Deze tool geeft jou de zoekvragen van je doelgroep!

5 maanden geleden vertelde ik je over RankBrain en veranderingen in Google en hoe je met je website kunt bijbenen. 1 van de tips die ik je gaf was: inspelen op specifieke zoekvragen door middel van bijvoorbeeld een FAQ. Heb je daar inmiddels al mee geëxperimenteerd? In deze blog help ik je op weg met een handige tool.

zoekvragen google

Omdat steeds meer mensen gewend raken aan zoeken via Google veranderen de zoekvragen. Eenvoudige zoekopdrachten worden specifieker. Een voorbeeld: vroeger zocht een moeder op ‘dagje uit met kinderen’, tegenwoordig zoekt diezelfde moeder ook op ‘wat kan ik doen met kind van 2’.

Complexere zoekopdrachten vragen een nieuwe benadering van de content op je website. In plaats van aanbodgestuurd informatie delen, wordt jou gevraagd om vraaggestuurde content te plaatsen, waarin je concrete antwoorden geeft op de vragen van je doelgroep. Als je dat succesvol doet, betekent dat meer bezoekers naar je website en misschien zelfs nieuwe klanten.

Begin met een onderzoekje

Hoe weet ik wat de online zoekvragen van mijn doelgroep zijn? Goede vraag! Voordat je begint om een onderwerp op je website te beschrijven, raad ik je aan om een onderzoekje te doen naar de gerelateerde woorden rond het topic dat je beschrijft. Er zijn handige tools die zoekwoordsuggesties geven, zodat je inzicht krijgt in het woordgebruik van je doelgroep. Tip: vraag eens een aantal klanten wat hun vragen zijn bij het onderwerp.

Zoekvragen zoeken

De website Answerthepublic.com laat je direct zien wat de vragen van je doelgroep zijn. Als ik zoek op ‘ramen zemen’ krijg ik 32 gerelateerde vragen te zien, die mensen in Google hebben ingevuld. 1 van de vragen is ‘welk schoonmaakmiddel voor ramen zemen’. Dit is nou zo’n vraag, die je als aanbieder van schoonmaakmiddelen voor het huishouden, op je website kunt beantwoorden. Vergeet niet om aanverwante zoekvragen mee te nemen zoals ‘met welk middel ramen zemen’. Met deze input kun je een sterk topic maken over ‘schoonmaakmiddelen voor je ramen’. Als je slim bent, herhaal je deze truc voor andere objecten in het huishouden, die geregeld een schoonmaakbeurt nodig hebben.

zoekvragen analyse anwerthepublic.com

Visualisatie van zoekvragen op AnswerThePublic.com

Aan de slag!

Zoek eens uit welke zoekvragen je doelgroep heeft en bedenk een aantal goede onderwerpen voor je website waarin je de vragen kunt beantwoorden. Of je nu schoonmaakmiddelen verkoopt, of zorgverzekeringen, voor elke markt zijn er specifieke zoekvragen waar je website nuttige antwoorden voor kan bieden. Realiseer je dat de kans groot is dat bij een goed antwoord de bezoeker eerder geneigd is om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief of contact met je op te nemen.

Meer Keyword Tools?

Behoefte om meer keyword tools te gebruiken voor je zoekwoordenonderzoek? Lees onze blog: 5 alternatieven voor Google Keyword Planner.

Johannes Baas Plate

Heb je vragen over deze blog? Stuur een berichtje via de chat of mail je vraag naar johannes@startmetplate.nl.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?