Hoe zorg ik dat mijn bericht op LinkedIn meer mensen bereikt? Zo werkt het LinkedIn algoritme!

Regelmatig spreek ik ondernemers die me vertellen hoe groot hun bereik is op LinkedIn. Omdat LinkedIn je goed op de hoogte houdt van het aantal mensen dat jouw bericht ziet, zijn steeds meer ondernemers gemotiveerd om aan de slag te gaan met LinkedIn. In deze blog leer je hoe je je bereik op Linkedin kunt vergroten.

Zo bepaalt LinkedIn hoe goed jouw bijdrage scoort

In een blog van 23 maart dit jaar geeft LinkedIn een kijkje in het proces van het beoordelen van de content die leden plaatsen. In de publicatie staat onderstaande afbeelding.

feedrelevance1


In eerste instantie bekijkt LinkedIn wat je plaatst. Het doel van LinkedIn is om gebruikers zolang mogelijk op LinkedIn te houden, dus de kwaliteit van de posts moet hoog zijn, anders klikken lezers weg en is de kans op advertentieinkomsten voor LinkedIn kleiner. Zodra jij nieuwe content op LinkedIn zet, kijkt LinkedIn eerst wat voor een soort bijdrage het is. Is het alleen een stukje tekst of een afbeelding, een afbeelding met tekst, een video, een bijdrage met een link naar een webpagina buiten LinkedIn, of een publicatie op LinkedIn zelf (LinkedIn Pulse). Je kunt je voorstellen dat het met het oog op advertentieinkomsten beter is om bezoekers op LinkedIn te houden, in plaats van dat ze het platform verlaten voor een andere webpagina. Daarom is het niet verwonderlijk dat LinkedIn haar eigen dienst Pulse hoger laat scoren dan bijvoorbeeld een post met een link naar een externe webpagina.

Extra tipsommige gebruikers denken slim te zijn door een link naar een externe webpagina als comment te plaatsen in plaats van in de inhoud van het bericht. Hier zit echter een nadeel aan: zodra het bericht wordt gedeeld, is er geen link meer. Die valt namelijk binnen de comment-sectie van het oorspronkelijke bericht.

Stap 1 |  In welke categorie valt jouw post?

Zodra LinkedIn je bericht binnenkrijgt, bekijkt het automatisch wat voor soort post het is. Is het een bericht van hoge of lage kwaliteit, of valt het binnen de categorie ‘spam’. Het categoriseren gebeurt op verschillende manieren: door middel van robots, maar ook aan de hand van een kleine test.

Een aantal mensen in je netwerk krijgt de bijdrage die je hebt geplaatst te zien en Linkedin kijkt wat ze doen: reageren ze positief of negatief op het bericht? Positieve invloed kan zijn dat iemand je post liked, reageert op je post of wellicht zelfs je post deelt. Er zijn geruchten dat LinkedIn 1 punt geeft voor een like, 2 punten voor iemand die reageert en 3 punten als iemand je post deelt. Dit is nooit officieel bevestigd, maar het is wel aannemelijk als je kijkt naar welke berichten vaak en langdurig voorbij komen. 

Negatieve invloed kan zijn dat mensen je post rapporteren als spam, je post verbergen of je ontvolgen.

Linkedin-beter-scoren-Posts-2

Stap 2 | Hoe wordt je bericht zichtbaar?

Ben je door de controle heen, dan zijn er 3 keuzes: je post is van goede kwaliteit, je post is waarschijnlijk spam of je post is bijna zeker spam. In het laatste geval word je post direct gefilterd. Als LinkedIn twijfelt, volgt er nog een extra check. Is ook in deze check de content niet goed, dan word je post alsnog uit het nieuwsoverzicht gehaald.

Is je post van hoogwaardige kwaliteit dan vertoond LinkedIn je post aan lezers. Hoe hoog en vaak je post exact getoond wordt, ligt ook aan het aantal likes, reacties en shares die je post scoort, evenals welk type content het is. 

Let op: een post met een link naar een externe webpagina wordt minder goed gepromoot dan een post met content die zorgt dat de bezoeker op LinkedIn actief blijft.

Screen Shot 2017-10-18 at 16.28.40

Stap 3 | Hoe blijft je bericht zichtbaar?

Je post blijft zichtbaar voor mensen zolang het bericht views, likes en reacties krijgt. In de afbeelding aan het begin van deze blog zie je dat zolang de content viraal blijft gaan het zichtbaar blijft.

Vraag aan je collega’s om je bericht te liken en te delen om LinkedIn te laten weten dat de post wordt gelezen en gewaardeerd. Hoe meer mensen een interactie hebben met je bericht hoe beter het is. Je kunt bijvoorbeeld na een paar dagen een reactie onder het bericht plaatsen met ‘bedankt voor de reacties’ of een link naar een ander relevant artikel. Zolang er interactie rond een post is, blijft het bericht zichtbaar.


Pieter Versloot Plate Chat

Wat zijn jouw ervaringen met LinkedIn? Deel ze gerust hieronder! En vind je het interessant om te connecten op LinkedIn? Nodig mij gerust uit of volg de bedrijfspagina van Plate om zo als eerste de ontwikkelingen op gebied van websites en online marketing te volgen. 


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?