Hoe maak ik een doel aan in Google Analytics?

Wat is het doel van je website en hoe ga je dat meten? In deze blog maken we kennis met een mogelijkheid van Google Analytics om tastbare doelen op te stellen voor acties van bezoekers op je website. Doelen helpen jou om het rendement van je online inspanningen inzichtelijk te maken.

product-icon

Heb jij Google Analytics al geinstalleerd op je website? Dat is wel handig als je verder leest. Als je gebruiker van Plate bent, regelen wij dit voor je zodra je website online gaat. Lees hier hoe je Google Analytics eenvoudig installeert. Je kunt ook even je webmaster vragen om je te helpen.

Misschien heb je Google Analytics al een tijdje achter je website hangen, maar gebruik je het nooit. Als dat zo is, wil ik je aansporen om je te verdiepen in je bezoekerscijfers. Het is niet alleen leuk om te zien hoeveel bezoekers er op je website komen, maar je krijgt ook inzichten voor je bedrijf: waar komen mijn bezoekers vandaan, welke informatie vinden ze interessant, waar haken ze af? Je kunt Google Analytics eenvoudig op je smartphone zetten.

Wat wil je meten?

Voordat je doelen aanmaakt, is het goed om na te denken wat je wilt meten. Voorbeelden van doelen:

  • Aantal keren dat een contact- of offerteformulier wordt ingevuld,
  • Aantal downloads van een brochure.

In Google Analytics ga je vervolgens je doel(en) aanmaken. Er zijn 5 soorten doelen:

  • Bestemming: er wordt een specifieke pagina geladen, bijvoorbeeld een bedankpagina na het invullen van het contactformulier;
  • Duur: een bezoeker zit een specifieke tijd op je website;
  • Pagina’s/schermen per sessie: een bezoeker bekijkt een specifiek aantal pagina’s;
  • Gebeurtenis: een gebeurtenis binnen Analytics is een actie zoals het delen van een artikel op social media, of het bekijken van een video. Je kunt hier doelen voor aanmaken;
  • Slim doel: een hulpmiddel voor adverteerders met Google AdWords, waarbij Google automatisch de meest betrokken bezoekers aan je website verandert in doelen.

Je eerste doel aanmaken in Google Analytics

In deze blog houden we het bij het aanmaken van het doeltype ‘Bestemming’. We gaan een doel aanmaken voor de bedankpagina op je website. Hier bekijk je hoe je een bedankpagina toevoegt voor een contactformulier.

Om een nieuw doel aan te maken, open je Google Analytics. Zorg dat je ingelogd bent. Vervolgens klik je vanaf je Dashboard op ‘Beheerder’ en daarna op ‘Doelen’, zie screenshot.

beheerder google analytics doelen

Duidelijke doelbeschrijving

Maak een ‘Nieuw doel’ aan. Er opent een scherm waar je de ‘Doelbeschrijving’ invult. Begin met een duidelijke naam, waardoor in een oogopslag helder is wat het doel is. Ik kies in dit geval voor ‘Bedankpagina gezien’. Kies vervolgens het type ‘Bestemming’ en vervolg het proces naar de ‘Doeldetails’.

Doel bestemming

Bij ‘Bestemming’ vul je de URL van de bedankpagina in. In dit geval is de URL http://www.startmetplate.nl/bedankt. Je vult alleen het deel achter .nl in, dus /bedankt. Bij ‘Waarde’ kun je eventueel een geldwaarde toewijzen aan de conversie, dus als iemand de bedankpagina te zien krijgt. Stel dat je een advertentiecampagne hebt draaien om nieuwe contactaanvragen te realiseren, kan het toekennen van een geldwaarde helpen om vast te stellen of het de investering waard is geweest. De optie ‘Trechter’ laten we even voor wat het is. Als je op ‘Opslaan’ klikt, is je doel aangemaakt.

Resultaten meten

Om te meten of je je doelen haalt, klik je op ‘Rapportage’ en kies je aan de linkerkant voor ‘Conversies’. Onder ‘Doelen’ klik je op ‘Overzicht’, waar je aangemaakte doel op korte termijn zal verschijnen.


conversie analytics overzicht

Nu je je eerste doel hebt aangemaakt, wil je natuurlijk meer resultaat zien. Om het aantal conversies op je website te verhogen, raad ik je aan deze blogs te lezen:

Als je hulp nodig hebt bij het aanmaken van doelen in Google Analytics, stuur mij dan een mailtje. Je mag je vraag ook hieronder met ons delen.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?