Lokaal gevonden worden in 2017: waar moet je op letten?

Vorige week had ik Arie de Blois van Beter Duurzaam aan de lijn, die graag zijn lokale vindbaarheid wil vergroten. Hij heeft zijn Google Mijn Bedrijf-profiel geupdate en profiteert daar al van. Hij wil echter meer. Zijn ambitie inspireert mij om deze blog te schrijven. Waar moet je in 2017 op letten als je lokaal gevonden wilt worden?

1. Google Mijn Bedrijf

Uit recent onderzoek van Moz.com naar de factoren voor lokale vindbaarheid in 2017 blijkt dat een profiel op Google Mijn Bedrijf de belangrijkste factor is om lokaal gevonden te worden. Als jij nog geen bedrijfsvermelding van Google hebt, maak die dan snel aan! Het kan zijn dat er al een profiel van je bedrijf is, maar dat je die nog moet claimen. Google stuurt je een ansichtkaart met een code, waarmee je kunt verifiëren dat het jouw bedrijf is.

Tips voor je Google Bedrijfsprofiel:

  • Zorg voor geschikte categorieën, die passen bij je bedrijf;
  • Gebruik belangrijke zoekwoorden in de titel van je profiel. Let op: ga niet spammen.  Gebruik bijvoorbeeld 1 zoekwoord dat voor je bedrijf belangrijk is. VB. ‘Hovenier Utrecht. Frank Schoffel.’ in plaats van ‘Frank Schoffel vof’;
  • Voeg daar eventueel een locatie zoekwoord aan toe, bijv. ‘Plate Websites Ede’.
Google Mijn Bedrijf Profiel

2. Linkjes

Na Google Mijn Bedrijf volgen links als de belangrijkste factor voor je lokale vindbaarheid. Als jouw website linkjes krijgt van andere websites is dat voor Google en andere zoekmachines een sterk signaal dat jouw site gewaardeerd wordt. Lees hier meer over het belang van linkjes naar je website, ook wel externe links genoemd.

251b2f89ecbe46abb6c2db67bf8f67d1

Tips voor linkjes:

  • Gebruik een goede anchor tekst voor de linkjes binnen je website, ook wel interne links genoemd, maar ook voor linkjes vanaf andere websites. Dus: geen 'klik hier';
  • Vraag lokale partners om vanaf hun website een linkje te leggen naar die van jou. Zorg ook bij deze linkjes voor een juiste anchor tekst, bijv. ‘Hovenier Utrecht’ als je een hoveniersbedrijf hebt in Utrecht.

3. Je pagina

Factoren voor vindbaarheid binnen je website worden on-page factoren genoemd. Een van die factoren voor lokale vindbaarheid is de de fysieke aanwezigheid van je bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer op je website. Zorg dat je onder meer een goede contactpagina hebt waar die gegevens vermeld staan. Het kan ook geen kwaad om in de footer van je website de gegevens neer te zetten.

Tips voor je pagina’s:

  • Om Google beter inzicht te geven in de gegevens op je website kun je met de Webmaster Tools je adres- en bedrijfsinformatie markeren. Je vertelt Google waar je adres staat, zodat ze het aantrekkelijk kan weergeven in de zoekresultaten. De kans is groot dat lokale zoekers dan eerder contact met je opnemen.
  • De meta title is een van de belangrijkste on-page factoren voor zoekmachines. Om je lokale vindbaarheid te verbeteren, kun je je plaatsnaam toevoegen aan je title tag.
  • Zorg voor een aantrekkelijke meta description om bezoekers te overtuigen naar je pagina door te klikken. Als bezoekers vaak op jouw zoekresultaat klikken, is dat voor Google een signaal dat je relevant bent.
markeren informatie google webmaster tools

4. Reviews

Online klantbeoordelingen zijn razend populair. De afgelopen jaren hebben we een toestroom gezien van klant review systemen waar je je als bedrijf op kunt abonneren. Je Google Mijn Bedrijf-profiel heeft een gratis review tool waar je gebruik van kunt maken. Ga hier mee aan de slag: reviews tellen namelijk voor ruim 13% mee als het gaat om de belangrijkste factoren voor lokale vindbaarheid.

Tips voor reviews:

  • Stuur tevreden klanten een mailtje met de vraag om een review achter te laten op je Google Bedrijfsprofiel;
  • Pas op voor slechte reviews, die er voor kunnen zorgen dat je niet meer interessant genoeg bent voor Google om getoond te worden. Slechte reviews zullen er sowieso voor zorgen dat minder bezoekers naar je website willen klikken.
Google recensies bedrijfsprofiel reviews

5. Vermeldingen van je bedrijf

Word je bedrijfsnaam en adres genoemd op andere websites, dan is dat goed voor je lokale vindbaarheid, zelfs als er geen link bij staat naar je website. Denk bijvoorbeeld aan een vermelding op Openingstijden.nl. Dergelijke vermeldingen zijn signalen voor zoekmachines dat je bedrijf ook echt bestaat, dat het onderdeel is van een lokale gemeenschap.

Tips voor vermeldingen:

  • Loop je vermeldingen geregeld na om te checken of ze nog actueel zijn;
  • Wat zijn vakwebsites in je branche? Kijk of je daar je NAW-gegevens kwijt kunt.
vermeldingen websites linkbuilding lokale vindbaarheid

Meer tips voor lokale vindbaarheid?

Lees ook eens: 5 tips om lokaal beter gevonden te worden.

Johannes Baas Plate

Heb jij je lokale vindbaarheid nog niet op orde? Ga met onze tips aan de slag om je bedrijf eerder op het vizier te krijgen van lokale zoekers. Heb je zelf een goede tip? Deel ‘m hieronder in de comments, of stuur ons een berichtje via de chat.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?