Hoe krijg ik een succesvolle website zonder inspanningen?

Het is de vraag die regelmatig gesteld wordt als ik met een klant om tafel zit. Hoe krijg ik zoveel mogelijk aanvragen zonder dat ik veel tijd in mijn website moet stoppen. Wel de lusten, maar niet de lasten, zeg maar. Ik probeer diegene er doorgaans van te overtuigen dat het belangrijk is om actief te zijn, maar erg enthousiast wordt hij daar niet van. Vooruit dan maar: in deze blog ontdek je hoe je een succesvolle website krijgt met minimale inspanningen.

De formule

Om omzet uit je website te halen, moet je contactaanvragen krijgen en telefoontjes van mensen die je website bezoeken. Niet elke aanvraag is direct een opdracht dus je zult meerdere aanvragen moeten krijgen om er opdrachten uit te halen. Hoe de verhouding aanvraag/opdracht is, verschilt sterk per branche en product.

Om aanvragen te krijgen, is er verkeer naar je website nodig. Omdat lang niet iedereen direct een aanvraag doet, heb je aardig wat verkeer nodig op je website. Belangrijk is ook de kwaliteit van het bezoek: komen bezoekers met specifieke zoekopdrachten binnen op sterke landingspagina’s of komen je bezoekers voornamelijk op de homepage terecht met algemene zoektermen en moet je ze van daar naar een conversie leiden.

Het is lastig te zeggen hoeveel bezoekers je nodig hebt om conversies te krijgen op je website. Dat is afhankelijk van de markt waar je in zit. Als je een heel specifiek product of een unieke dienst hebt, kunnen 100 bezoekers per maand al veel conversies opleveren (klik hier voor meer info over hoe je meer conversie via je website krijgt). Als er heel veel concurrentie is, heb je aan 100 bezoekers per maand waarschijnlijk niet genoeg.

Hoe krijg je bezoekers naar je website zonder al teveel inspanningen te hoeven leveren?

Optie 1: Investeer in een sterke basis

De meeste klanten van Plate investeren bij de ontwikkeling van hun website eenmalig in het schrijven van goede teksten door een tekstschrijver. De schrijver interviewt de klant en schrijft op basis van zijn input sterke pagina’s. Bij het schrijven houdt de tekstschrijver rekening met belangrijke zoekwoorden, die bezoekers gebruiken bij het zoeken naar de diensten of producten van de klant. Ook wordt gekeken waar kansen liggen om goed gevonden te worden.

Door een inhoudelijk sterke basis neer te zetten, kan je website concurreren met andere aanbieders en kom jij mogelijk eerder bovendrijven in de zoekresultaten dan je concurrent. De investering ligt tussen de € 400 en € 1000 en is uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid pagina’s, die je website heeft.

Een website met goede teksten is geen garantie voor vindbaarheid. Er spelen ook factoren mee zoals de betrouwbaarheid van je domeinnaam en de concurrentie in je markt.

house-fundament

Optie 2: Betaald verkeer via Google AdWords

Je kunt bezoek naar je website ‘kopen’. Als je bijvoorbeeld op ‘Sleutelmaker Amsterdam’ bovenaan in Google wilt staan, is dat mogelijk. Je betaalt alleen wel € 16,88 als een bezoeker op je advertentie klikt vanuit de zoekresultaten.

Screen Shot 2016-09-26 at 09.32.01

De Google AdWords-advertenties herken je trouwens aan de afkorting ‘Adv’. Uiteraard zijn er ook voordeligere alternatieven zoals ‘Slotenmaker Amsterdam West’ voor € 16,42,- of ‘Sleutelservice Amsterdam’ voor € 6,68,-. Dankzij Google AdWords hoef je dus niet te wachten totdat je website hoog gevonden wordt in de zoekmachines. Het betaalde verkeer zorgt echter voor een flinke hap uit je portemonnee als bezoekers niet converteren. Zorg daarom voor goede landingspagina’s en biedt mogelijkheden om tot conversie over te gaan. Lees onze conversietips.

Heb je budget en denk je dat je bezoekers met jouw website kunt overtuigen, dan is adverteren via Google de moeite waard.

Optie 3: Verkeer via social media

Als je een Facebook-, Instagram-, LinkedIn- of Twitter-account hebt met volgers kun je regelmatig een linkje plaatsten naar je website. Op deze manier probeer je mensen vanuit social media naar je website te krijgen. De uitdaging bij deze optie is om telkens weer wat leuks te verzinnen om naar toe te linken. Omdat je de inhoud van je website niet regelmatig aanpast, heb je niet zoveel te vertellen. Als jij drie weken op rij het bericht ‘Bezoek onze website’ op Facebook plaatst, krijg je waarschijnlijk weinig respons.

Als je gratis bezoek naar je website wilt, is delen op social media aan te raden. Je moet wel creatief zijn en telkens een andere boodschap bedenken om bezoekers te trekken. 

Het nadeel is dat je boodschap continue naar dezelfde mensen gaat, degenen die je bedrijf liken of volgen.

Conclusie

Zoals je ziet zijn er verschillende manieren om bezoekers naar je website te krijgen zonder al teveel inspanningen. We zien bij Plate echter dat klanten, die serieus werk van hun website maken door regelmatig wat nieuws te plaatsen, veel meer aanvragen en opdrachten via hun website binnenhalen.

Als je zelf de tijd niet hebt, waarom zou je een tekstschrijver niet vragen om elke maand wat nieuws op je website te zetten? Voor mijn part vraag je een vriend(in) of familielid, die leuk kan schrijven, of je partner. Met Plate heb je in no-time een leuk stukje geplaatst.

Ik daag je graag uit om het te proberen, want het effect van een website met veel inhoud is langdurig. Je bouwt namelijk autoriteit op voor de onderwerpen binnen je markt en dat is waar zoekmachines zoals Google naar kijken. We hebben klanten, die in hun eerste twee jaar veel geblogd hebben, en hier een paar jaar later nog steeds profijt van hebben.

Pieter Versloot Plate Chat

Wil je graag doorpraten over de inspanningen, die je moet leveren om een succesvolle website te krijgen? Stuur mij een mailtje of gebruik de chat. Je mag hieronder ook een berichtje achter laten!


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?