Checklist: bevat mijn pagina de juiste informatie?

Stap 1: Een goede titel

Zoals de titel van een hoofdstuk in een boek de lading van dat specifieke hoofdstuk moet dekken, is het belangrijk dat de titel van de pagina op je website een korte samenvatting geeft van de inhoud op de pagina. Bezoekers zien direct wat ze kunnen verwachten. Wees in de titel specifiek, kort en krachtig.

Stap 2: Schrijf een mooie introductie

Als je een nieuwe pagina aanmaakt, staat de eerste kolom met tekst al klaar. Je kunt dus gelijk een mooie introductie schrijven voor deze pagina. Prikkel de lezer in je introductie om door te lezen. Speel bijvoorbeeld in op zijn hulpvraag of probleem door even in zijn schoenen te gaan staan. De lezer krijgt zo het gevoel dat jij hem begrijpt, waardoor hij eerder geneigd is om verder te lezen.

Stap 3: Bepaal de hoofdinhoud

Zodra de introductie klaar is, kun je het beste een nieuwe rij toevoegen en deze vullen met bijvoorbeeld een nieuw tekstvak. Je kunt in de rij ook afwisselen met en een afbeelding en teksten. Je doet er goed aan om de teksten op te delen in paragrafen met duidelijke kopjes, die de inhoud van de paragrafen beknopt weergeven.

Voeg ook eens een video, een fotogalerij of een button toe om de pagina een betere invulling te geven.

Stap 4: Linkjes naar andere pagina’s

Maak in je tekst relevante verwijzingen naar andere pagina’s op je website. Stel dat je als hovenier op je pagina over tuinaanleg ook iets vertelt over het aanleggen van graszoden en je hebt een pagina over graszoden, dan is het verstandig om vanuit de tekst over tuinaanleg een link te maken naar de pagina graszoden. 

Je kunt bijvoorbeeld schrijven: ‘Ontdek meer over het aanleggen van graszoden’, waarna je deze zin doorlinkt naar de bewuste pagina over graszoden.

Stap 5: Activeren

Op lang niet iedere pagina is het nodig om lezers te activeren contact met je op te nemen, maar op bijvoorbeeld een productpagina kan activatie wel zinvol zijn. Bezoekers zijn in beeld en tekst enthousiast gemaakt voor je product en nu wil je ze triggeren om een volgende stap te maken. Door het toevoegen van een contactformulier kun je anonieme sitebezoekers veranderen in potentiële klanten. Je kunt zelf de volgorde en vragen van het contactformulier aanpassen zodat je de juiste informatie binnenkrijgt.

Tip: voeg ook eens een button toe aan je pagina met de tekst ‘Maak een vrijblijvende afspraak’ of ‘Informatie aanvragen’. Met een button dwing je bezoekers om na te denken over de vervolgstap: ‘Wil ik dit product kopen of een afspraak maken?’. Je kunt de button doorverwijzen naar een pagina met een contactformulier. 

Stap 6: Social media deelknoppen

Heb je een goed verhaal? Dan zijn lezers van je pagina mogelijk bereid om je informatie te delen met anderen. Kies er voor om social media deelknoppen op je pagina te zetten. Uiteraard is niet iedere pagina hier geschikt voor, de algemene voorwaarden deel je niet op social media.

 
 
a654ae73dc9f4035b0c96f86f882a07d

Stap 7: Laat zoekmachines weten waar de pagina over gaat

Veel mensen beginnen de zoektocht naar je product of dienst door te googelen. Daarom is het belangrijk om zoekmachines als Google, Yahoo en Bing te laten weten waar je pagina over gaat. Ontdek hoe je informatie voor zoekmachines toevoegt en aanpast. Lees ook: Hoe maak je een goede titel en beschrijving voor zoekmachines.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?