4 redenen waarom het noodzakelijk is dat je website vers blijft

Vorige week bezocht ik een website, waarvan het meest recente nieuws dateert uit 2012. Als bezoeker krijg ik de indruk dat het bedrijf niet meer bestaat. Waarom is het zo belangrijk dat je website actueel blijft? In deze blog geef ik je 4 redenen.

1. Betrouwbaarheid

De eerste reden heb ik eigenlijk al genoemd in de intro. Waarom zou ik zaken willen doen met een bedrijf dat ruim 4 jaar geleden voor het laatst actief is geweest op zijn website? Ik neem graag iets af bij bedrijven met een actieve, levendige uitstraling. Daarom begrijp ik ook zo weinig van ondernemers, die het vernieuwen van hun website niet nodig vinden, omdat ze genoeg werk hebben. Als je een website hebt, ben je vindbaar en heb je een verantwoordelijkheid naar je bezoekers om betrouwbaar over te komen. Denk alleen al aan je uitstraling. Je website is het visitekaartje anno nu en voor veel mensen de eerste kennismaking met je bedrijf. Welke eerste indruk laat jij achter?

Hoe kun je de betrouwbaarheid van je website vergroten? Lees deze 10 tips voor een betrouwbare website.

betrouwbare website

2. Aandacht

Een actuele gebeurtenis verschijnt op de voorpagina van de krant, of op de homepage van Nu.nl. De actualiteit is het bestaansrecht van het medium, de reden dat er mensen blijven lezen. Als jij je website up-to-date houdt, zorg je dat je attentiewaarde behouden blijft. Helemaal als je het bijvoorbeeld combineert met een maandelijkse nieuwsbrief, of een Facebook-pagina, waarop je de berichten van je website deelt. Zorg wel dat je relevant blijft, blog niet omdat iedereen dat doet. Wat is de behoefte van je doelgroep?

Google en andere zoekmachines worden ook getriggerd als jij geregeld iets nieuws op je website plaatst. Hoe vaker je iets nieuws plaatst, des te eerder de zoekmachines op je website terugkomen. Als de content die je plaatst waardevol is voor zoekers is de kans groot dat je vindbaarheid stijgt voor de onderwerpen waarover je schrijft.

Google heeft in 2011 zelfs een update doorgevoerd in zijn algoritme om de zoekresultaten nog ‘verser’ te maken. De update zorgt er bijvoorbeeld voor dat bij recente evenementen of onderwerpen die trending zijn artikelen, die net gepubliceerd zijn, hoger in de zoekresultaten worden geplaatst. Deze artikelen zijn namelijk relevant vanwege de actualiteit. Als het onderwerp niet meer ‘hot’ is, bestaat de kans dat het artikel weer wegzakt.

zoekresultaten vers google freshness

Nadenkertje: kun jij wat met onderwerpen die trending zijn? Een handige website om trendontwikkelingen te zien en hot topics te ontdekken, is die van Google Trends.

Lees ook eens: Waar haal jij inspiratie voor je blogs vandaan?.

3. Vindbaarheid

Zoals ik hierboven al heb genoemd: updates aan je website trekken de aandacht van zoekmachines en dragen bij aan de vindbaarheid, mits de content van hoge kwaliteit is. Als je informatie kopieert en plakt van andere websites bouwt je website geen waarde op.

Houd bij het schrijven van nieuwe content rekening met het gebruik van zoekwoorden en het leggen van linkjes naar relevante pagina’s op je website, die aansluiten bij het onderwerp en meer verdieping bieden. Misschien heb je wel een belangrijke landingspagina op je website over het onderwerp. Door geregeld linkjes te leggen naar deze pagina geef je zoekmachines het signaal dat deze pagina erg belangrijk voor bezoekers is. Blijf altijd denken vanuit je bezoeker en hoe je die het beste van dienst kunt zijn met de informatie op je website.

Tip: heb je net een nieuwe blog of pagina op je website gezet? Meld je pagina dan aan bij Google met de Webmaster Tools.

vindbaarheid google

4. Autoriteit

Als je veel weet van een specifiek onderwerp kun je een autoriteit worden. Dat geldt ook voor je website. Als jij meer te vertellen hebt over een onderwerp dan je concurrenten, dan is de kans groot dat je door de zoekmachines als autoriteit wordt gezien voor dat onderwerp. Je wordt beloond met een hogere positie in de zoekresultaten.

Om een autoriteit te worden, is het dus belangrijk om je website frequent te updaten. Je kunt bijvoorbeeld elke week je inzichten geven op de blog en bezoekers van je website uitnodigen om in discussie met elkaar te gaan, of om een reactie achter te laten onder je blog. Om je status als expert te versterken, kun je gebruik maken van LinkedIn Pulse, waar je bijvoorbeeld een verkorte versie van je blog plaatst met een link naar het complete verhaal.

Als je het volhoudt om content van hoge kwaliteit te delen, dan is de kans groot dat bezoekers van je website loyaal worden.

Extra tips om je website vers te houden

  • Let op dat je de vaste inhoud van pagina’s niet te vaak veranderd, zodat zoekmachines de waarde moeilijk kunnen beoordelen. Verander niet zomaar het thema van een belangrijke pagina.
  • Loop oude blogs eens na en kijk of je ze kunt updaten met nieuwe informatie, tips of inzichten. Pas de publicatiedatum vervolgens aan en meld je blog opnieuw aan bij de zoekmachines. Het heeft geen zin om alleen de publicatiedatum van je blog aan te passen om een verse uitstraling te faken.
  • Gebruik de Page Plugin van Facebook om je Facebook-pagina met updates bijvoorbeeld op je homepage te laten zien. Dit zorgt er niet voor dat je beter vindbaar bent, maar geeft wel een actuele uitstraling aan je website.
facebook page plugin voorbeeld

Heb jij meer tips om je website vers te houden, deel ze dan met ons hieronder. Heb je een vraag? Stuur een mailtje naar johannes@startmetplate.nl


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?