Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is allereerst een gewone pagina op je website. Een landingspagina (in het Engels landingspage) heeft een doel: de lezer laten zien dat hier de oplossing te vinden is voor het probleem of de vraag die hij heeft. Op een landingspagina staat een onderwerp centraal en er wordt een duidelijke call-to-action gedaan om contact op te nemen. Stel je bent stukadoor in Hilversum en je weet dat mensen zoeken naar ‘badkamer stucen’, dan is het slim om hier een landingspagina over te maken. Google en andere zoekmachines schuiven deze pagina naar voren zodra mensen zoeken. De informatie op je pagina is namelijk relevant voor zoekers.

voorbeeld landingspagina

Wat is het verschil tussen een landingspagina en doelgroeppagina?

Eigenlijk niet zo veel. Een doelgroeppagina wil een specifieke doelgroep aanspreken, maar is ook oplossingsgericht, net als de landingspagina. Een landingspagina is meer gericht op conversie, dus een contactaanvraag, download of een belletje. Lees meer over het verhogen van conversie

Stappenplan voor landingspagina

1. Zoekwoordenonderzoek

Begin een landingspagina eerst met een klein zoekwoordenonderzoek: zit er zoekvolume op de woorden, die ik wil gebruiken? In zo’n onderzoekje ontdek je bijvoorbeeld dat er 20 mensen per maand zoeken naar ‘Douche stucen Hilversum’ en 70 mensen per maand op ‘Badkamer stucen Hilversum’, beide combinaties met normale concurrentie. Omdat op de laatstgenoemde combinatie meer zoekvolume zit, gebruik je deze woorden in de paginatitel en laat je die terugkomen in de tekst, zonder te spammen.

Lees ook: Alles over zoekwoorden op je website.

2. Pagina invullen

Daarna schrijf je een interessante en leesbare tekst, waarin je het probleem van de lezer beschrijft en aangeeft hoe jij hier een oplossing voor kan bieden. Vergeet niet de pagina aan te kleden met wat leuke foto’s, een klantenquote of evt. een video.

Lees ook: 10 tips voor sterke webteksten

3. Activeren

Vergeet tenslotte niet om de bezoeker op je pagina te activeren om contact met je op te nemen. Je kunt je telefoonnummer duidelijk neerzetten, een contactformulier plaatsen, of een ander middel gebruiken om je lezer te activeren. Vind je een formulier te agressief? Je kunt ook overwegen om een bezoeker een klantverhaal of brochure te laten downloaden in ruil voor zijn naam en emailadres. Na een paar dagen kun je die geïnteresseerde bezoeker een mailtje sturen of alles duidelijk is en vragen wat je voor hem kunt betekenen.

Lees ook: Checklist: bevat mijn pagina de juiste informatie?

Hoe nuttig vind je deze informatie?