Hoe houd ik bezoekers langer op mijn website: 4 stappen

Als je verkoper in een winkel bent, stap je waarschijnlijk eerst af op bezoekers, die al langer in de winkel rondlopen. Hoe langer mensen rondlopen in de winkel hoe geïnteresseerder ze zijn. Zo is het ook op je website: bezoekers die veel pagina’s bekijken en uitgebreid de tijd nemen, zijn sneller geneigd om een contactaanvraag te doen.

Zoekmachines zien de lange verblijfsduur van bezoekers op je website als positief signaal en zullen dat waarderen met een betere positie. Hoe zorg je dat bezoekers langer op je website blijven? Leer het in 4 stappen.

#1 Bepaal het doel van je pagina

Voordat je een pagina toevoegt, is het goed om een specifiek doel voor deze pagina te bepalen. Wat moet een bezoeker doen nadat hij de informatie gelezen heeft? Tot welke actie wil je dat hij over gaat? Moet hij zich inschrijven voor je nieuwsbrief, een contactaanvraag doen, een brochure downloaden of meer informatie op de website lezen? Zoals een verkoper zijn klant in de showroom naar het juiste product of de kassa leidt, zo neem je bezoekers op je website bij de hand. Het uiteindelijke doel van je pagina bereik je door je bezoekers bij de hand te nemen en ze precies daar te laten zijn waar jij ze wilt hebben en waar de kans het grootst is dat je het doel van de pagina behaalt.

 

4e0bf398867748be8b34dc506f400955

#2 Bedenk per pagina een logische vervolgstap

Nadat je een doel bepaald hebt, kun je bezoekers ‘sturen’ in de richting waar jij ze wilt hebben. Als je bedrijf bijvoorbeeld gebaat is bij veel contactaanvragen moet je zorgen dat er linkjes naar de contactpagina staan of een contactformulier plaatsen. Het toevoegen van een contactformulier, een downloadmogelijkheid, of een nieuwsbrief inschrijfformulier kost niet veel tijd, zie de voorbeelden aan de rechterzijde, maar kan erg effectief zijn. Zorg er wel voor dat de vervolgstap logisch en niet te opdringerig. Als je een bezoeker bij binnenkomst direct een aanvraagformulier in zijn gezicht drukt, moet je niet verwachten dat hij veel langer op je website blijft. Het is te agressief en dat stoot af. Blijf kritisch op het moment dat je tot actie aanspoort.

#3 Verwijs relevante pagina’s naar elkaar door

We kunnen het belang van het doorverwijzen naar pagina’s binnen je website niet sterk genoeg benadrukken. Interne links geven structuur aan je website en zorgen er voor dat bezoekers relevante informatie snel kunnen vinden, zonder dat ze lang moeten zoeken. Daar heeft een gemiddelde bezoeker namelijk weinig zin in, die is gebaat bij snelle oplossingen.

Een voorbeeld om te laten zien hoe je relevante pagina’s naar elkaar doorverwijst. Als je doelgroeppagina’s op je website hebt staan, is het waarschijnlijk interessant om vanuit die pagina’s weer door te linken naar je productpagina’s. Je kunt bijvoorbeeld een extra menu toevoegen en aan de rechterkant andere relevante pagina’s uitlichten, specifiek voor dit thema.

Laat zien dat je er over nagedacht hebt. Als je een notariskantoor hebt is het niet zinvol om pagina’s die te maken hebben met vastgoed te linken naar pagina’s die te maken hebben met scheidingsbemiddeling. De kans is maar heel klein dat dezelfde persoon op dit moment is naar een notaris voor zijn vastgoed en een scheidingsbemiddeling. Denk dus goed na over welke pagina’s je met elkaar linkt.

#4 Voeg media als video toe aan je pagina

Heb je een video van een product of dienst, of een bedrijfsvideo? Je kunt een linkje leggen naar deze video op YouTube of Vimeo, maar het is veel slimmer om deze video te embedden (plakken) op je pagina. Een bezoeker die op je pagina terecht komt, zal hoogstwaarschijnlijk getriggerd worden door de video en hem bekijken.

Met een video vergroot je niet alleen de gemiddelde tijd op je pagina, maar zorg je ook voor verdieping, waardoor de kans op conversie groter wordt. Bekijk hiernaast hoe je een video toevoegt op je website.

Hoe weet je nou of je strategie om bezoekers langer op je website te houden aanslaat? Je zult moeten meten. Met Google Analytics heb je doorlopend inzicht in de statistieken van je website. Lees meer over het installeren van Google Analytics, waarmee je eenvoudig op je telefoon de activiteit op je website volgt.

Ook interessant:

Pieter Versloot Plate Chat

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of tips uit eigen ervaring? Deel ze hieronder of stuur een mailtje naar pieter@startmetplate.nl.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?