Verhoog je bereikbaarheid met een chatfunctie

Recent sprak ik een ondernemer, die het aantal leads via zijn website nog wat vindt tegenvallen. Om de conversie vanaf zijn website te verhogen, overweegt hij een chatfunctie toe te voegen. Met een chatfunctie kan hij reageren op eventuele vragen en bezwaren van bezoekers. Heeft een chat toegevoegde waarde voor jouw website en hoe voeg je deze functie toe? Lees mijn blog.

Wellicht is de eerste gedachte, die je te binnenschiet na het lezen van de inleiding, dat een chatfunctie voor jou geen zin heeft, omdat je niet heel de dag achter je pc of laptop zit. Maar gelukkig is dit geen voorwaarde (meer) om toch live te kunnen chatten met bezoekers van je website. Het is namelijk ook mogelijk om de chat op je smartphone binnen te laten komen. Zo communiceer je net zo makkelijk met je mogelijke klanten als via WhatsApp. Vooral als je producten en diensten verkoopt, die nog wel eens wat vragen bij mensen opleveren, kan een chatfunctie veel voordelen brengen.

Plate website Chat Online

Waarom een chatfunctie?

Je moet een chatfunctie zien als de verkoper in een fysieke winkel. Sommige producten spreken zo voor zich dat ze geen uitleg nodig hebben, zoals veel van de artikelen in de supermarkt. Voor sommige producten of diensten is het inroepen van extra expertise daarentegen geen overbodige luxe. Met een chatfunctie schakel jij als (product)expert direct met mogelijke klanten en kun je hen beter informeren. Een voordeel van chat is dat het vrij anoniem is en daardoor laagdrempelig. Daarnaast heb je bezoekers nu met interesse op je website zitten. Als je pro-actief reageert, zullen ze mogelijk vandaag nog je product of dienst afnemen.

Hoe voeg ik een chat toe aan mijn website?

Er zijn verschillende (gratis) chatprogramma’s. Wij gebruiken zelf het programma Zopim. Dit is een gratis en veelgebruikt programma. Zopim blinkt uit in eenvoud en heeft de mogelijkheid om chatberichten via een app op je smartphone binnen te krijgen.

Stap 1: Maak een account aan

Ga naar www.zopim.com. Vul op de homepage je naam en email adres en en klik op ‘Try Zopim’. Zopim stuurt op dat moment een email naar je toe ter verificatie. Klik op de link in de email. Vul nu de rest van de gegevens in. Klik daarna op ‘Save and Go to Dashboard’.

Zopim vraagt vervolgens nog om wat extra informatie over je voornaam en achternaam en welke naam er bij de chat moet verschijnen. Bij ‘Display Name’ adviseer ik om een echte naam in te vullen, dat maakt het persoonlijk.

 

Screen Shot 2016-03-28 at 16.32.59

Stap 2: Connect de chat met je website.

In het volgende scherm zie je een HTML-code. Met deze code zorg je ervoor dat de chatfunctie op je eigen site vertoond wordt. Je selecteert deze code (zie afbeelding) en kopieert deze code. Ga nu naar je eigen website, log in en klik op het tandwieltje linksbovenin de zwarte balk. Ga nu naar technische instellingen (zie afbeelding) en plak de volledige HTML-code onder ‘Code Injectie’ Het zal er zo uitzien als deze afbeelding:

Screen Shot 2016-03-28 at 16.33.42
Screen Shot 2016-03-30 at 21.40.45


Gefeliciteerd! Nu is de chat geïnstalleerd op je website. Als je naar je website toe gaat zie je de chatfunctie onderin staan. 

Stap 3: Stel je de juiste instellingen in.

Wellicht wil je een andere tekst bij de chatfunctie hebben staan, of het balkje een andere kleur geven. Als je vanuit het dashboard (link) klikt op ‘Widget’ en dan op ‘Appearance’ kun je de chatfunctie vormgeven zoals jij wilt (afbeelding). Helemaal tevreden? Klik op ‘Save Changes’ en de wijzigingen zijn direct doorgevoerd.

Werkt de chat niet nadat je de stappen hierboven hebt doorlopen? Laat een bericht achter of stuur ons een mailtje

Screen Shot 2016-03-28 at 16.37.49

Update 31/08/2016: Nieuwe chatfunctie Drift in gebruik genomen

Vanaf heden testen we met een nieuwe chatfunctie op onze websites: Drift. Drift oogt persoonlijker voor bezoekers van je website dan Zopim en is zeer eenvoudig in gebruik. Drift heeft ook een gratis versie waarin je 100 actieve contacten kunt onderhouden. Starten is eenvoudig. Lees hier hoe je Drift chat installeert op je website.

Update 08/12/2016

Een kleine wijziging in de instellingen van Drift heeft ons 500% meer chatsessies opgeleverd!


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?