Vorige week had ik Arie de Blois van Beter Duurzaam aan de lijn, die graag zijn lokale vindbaarheid wil vergroten. Hij heeft zijn Google Mijn Bedrijf-profiel geupdate en profiteert daar al van. Hij wil echter meer. Zijn ambitie inspireert mij om deze blog te schrijven. Waar moet je in 2017 op letten als je lokaal gevonden wilt worden?
Uit recent onderzoek van Moz.com naar de factoren voor lokale vindbaarheid in 2017 blijkt dat een profiel op Google Mijn Bedrijf de belangrijkste factor is om lokaal gevonden te worden. Als jij nog geen bedrijfsvermelding van Google hebt, maak die dan snel aan! Het kan zijn dat er al een profiel van je bedrijf is, maar dat je die nog moet claimen. Google stuurt je een ansichtkaart met een code, waarmee je kunt verifiëren dat het jouw bedrijf is.
Na Google Mijn Bedrijf volgen links als de belangrijkste factor voor je lokale vindbaarheid. Als jouw website linkjes krijgt van andere websites is dat voor Google en andere zoekmachines een sterk signaal dat jouw site gewaardeerd wordt. Lees hier meer over het belang van linkjes naar je website, ook wel externe links genoemd.
Factoren voor vindbaarheid binnen je website worden on-page factoren genoemd. Een van die factoren voor lokale vindbaarheid is de de fysieke aanwezigheid van je bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer op je website. Zorg dat je onder meer een goede contactpagina hebt waar die gegevens vermeld staan. Het kan ook geen kwaad om in de footer van je website de gegevens neer te zetten.
Online klantbeoordelingen zijn razend populair. De afgelopen jaren hebben we een toestroom gezien van klant review systemen waar je je als bedrijf op kunt abonneren. Je Google Mijn Bedrijf-profiel heeft een gratis review tool waar je gebruik van kunt maken. Ga hier mee aan de slag: reviews tellen namelijk voor ruim 13% mee als het gaat om de belangrijkste factoren voor lokale vindbaarheid.
Word je bedrijfsnaam en adres genoemd op andere websites, dan is dat goed voor je lokale vindbaarheid, zelfs als er geen link bij staat naar je website. Denk bijvoorbeeld aan een vermelding op Openingstijden.nl. Dergelijke vermeldingen zijn signalen voor zoekmachines dat je bedrijf ook echt bestaat, dat het onderdeel is van een lokale gemeenschap.
Lees ook eens: 5 tips om lokaal beter gevonden te worden.
Heb jij je lokale vindbaarheid nog niet op orde? Ga met onze tips aan de slag om je bedrijf eerder op het vizier te krijgen van lokale zoekers. Heb je zelf een goede tip? Deel ‘m hieronder in de comments, of stuur ons een berichtje via de chat.