Hoe krijg ik meer conversies via mijn website?

Websites verschillen van elkaar in doelstellingen. De ene website wil dat potentiële klanten zo snel mogelijk contact opnemen, terwijl een andere website graag de band met zijn bestaande klanten wil versterken. In beide gevallen wil je conversie realiseren. Conversie is het resultaat dat je bereikt met je website. Hoe krijg je meer conversie via je website?

Welke vormen van conversie zijn er?

We zetten allereerst even de vormen van conversie voor je op een rijtje. We kennen de volgende vormen van resultaat via je site:

  • Telefonisch verkeer vanuit je website naar je vaste of mobiele nummer;
  • Invullen van het contactformulier op je website;
  • Downloaden van brochures (en daarmee mailadres en andere gegevens verzamelen);
  • Meer volgers via je sociale media kanalen;
  • Nieuwsbrief inschrijvingen;
  • Bestellen of reserveren van producten, diensten of arrangementen.

Elke vorm van conversie vraagt een andere aanpak. Laten we de belangrijkste conversievormen eens onder de loep nemen.

Telefonisch verkeer

Heel veel mensen willen gewoon even bellen voordat ze een concrete aanvraag doen via je website. Ze zijn zich aan het oriënteren en willen graag weten wie er achter de product of dienst zit. Hoe kun je er nou achter komen dat iemand belt naar aanleiding van informatie op je website? Nou, dat is heel eenvoudig: je vraagt bij iedere beller hoe hij je gevonden heeft. Andere tip: gebruik op je website een telefoonnummer dat je nergens anders gebruikt. Dit nummer kun je eventueel doorschakelen naar je ‘normale’ telefoonnummer en later in de logbestanden terugkijken hoeveel telefoonverkeer er via je website komt.

Vind je het belangrijk dat bezoekers van je website je snel kunnen bereiken? Zorg er dan voor dat je telefoonnummer altijd prominent in beeld is, bijvoorbeeld boven de menubalk.

Telefoonnummer boven website

Invullen van contactformulier

Met Plate zet je op je contactpagina eenvoudig een contactformulier neer. Bekijk onze video maar. Dit zorgt ervoor dat potentiële klanten eenvoudig contact met je op kunnen nemen. Het inzetten van een contactformulier stelt je in staat om klanten bepaalde vragen te laten beantwoorden, zoals telefoonnummer of voor welk product of dienst ze interesse hebben. Zo peil je als ondernemer sneller waarom een bezoeker contact opneemt en hoe urgent zijn vraag is. Je kunt bezoekers, die het contactformulier hebben ingevuld, bedanken door een bedankpagina te laten zien. Bekijk rechts hoe een bedankpagina werkt.


Lees ook hoe je doelen kunt aanmaken in Google Analytics voor je contactformulieren.

Downloaden van brochures

De meeste informatie op je website is gratis. In sommige gevallen wil je er wat voor terug hebben. Daar kun je voor zorgen met een downloadformulier. Je vraagt bezoekers om wat gegevens achter te laten voor het downloaden van bijvoorbeeld een brochure. Op deze manier filter je op een natuurlijke manier de bezoekers die echt geïnteresseerd zijn en de bezoekers die geen interesse hebben. Alleen de geïnteresseerde bezoekers willen hun mailadres of telefoonnummer afstaan om meer informatie over je product of dienst te lezen. Het toevoegen van een downloadformulier is heel eenvoudig, je doet het zo.

Meer volgers op sociale media

Sommige ondernemers zijn erg actief op sociale media. Op bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Linkedin worden regelmatig interessante weetjes, artikelen en producten gedeeld met fans en volgers van het bedrijf. Als het hebben van veel volgers belangrijk is voor je bedrijf of organisatie zorg er dan voor dat de zogenaamde ‘volgbuttons’ altijd prominent in beeld zijn. Een website die hier goed op inspeelt, is www.veldhuisenkemper.nl.

Zorg ook dat je onder blogs en nieuwsberichten sociale media knoppen toevoegt, waarmee bezoekers je verhalen kunnen delen met hun vrienden en kennissen. Zo vergroot je eenvoudig je bereik. Hoe voeg je sociale media knoppen toe? Bekijk de video.

Meer inschrijvingen voor de nieuwsbrieven

Verschillende klanten van Plate zijn actief met het verzenden van periodieke nieuwsbrieven. De meeste klanten gebruiken MailChimp hiervoor. Met MailChimp kun je op een erg eenvoudige manier mooie nieuwsbrieven versturen. 

icon-mailchimp-mobile

Daarnaast is het mogelijk dat bezoekers van je website zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Zo bouw je een bestand op van mensen, die graag op de hoogte willen blijven van je product of dienst. Hier lees je meer over hoe je nieuwsbrieven met Mailchimp maakt en verstuurd.

Bestellen of reserveren van producten, diensten of arrangementen

Bij conversievorm 2 heb je gelezen over het belang van het contactformulier. Misschien wil je graag dat bezoekers specifieke producten of arrangementen kunnen reserveren via je website. Als ze op de specifieke pagina zitten over je product of arrangement dan is het praktisch als bezoekers ook direct een formulier kunnen invullen.

Met Plate kun je op elke willekeurige pagina een formulier plaatsen, met specifieke kenmerken. Websites die dit goed toepassen zijn: www.stichtingschuilplaats.nl en www.mrkmedia.nl. Breng het gelijk in de praktijk op je eigen website en voeg een formulier toe. Bekijk de video rechts als je vergeten bent hoe dat werkt.


Genoeg gepraat, aan de slag! Kunnen wij je ergens mee ondersteunen? Laat dan je vraag of opmerking hieronder achter.

Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?