Vindbaarheid verbeteren? Wat is belangrijk in 2017

De factoren voor de vindbaarheid van je website zijn constant in beweging. Factoren die voorheen een grote impact hadden op je ranking zijn nu niet meer zo belangrijk. Wat zijn de belangrijke factoren voor vindbaarheid van je website in 2017? Lees het in deze blog.

1. Veiligheid (HTTPS)

Heeft jouw website al een HTTPS-certificaat? HTTPS maakt veilige uitwisseling van gegevens mogelijk op je website, zodat kwaadwillenden die gegevens niet kunnen onderscheppen. Ze worden namelijk versleuteld. Wat doet HTTPS voor je vindbaarheid? Google vertelde in 2014 al over zijn ambitie om het hele web op HTTPS aan te sluiten. Uit recent onderzoek van SEMrush blijkt dat 65 procent van alle domeinen in de top 3-posities voor zoekwoorden met hoge concurrentie HTTPS heeft. HTTPS zorgt ook voor meer vertrouwen bij bezoekers van je website. Onlangs hebben wij alle websites van Plate voorzien van HTTPS.

HTTPS_icon

Website met HTTPS? 

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.

klaar voor de start

2. Snelheid

We schreven er pas al over: er zijn steeds meer signalen dat websitesnelheid een hele belangrijke rankingfactor aan het worden is. Doordat steeds meer mensen het web met een smartphone bezoeken en dataverbruik toeneemt (bron: SmartInsights) is het belangrijk dat websites snel laden. Om je websitesnelheid te vergroten, kun je onder meer afbeeldingen verkleinen. Plate wil graag standaard snelle websites afleveren. Onze ontwikkelaars werken hard om dat voor elkaar te krijgen.

3. Gebruikerssignalen

Hecht je veel waarde aan goede content op je website, dan is de kans groot dat bezoekers langer op je website blijven hangen. Dit is een belangrijk signaal voor Google dat je website relevant is. Klikken bezoekers namelijk snel weg, dan ben je waarschijnlijk niet interessant genoeg. Uit de eerder genoemde studie van SEMrush blijkt dat het bouncepercentage voor websites op top 3-posities in de zoekresultaten laag is. Hoe verder je naar beneden gaat, des te hoger het bouncepercentage wordt. Dit zou kunnen betekenen dat websites met een topranking meer relevante content hebben, een hogere sitesnelheid en andere factoren beter op orde hebben. Websites die hoog scoren hebben ook meer paginabezoeken per sessie.

Tip: kijk in Google Analytics welke pagina’s een hoog bouncepercentage hebben en analyseer wat de oorzaak kan zijn. Maak de content relevanter om het bouncepercentage te verlagen.

4. Links

Een maandje geleden schreef ik over linkbuilding en hoe super belangrijk dat nog steeds is. SEMRush heeft het onderzocht en komt met dezelfde conclusie: backlinks, oftewel links vanaf andere websites naar jouw website tellen mee.

Tip: ga aan de slag met links en lees onze handige tips voor linkbuilding.

linkjes keten linkbuilding

5. Lengte van content

“Teksten op internet moeten toch kort en bondig zijn?”, horen wij nog geregeld van klanten. Onzin! Volgens het SEMrush-onderzoek is de content van pagina’s in de top 3 van de zoekresultaten gemiddeld 45 procent langer de content van pagina’s op de 20e positie.

Tip: ga niet zomaar hele lappen tekst schrijven, maar maak effectieve content die relevant is en aansluit bij de intentie van de bezoeker. Kijk wat je concurrenten doen en maak content die meerwaarde biedt.

Johannes Baas Plate

Wil jij weten hoe je website beter gevonden kan worden? Stuur mij gerust een mailtje, of laat een berichtje achter in de chat. Zelf tips of ervaringen die je met ons wil delen? Laat ze achter in de commentsectie. 


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?