Hoe verbeter ik zelf mijn conversies?

Het is een vraag die we blijven krijgen van onze klanten: “Hoe krijg ik meer aanvragen via mijn website.” Het verhogen en verbeteren van conversies is niet voor niets de heilige graal voor online marketeers. Als je zelf een begin wilt maken met het verbeteren van je conversies, begin dan met analyseren en testen.

Analyseren

Mijn eerste advies is om niet direct de hele website te willen optimaliseren, maar het in kleine brokken op te delen. Begin eerst met een specifieke pagina, bijvoorbeeld een pagina waar je conversies op laat komen. Zo’n pagina kan zijn ‘vraag een demo aan’, ‘schrijf je in voor een abonnement’ of ‘bestel dit product’.

1. Google Analytics

Een eerste methode om deze pagina te analyseren is met behulp van Google Analytics. Weet je hoeveel verkeer er op deze pagina komt? Waar het verkeer vandaan komt? Hoe lang bezoekers op de pagina blijven en hoeveel procent daadwerkelijk een conversie doet? Maakt dit concreet en cijfermatig. Ik vind dit zelf ook vaak heel lastig omdat ik liever vanuit m’n onderbuikgevoel redeneer, maar daarmee kom je er niet. In deze blog lees je hoe je doelen aanmaakt in Google Analytics.

 

Google Analytics Icon

2. Hotjar

Als je klaar bent met Analytics kun je onderzoeken hoe bezoekers op je pagina navigeren, wat ze wel en niet lezen en waar ze precies afhaken. Hotjar is een geweldig tool voor analyse op de pagina.

3. Enquête.

Om nog meer data te verzamelen, kun je tenslotte een enquête inzetten. Je kunt vrij eenvoudig een enquête toevoegen aan je website met behulp van Hotjar, Mailchimp of Google Forms. Je kunt hier bijvoorbeeld de vraag stellen ‘Naar welke informatie bent u op zoek?’ of ‘Welke informatie heeft u nodig om een beslissing te maken?’. Je hoeft niet altijd een enquête in te zetten, het kan ook een chatvenster zijn waar je door middel van een vraag de bezoeker uitnodigt om zijn mening te delen.

Uiteindelijk wil je erachter komen wat een bezoeker op een pagina doet, wat hij wil weten en hoe hij overgehaald kan worden om een contactaanvraag te doen.


Testen

Wat voor sommige websites conversieverhogend werkt, is nutteloos voor andere websites. Daarom is het verstandig om te testen. Nu denk je wellicht: ‘wat moet ik testen?’. En: ‘testen kost me teveel tijd’. Ja, het is soms lastig om een goede test te bedenken en het kost tijd om het uit te voeren, maar uiteindelijk wil jij zelf toch meer omzet uit je website halen? Bekijk het testen dan ook zo: een middel om meer deals te realiseren. Om je op weg te helpen geef ik je 6 conversieverhogende tests die je eenvoudig kunt uitvoeren:

1. Doe een test: minder lange formulieren

Sommige pagina’s converteren beter als je niet heel veel informatie vraagt. Echter slechts een mailadres vragen komt wellicht ook een beetje spammerig over. Doe eens een test door in het contactformulier alleen het broodnodige te vragen. Lees ook eens: 5 tips voor een beter contactformulier

 
004-form

2. Doe een test: is de content wel gefocust?

Op welke vraag moet de bezoeker antwoorden? Weet je bezoeker waar deze pagina over gaat of beschrijf je heel veel onderwerpen? Dat kan er voor zorgen dat de bezoeker zich niet begrepen voelt en geen contact opneemt. 

3. Doe een test: is wat je zegt wel realistisch?

Op sommige websites zie je soms dat er heel veel beloftes worden gedaan. Als ik deze pagina de titel ‘Hoe je gegarandeerd vier keer meer aanvragen krijgt’ was de pagina je waarschijnlijk heel erg opgevallen, maar heel realistisch is het niet. Te veel beloftes kunnen er voor zorgen dat het lijkt dat het te mooi om waar te zijn is, of je trekt het verkeerde publiek. Als mensen erachter komen dat wat je schrijft hun verwachtingen niet waarmaakt, nemen ze je niet meer serieus. 

4. Doe een test: belofte, voordelen of vraag?

Je hebt meerdere manieren op de aandacht te trekken. Je kunt boven een artikel drie verschillende titels zetten die allemaal een heel andere indruk wekken maar wel correct zijn, bijvoorbeeld:

  • Dankzij deze tip blijven uw planten gegarandeerd drie dagen langer goed!
  • Met dit product zorgt u beter voor de houdbaarheid van uw planten!
  • Wilt u ook langer genieten van uw planten in huis?
 
003-test-tubes

Je ziet het, dezelfde inhoud maar andere woorden. Bekijk of een bezoeker anders reageert als je een belofte in plaats van een voordeel of juist een vraag boven de pagina zet.

5. Doe een test (bij landingspagina’s): minder content

Stel je hebt een pagina op je website, die niet heel goed gevonden wordt maar waar wel conversie op gebeurt. Leg je op die pagina de voordelen nogmaals uit en doe je je verhaal opnieuw uitgebreid, of ligt de focus heel erg bij de conversie? Soms het kan lonen om weinig content te gebruiken om zo ook geen andere uitwegen te creëren voor bezoekers.

 
001-search-engine

6. Doe een test (bij landingspagina’s): minder linkjes

Wat in sommige gevallen ook werkt, is het verkleinen van het aantal linkjes op je website. Ja, ik weet dat linkjes belangrijk zijn, maar op een pagina die als doel conversie heeft kan het ook een storend effect hebben en zorgen dat bezoekers rond gaan kijken in plaats van een aanvraag doen.


Pieter Versloot Plate Chat

Door continue te analyseren en te testen kun je de conversies op je pagina’s misschien wel met honderden procenten vergroten. Heb je zelf ervaringen met conversieverhogende tactieken deel ze dan gerust met ons door een reactie achter te laten of een berichtje te sturen via de chat.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?