Wat is het doel van je website en hoe ga je dat meten? In deze blog maken we kennis met een mogelijkheid van Google Analytics om tastbare doelen op te stellen voor acties van bezoekers op je website. Doelen helpen jou om het rendement van je online inspanningen inzichtelijk te maken.
Heb jij Google Analytics al geinstalleerd op je website? Dat is wel handig als je verder leest. Als je gebruiker van Plate bent, regelen wij dit voor je zodra je website online gaat. Lees hier hoe je Google Analytics eenvoudig installeert. Je kunt ook even je webmaster vragen om je te helpen.
Misschien heb je Google Analytics al een tijdje achter je website hangen, maar gebruik je het nooit. Als dat zo is, wil ik je aansporen om je te verdiepen in je bezoekerscijfers. Het is niet alleen leuk om te zien hoeveel bezoekers er op je website komen, maar je krijgt ook inzichten voor je bedrijf: waar komen mijn bezoekers vandaan, welke informatie vinden ze interessant, waar haken ze af? Je kunt Google Analytics eenvoudig op je smartphone zetten.
Voordat je doelen aanmaakt, is het goed om na te denken wat je wilt meten. Voorbeelden van doelen:
In Google Analytics ga je vervolgens je doel(en) aanmaken. Er zijn 5 soorten doelen:
In deze blog houden we het bij het aanmaken van het doeltype ‘Bestemming’. We gaan een doel aanmaken voor de bedankpagina op je website. Hier bekijk je hoe je een bedankpagina toevoegt voor een contactformulier.
Om een nieuw doel aan te maken, open je Google Analytics. Zorg dat je ingelogd bent. Vervolgens klik je vanaf je Dashboard op ‘Beheerder’ en daarna op ‘Doelen’, zie screenshot.
Maak een ‘Nieuw doel’ aan. Er opent een scherm waar je de ‘Doelbeschrijving’ invult. Begin met een duidelijke naam, waardoor in een oogopslag helder is wat het doel is. Ik kies in dit geval voor ‘Bedankpagina gezien’. Kies vervolgens het type ‘Bestemming’ en vervolg het proces naar de ‘Doeldetails’.
Bij ‘Bestemming’ vul je de URL van de bedankpagina in. In dit geval is de URL http://www.startmetplate.nl/bedankt. Je vult alleen het deel achter .nl in, dus /bedankt. Bij ‘Waarde’ kun je eventueel een geldwaarde toewijzen aan de conversie, dus als iemand de bedankpagina te zien krijgt. Stel dat je een advertentiecampagne hebt draaien om nieuwe contactaanvragen te realiseren, kan het toekennen van een geldwaarde helpen om vast te stellen of het de investering waard is geweest. De optie ‘Trechter’ laten we even voor wat het is. Als je op ‘Opslaan’ klikt, is je doel aangemaakt.
Nu je je eerste doel hebt aangemaakt, wil je natuurlijk meer resultaat zien. Om het aantal conversies op je website te verhogen, raad ik je aan deze blogs te lezen:
Als je hulp nodig hebt bij het aanmaken van doelen in Google Analytics, stuur mij dan een mailtje. Je mag je vraag ook hieronder met ons delen.