van video krijgen je bezoekers een beter beeld van een product of dienst en zijn ze eerder geneigd bij jou te kopen of contact op te nemen. Als jij een dienst wilt afnemen, is het interessant om je door een expert te laten informeren en mogelijke bezwaren te weerleggen.
Een van onze klanten, Lessen bij Leendert, geeft in zijn blog advies over hoe je in bepaalde verkeerssituaties moet handelen. Hij laat zien dat hij een expert is, waardoor je eerder geneigd bent om bij hem te gaan lessen. Hij zou zijn expertise ook goed in een video kunnen laten zien. Karel Post van Outback Explorers maakt bijna wekelijks een videoblog en laat daarmee zien dat hij degene is met de meeste kennis over outdoor therapie. Bekijk een van zijn video's hiernaast.
Denk dus na over je product of dienst. Is het onderscheidend vermogen goed uit te leggen in een video? Kun je snel de vinger op de zere plek leggen en laten zien waarom jij de degene bent die ze moeten inschakelen of waarvan ze het product moeten kopen? Het is essentieel dat je weet wie je klant is, wat zijn behoeftes zijn en waarom de klant bij jou het beste af is. Deze segmentatie (sorry, moeilijk woord) is cruciaal.
Verkoop je koffiezetapparaten aan bedrijven? Maak dan een specifieke video over een robuster koffiezetapparaat, in plaats van een algemene video over al je apparaten. Een koffiezetapparaat in een kantoor moet namelijk tientallen kopjes koffie per dag zetten. Probeer je verschillende doelgroepen te bedienen met video’s, die aansluiten bij hun wensen en behoeftes. Bedenk ook altijd waarom je een video van een bepaald product of dienst wilt maken. Wat kan je niet in (of lastig) in woorden uitleggen en heeft daarom ondersteuning van video nodig?
Heb je je video op YouTube staan? Mooi, dan kun je deze video binnen 10 seconden ook op je website publiceren. Dit zorgt er niet alleen voor dat mensen langer op je website blijven, maar ze leren je product of dienst ook beter kennen. Hieronder zie je hoe je eenvoudig een video toevoegt met Plate.