Meer nieuwsbrieflezers via je website met deze tools

Bij Plate experimenteren we de laatste tijd met een gratis tool om onze nieuwsbriefinschrijvingen te vergroten. Misschien heb je het wel gezien: rechtsonderin op onze websites verschijnt na een paar seconden een oranje blokje waarin we jou vragen of je interesse hebt in tips voor je website. Wil je dat ook op je website?

Weet je het zeker?

Heb jij trouwens al een nieuwsbrief? Het is goed om na te denken wat je met een nieuwsbrief wilt, of je überhaupt wel een nieuwsbrief wilt. Onlangs hebben we je verteld over de automatische nieuwsbrief, maar dat klinkt makkelijker dan het is. Wil je een nieuwsbrief maken, dan moet je serieus aandacht besteden aan de blog op je website. Vanuit je nieuwsbrief kun je verwijzen naar een interessant artikel op je blog, of een leuk nieuwtje over een opgeleverd project of een nieuwe collega. Het is ook voor ons elke maand weer een opgave om de nieuwsbrief te vullen met content waar onze lezers wat aan hebben.

Als je eenmaal voldoende onderwerpen hebt voor je nieuwsbrief moeten ze wel gelezen worden. Er zijn verschillende mogelijkheden om nieuwsbriefinschrijvingen te verzamelen, ook offline. Vraag als je een visitekaartje uitwisselt bijvoorbeeld of je diegene ook mag inschrijven voor je nieuwsbrief. Heb je veel telefonisch contact met (potentiele) klanten? Vraag ze aan het eind van het gesprek om toestemming om ze in te schrijven. Hier vind je een checklist wie je wel en niet mag mailen: https://ddma.nl/wp-content/uploads/2012/08/Checklist-Code-E-mail.pdf

Vergroot je nieuwsbriefabonnees met deze tools

Er zijn mensen die zich kapot ergeren aan alle pop-up schermen, die ze voor hun neus krijgen. Ik kan me dat goed voorstellen. Je moet ze soms zo agressief wegklikken, dat je muis het bijna begeeft. Heel vaak zijn ze ook niet relevant, je komt toevallig even langs op de website en je wordt gelijk gedwongen om je te binden. Daarom de waarschuwing: wees voorzichtig met de volgende tools, omdat je ook mensen kunt afstoten!

Leadin logo

Leadin

Bij Plate gebruiken we sinds februari dit jaar Leadin, een gratis programma van HubSpot, een Amerikaans bedrijf dat software maakt om leads te verzamelen en te verzorgen. Met Leadin maak je eenvoudig een formulier aan, om nieuwsbrieflezers te strikken.

Aanmelden

Ga naar http://leadin.hubspot.com en klik rechtsbovenin op ‘Get started’. Kies voor Install the Leadin Web App, vul je mailadres in en klik op ‘Install’. Je komt bij een scherm terecht waar je je websiteadres (URL) moet invullen en een wachtwoord moet aanmaken. Vervolgens word je account gemaakt en vervolg je de stappen. Aan de linkerkant zie je de voortgang, zie afbeelding hieronder.

leadin account opzetten

Nu ben je zover om je pop-up te maken. Allereerst selecteer je de positie van je formulier. Kies uit: rechtsonder, linksonder, bovenkant of midden. Vul daarna de koptekst van het formulier in en de tekst op de knop. Vervolgens klik je op ‘Activate my popup form’.

Code plaatsen

Je komt nu op een pagina waar een code staat, die je in je website moet plakken. Als je een Plate website hebt, ga je als je bent ingelogd naar het wieltje voor instellingen in de zwarte zijbalk. In het scherm dat opent, klik je op ‘Technisch’, waarna je bij ‘Code injectie’ de code plakt, die je net van Leadin hebt gekregen. Nadat je op ‘Opslaan’ hebt geklikt, ververs je de pagina en zul je de pop-up onderin je website zien staan.

code leadin plaatsen in website

Code plaatsen bij 'Technisch'

popup op je website

Pop-up zichtbaar op de website

Statistieken van je leads

Als we nog even teruggaan naar de Leadin-aanmeldpagina zie je daar de knop ‘Finish’ staan. Klik daarop en je wordt naar je Leadin-dashboard gestuurd. Op het dashboard wordt bijgehouden welke nieuwe leads er binnenkomen, hoe ze bij je terecht zijn gekomen en welke pagina’s ze hebben bekeken. Leadin houdt ook bij welke pagina’s iemand bekijkt, nadat ze lead zijn geworden. Zo kun je bekijken of de interesse voor je product of dienst groeit, of juist afzwakt. Klik op het kopje ‘Contacts’ om te bekijken wat de statistieken van je leads zijn. Je ziet onder meer hoe vaak ze je website hebben bezocht, hoeveel pagina’s ze hebben opgevraagd en wanneer ze voor het laatst op je site geweest zijn. Als je op een contact klikt, krijg je alle pagina’s te zien, die ze hebben bezocht op datum.

flows leadin kiezen

Formulier aanpassen

Klik op het kopje ‘Flows’ om je formulier aan te passen. Je kunt kiezen uit de 4 eerdergenoemde posities. De positie, die je eerder hebt gekozen, heeft een oranje kader. Klik op de blauwe knop ‘Edit’ om het formulier aan te passen. Eventueel kun je je flow nog een naam geven. Je komt nu in een scherm terecht waar je je formulier kunt stylen. Onder het kopje ‘Options’ kun je de formulier instellingen aanpassen. Bij ‘Flow location’ krijg je de optie om het formulier alleen op bepaalde pagina’s weer te geven. Bij ‘Flow triggers’ geef je aan wanneer je wilt dat je formulier verschijnt.

flow options leadin

Koppelen met nieuwsbrief

Helemaal onderin staat ‘Push new contacts to your email provider (Optional). Hier kun je koppelen met je nieuwsbriefaanbieder, waardoor je leads automatisch worden toegevoegd aan je bestaande nieuwsbriefabonnees. Klik op ‘settings’ en kies je emailprovider. Niet alle emailaanbieders staan er tussen, MailChimp wel. Als je MailChimp gebruikt, heb je een API Key nodig. Klik op ‘Get your MailChimp API Key’ en je wordt automatisch doorgestuurd naar een pagina waar je een code krijgt, die je plakt in het veld. Klik op ‘Save Settings’ om op te slaan.

Let op: als je in MailChimp verplichte velden hebt en je vraagt bij de pop-up van Leadin alleen om het mailadres, dan worden de gegevens niet doorgestuurd naar MailChimp. Zorg dus dat de verplichte velden gelijk zijn in zowel MailChimp als Leadin.


koppelen leadin en mailchimp
api key mailchimp leadin koppelen
mailchimp api code
mailchimp logo

MailChimp

MailChimp is een van de grootste nieuwsbriefprogramma’s ter wereld. Een van de grootste voordelen van MailChimp is dat het tot 2.000 abonnees volledig gratis is. Als je MailChimp gebruikt, kun je voor je lijst(en) met nieuwsbriefabonnees inschrijfformulieren maken.

Gebruik je nog geen MailChimp? Lees hier tips om te starten met MailChimp.

Klik op ‘Lists’ bovenin het menu. Vervolgens zie je de lijst(en) met abonnees en klik je rechts naast de lijst waar je een formulier voor wilt maken op het laatste blokje.

formulier mailchaimp maken

Vervolgens klik je op ‘Signup forms’. Je krijgt nu een overzicht van de formulieren die je kunt gebruiken om abonnees te verzamelen. De laatste ‘Form integrations’ mag je even vergeten.

General Forms

Bij General Forms bepaal je de algemene formulieren zoals je inschrijfformulier, uitschrijfformulier en automatische emails, die worden verzonden als je je uitschrijft bijvoorbeeld. Onder ‘Create forms’ kun je uit een lijst de formulieren kiezen, die je kunt bewerken, zoals ‘Signup form’.

De formulieren zijn standaard in het Engels gemaakt. Om ze te vertalen naar het Nederlands klik je op het kopje ‘Translate it’ waar je onder ‘Set default language’ kiest voor ‘Dutch’. Vink ook ‘auto-translate’ aan.

Let op: als je MailChimp koppelt met Leadin en je hebt bij General Forms verplichte velden ingesteld, dan moet je zorgen dat de verplichte velden in je Leadin-popup overeenkomen met MailChimp. Anders worden de nieuwsbrieflezers, die je met Leadin verzamelt, niet doorgestuurd naar MailChimp.

formulieren mailchimp vertalen

Onder ‘Build it’ kun je je formuliervelden toevoegen en bewerken. Als je op een veld klikt, verschijnen er aan de rechterkant ‘Field settings’. Bij ‘Field label’ kun je de naam van het veld aanpassen. Verder kun je per veld aangeven of het verplicht is of niet, door ‘Required field’ aan of uit te vinken. Vergeet niet je instellingen op te slaan.


Onder ‘Design it’ pas je de layout van je formulier aan. Dit wijst voor zich. De onderdelen die je kunt stylen, krijgen een rood kader. 

veldinstellingen mailchimp formulier
design formulier mailchimp

Embedded Forms

Met ‘embedded forms’ plak je het inschrijfformulier in je website, waar je wilt. Hiernaast zie je een voorbeeld van het inschrijfformulier van Plate.

Je ziet verschillende opties staan, zoals Classic, Super Slim, Horizontal en Naked. Met de optie Naked kun je het formulier in je website plakken en zelf de styling doen. Daar is wel kenns van HTML en CSS voor nodig. Vraag je webbouwer om je te helpen als je daar geen verstand van hebt. Of kies voor een van de andere opties.

formulier plate
embedded forms mailchimp

Gebruikers van Plate kunnen de code kopieren en plakken op elke pagina. Kies voor het HTML-element en plak daar de code volledig in, dus niet half. Vervolgens sleep je het formulier naar de plek waar je ‘m wilt hebben.

Subscriber popup

Met de popup krijgt je bezoeker na een paar seconden een scherm te zien met de vraag of hij je tips elke maand wil krijgen, of iets anders natuurlijk. Je kunt de pop-up helemaal stylen zoals jij het wilt: bepaal de layout (met of zonder afbeelding), kies de zichtbare velden en bepaal na hoeveel seconden hij moet verschijnen.

popup mailchimp designen

Als je tevreden bent, klik je op ‘Publish’ en worden de wijzigingen doorgevoerd. Om de popup te laten verschijnen, moet je bij ‘View Code’ de code kopieren en plakken in je website. Plate-gebruikers kunnen dit eenvoudig doen. Als je bent ingelogd, ga je naar het wieltje voor instellingen in de zwarte zijbalk. In het scherm dat opent, klik je op ‘Technisch’, waarna je bij ‘Code injectie’ de code plakt, die je net hebt gekopieerd. Let op dat je dit zorgvuldig doet. Nadat je op ‘Opslaan’ hebt geklikt, ververs je de pagina en zul je je pop-up zien. Hoera!

Leadin of MailChimp?

We moeten eerlijk zijn: met Leadin heb je sneller een mooie pop-up op je website dan met MailChimp. De mogelijkheden voor de positie van de pop-up zijn met Leadin ruimer, bij MailChimp verschijnt de pop-up altijd in het midden en dat is toch wel de meest agressieve vorm. MailChimp heeft een voordeel ten opzichte van Leadin als het gaat om het embedden van formulieren op willekeurige pagina’s op je website. De mogelijkheden zijn uitgebreid, ook qua styling.

Je kunt MailChimp en Leadin prima naast elkaar gebruiken voor het vergroten van je nieuwsbriefbestand, zo doen wij dat bij Plate ook.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met beide tools. Als je hulp nodig hebt bij het opzetten van je formulieren stuur mij dan gerust een mailtje, of laat hieronder je vraag achter.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?