10 tips om de betrouwbaarheid van je website te vergroten

Hoe komt het dat je genoeg bezoekers op je website hebt, maar dat er maar weinig mensen contact met je opnemen? Het kan goed zijn dat een bezoeker je website niet vertrouwt. In dit artikel geef ik je 10 tips om de betrouwbaarheid van je website te vergroten.

Waarom is betrouwbaarheid belangrijk?

Door de komst van het internet is het voor de consument een gewoonte geworden om producten en diensten met elkaar te vergelijken. Dit komt onder meer omdat het aanvragen van offertes en informatie bij bedrijven weinig moeite kost; in een paar klikken heb je een brochure in je mail. Hoe zorg je nou dat je een onuitwisbare indruk achterlaat? Dat je bezoeker geen reden meer heeft om even bij de concurrent te kijken?

In 10 stappen naar een betrouwbare uitstraling op je site

1. Verzamel testimonials

Een belangrijk middel om de afstand tussen je bedrijf en je consument te verkleinen, is het plaatsen van testimonials (korte klantverhalen). Het is namelijk sterker als je klant zegt dat een product of dienst een goede investering is, dan dat een ondernemer dat zegt: ‘wij van WC-eend adviseren WC-eend’. Geef als het kan zoveel mogelijk informatie weer van je klant, zoals naam, woonplaats, leeftijd en functie. Zorg ook voor een foto om het persoonlijk te maken. Het verhaal moet waterdicht overkomen. Als iemand de telefoon pakt en je klant belt, moet hij een eenduidig verhaal te horen krijgen. Plaats per productpagina een aantal relevante testimonials. 

Er zijn ook externe websites waar je reviews over je bedrijf kunt verzamelen. Lees ons artikel over klantbeoordelingen op je website.

 

Screen Shot 2016-07-01 at 10.02.29

2. Beantwoord klantvragen

Een bezoeker, die zich oriënteert op een bepaald product of dienst, heeft allerlei vragen en twijfels. Als je je doelgroep goed kent, weet je welke vragen er spelen en heb je daar een antwoord op. Je kunt deze antwoorden verwerken in een ‘Veelgestelde vragen’-sectie of ‘FAQ’, waarmee je laat zien dat je specialist bent. Meer informatie over het opzetten van een FAQ vind je hier. Je kunt je FAQ eventueel ondersteunen met een live chatfunctie op je website. Met een chat kun je direct klantvragen beantwoorden en een bezoeker tijdens zijn bezoek helpen, wat de kans op conversie aanzienlijk vergroot.

3. Maak het persoonlijk, met authentieke afbeeldingen

Veel ondernemers vinden het spannend om foto’s van zichzelf of van het team op hun website te zetten, terwijl dit positief invloed heeft op de betrouwbaarheid van je website. Mensen willen zaken doen met echte mensen, niet met stockfoto-figuren. Investeer in een serie foto’s van de mensen in je bedrijf en gebruik die op je website.

 

Screen Shot 2016-06-30 at 15.46.20

4. Laat zien met wie je samenwerkt of wie er over je praat

Ben jij een machinebouwer en werk je samen met grote bedrijven om samen machines te bouwen? Of ben je een IT-bedrijf en lever je producten en diensten van bijvoorbeeld Google of Microsoft? Zet logo’s van je partners op je website. Schrijf er als het even kan een verhaaltje bij met een uitleg van de samenwerking.

 

Screen Shot 2016-06-30 at 15.53.53

Ben je wel in eens in de media geweest met je bedrijf en staat er bijvoorbeeld een interview van jou in het Financiële Dagblad of in een lokale krant? Maak een kopje ‘In de media’ en zet daar een link naar het artikel of een afbeelding van het stuk.

5. Laat zien voor welke bedrijven werkt

Lever jij aan bedrijven? Laat zien welke bedrijven dit zijn door hun logo op je website te plaatsen. Het zien van een logo zorgt voor herkenning bij bezoekers van je website. Houd het wel realistisch. Als je ooit een keer een flyer hebt ontworpen voor een lokale Audi-dealer is het verleidelijk om een Audi-logo op je website te plaatsen en te zeggen dat je voor Audi werkt, maar de werkelijkheid staat hier ver vanaf. Soms lijkt het wel alsof iedereen voor Audi en Coca Cola werkt. Tip: combineer een logo met een achterliggend klantverhaal of een casus met een uitleg van de opdracht.


6. Laat je website op een intuïtieve manier werken

Maak het voor een bezoeker eenvoudig om de essentiële informatie te vinden zonder dat hij daar bijzonder veel moeite voor moet doen. Als er teveel kliks nodig zijn, haakt je bezoeker af. Plaats jezelf in de schoenen van je doelgroep en bedenk welke informatie relevant is en zorg dat deze informatie door middel van linkjes eenvoudig bereikt kan worden.

Lees meer over het belang van interne links voor je website.


7. Plaats je doelgroep centraal in de inhoud van je website

Uiteindelijk wil een bezoeker niets anders dan een antwoord op zijn of haar vragen. Stel je klantvraag centraal in de inhoud van je website en laat zien hoe jij als expert je klant kunt helpen bij oplossen van zijn probleem of vraag. Vergeet daarbij ook niet de redenen te geven waarom de bezoeker bij jouw het beste af is. Verzand niet in termen als ‘bereikbaarheid’ en ‘service’, maar ga in de schoenen van je klant staan en vraag hem wat hij echt belangrijk vindt en waarom hij voor jou heeft gekozen. 

8. Zorg voor actualiteit door middel van een blog

Wat is je eerste gedachte als je op een website komt, waar het laatste nieuws afkomstig is uit 2013? Het is te hopen voor het bedrijf dat je denkt dat ze vast heel druk zijn met hun klanten en hierdoor de website vergeten. Maar mogelijk schiet de gedachte door je hoofd of dit bedrijf nog wel actief is. 

 

blog schrijvne

Door middel van een blog of nieuwssectie, die regelmatig wordt geupdate, laat je zien dat je nog bestaat er nog steeds toe doet. Ben je te druk om te bloggen of nieuwsberichten te schrijven? Je kunt ook actualiteit aanbrengen met een projectpagina of referenties.

9. Contactgegevens

Je komt ze nog steeds tegen, websites die het bijna onmogelijk maken om contact mee op te nemen. Soms is een mailadres niet zichtbaar, of wordt een telefoonnummer bewust niet op de website gezet. Des te minder mogelijkheden om contact op te nemen des te minder uitnodigend deze website overkomt op een bezoeker. Kijk dus even kritisch naar de verschillende opties, die je bezoekers geeft om in contact met jou te komen. Tip: een vast telefoonnummer geeft een meer betrouwbare indruk dan een 06-nummer.

10. Certificaten

Heb je flink moeten buffelen om een certificaat te behalen? Laat merken dat je er trots op bent en deel het certificaat op je website. Je laat zien dat je serieus met je vak bezig bent en waarde hecht aan bijscholing. 

Kun jij met deze tips aan de slag om de betrouwbaarheid van je website te vergroten? Als je vragen hebt, stuur mij gerust een mailtje. Je mag je opmerking ook hieronder delen.

Screen Shot 2016-06-30 at 16.10.00

Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?