Vergroot het gebruik van je chat met honderden procenten!

De afgelopen dagen zijn we erg druk bij Plate. Dat komt niet alleen omdat we hard bezig zijn voor onze klanten. Sinds een week draait de chatfunctie op onze website overuren. Een kleine wijziging zorgt voor meerdere chatsessies per dag. Lees hoe we dit eenvoudig voor elkaar hebben gekregen.

Hoe groot is het verschil?

Tot en met 29 november, de datum van de wijziging, hebben we in totaal 17 chatverzoeken binnen gekregen. Het gaat om een periode van 3 maanden. In de afgelopen 10 dagen hebben we 13 verzoeken gehad! Waar we in de eerste periode gemiddeld iets minder dan 3 chats per 2 weken hadden hebben we er nu 1-2 per dag. Het aantal sessies is met meer dan 500% gegroeid!

 

DTUL_20160827_1463

Welke aanpassing hebben we gedaan?

Voor onze chat gebruiken we het programma Drift. In onze instellingen stond de chat altijd rechtsonderin als ‘tekstwolkje’. Pas als bezoekers hierop klikken, zagen ze dat het een chat was en konden ze het gesprek beginnen. De aanpassing die we gedaan hebben is als volgt: in de instellingen hebben we ervoor gekozen dat de chat zich na een paar seconden automatisch opent, het ‘wolkje’ vouwt zich uit en er verschijnt een foto van één van onze medewerkers met de vraag ‘Welkom! Waar kan ik je mee helpen?’.

Chat-Plate-oude-website

Oude situatie

Plate-Nieuwe-Chat-website

Nieuwe situatie

Op deze manier worden bezoekers direct aangesproken en geactiveerd om een vraag te stellen. Omdat veel van de pagina’s op onze sites een informatieve insteek hebben, komen bezoekers vaak al met een vraag op onze website. Als de tekst op de pagina hun vraag niet beantwoordt, kunnen ze deze vraag snel en eenvoudig aan ons stellen.

Doordat we de chat gekoppeld hebben met een app op de telefoon en Slack, een intern communicatiemiddel, komen de chats direct bij ons binnen en helpen we bezoekers in no-time aan een antwoord.

Hoeveel concrete business levert het op?

Een groei van 500% voor onze chatsessies klinkt natuurlijk geweldig, maar levert het ook goede leads op? In hoeverre kunnen we nu ook meer klanten binnenhalen? Het klopt dat we veel mensen alleen maar helpen met een vraag over bijvoorbeeld Instagram bedrijfsprofiel of het gebruik van een chatfunctie op de website. Hier halen we geen directe omzet uit. We kunnen deze bezoekers echter wel vragen of we hun mailadres mogen toevoegen aan ons mailbestand, zodat ze elke maand op de hoogte worden gehouden van Plate. Op deze manier blijft Plate ‘in the picture’ en hopen we dat, op het moment dat deze bezoekers toe zijn aan een nieuwe website, ze bij Plate uitkomen.

Daarnaast hebben we in de afgelopen periode ook concrete aanvragen voor proefwebsites gekregen. Door deze chat zijn we snel in staat om door middel van vragen te achterhalen of er een goede match is met Plate, of dat een bezoeker beter verder kan kijken.

Dankzij de wijziging zijn we meer tijd kwijt met het beantwoorden van klantvragen, maar het levert een positief gevoel bij de bezoeker, meer naamsbekendheid voor Plate en concrete leads op. Het enige nadeel is dat je kopje koffie of thee om 20:00 uur ‘s avonds onderbroken kan worden door een chatverzoek :-)

Pieter Versloot Plate Chat


Heb jij een ervaring waardoor je conversies omhoog schoten? Deel het met ons via de chat, laat hieronder een reactie achter, of stuur een mailtje naar pieter@startmetplate.nl


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?