5 alternatieven voor de Google Keyword Planner

Als je wel eens zoekwoordenonderzoek gedaan hebt voor je website ben je waarschijnlijk bekend met de Keyword Planner van Google. Voorheen kon iedereen met een Google-account van de tool gebruikmaken, maar sinds juni dit jaar is dit niet meer het geval en heb je een Google Adwords-account nodig. Heb je geen Adwords-campagne, dan krijg je minder gegevens te zien. Wat zijn alternatieven voor de Google Keyword Planner?

In februari schreef ik een blog over het basis zoekwoordenonderzoek, waarin de Google Keyword Planner centraal staat. Als je je website zelf maakt, is het doen van zoekwoordenonderzoek essentieel om te zorgen dat je website straks gevonden wordt. Je staaft jouw kennis over je doelgroep, producten of diensten en je markt aan concrete zoekgegevens.

Helaas kun je die gegevens nu niet meer zo makkelijk van Google krijgen, tenzij je een Adwords-campagne voert voor je website. Hieronder 5 alternatieve keywordtools, die je kunt gebruiken om je website beter vindbaar te maken in Google.

google resultaten zoekwoorden onderzoek groei

1. InstaKeywords

InstaKeywords is een gratis tool en geeft zoekvolumes weer. Je krijgt ook allerlei suggesties te zien voor het zoekwoord dat je hebt opgegeven.

2. Keywordtool.io

Keywordool.io noem ik al in mijn eerdere blog over zoekwoordenonderzoek als hulpmiddel om suggesties te krijgen bij zoekwoorden. Keywordtool.io laat ook vragen zien, die zoekers gebruiken in relatie tot je zoekwoorden. In de betaalde versie krijg je ook de zoekvolumes te zien.

3. Kwfinder

Kwinder is een hele mooie tool waarin je veel gegevens krijgt over zoekvolumes, trends voor je zoekwoorden en de concurrentie. Eigenlijk alle gegevens, die je ook gewend was van de Google Keyword Planner. Helaas kun je in de gratis versie maar 2 keer resultaten opvragen. Je kunt je registreren voor een gratis account, waarbij je 5 keer per dag onderzoek kunt doen.

4. Ubersuggest.io

In de blog over keywordonderzoek noem ik de tool Ubersuggest.io ook als handige tool om suggesties te krijgen voor de zoekwoorden, die je kunt gebruiken. Helaas mis je bij Ubersuggest wel de zoekvolumes en gegevens over concurrentie voor de zoekwoorden. Je kunt eventueel een extensie downloaden voor Google Chrome of Firefox, waarmee je ook de zoekvolumes kunt zien. Helaas geldt dit echter niet voor Nederlandse zoekwoorden.

5. SEMrush

SEMrush kun je ook prima gebruiken bij je zoekwoordenonderzoek. SEMrush heeft een gratis versie, waarmee je beperkt data ziet over zoekwoorden, zoals het zoekvolume, de verwachte concurrentie in de natuurlijke zoekresultaten en een trendlijn.

Johannes Baas Plate

Gebruik jij een andere keywordtool waar meer mensen van moeten weten? Deel het onder deze blog. Heb je een vraag? Stuur mij dan een mailtje of laat een berichtje achter via de chat.

Extra tip: AnswerThePublic laat zoekvragen van je doelgroep zien!

Naast de bovenstaande keyword tools raad ik je aan om ook eens te kijken naar de tool AnswerThePublic. Vul een zoekwoord in en je krijgt de vragen die bezoekers rond dat woord stellen op een presenteerblaadje. Erg handig!


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?