Heb je een website of webshop, dan is het belangrijk dat de teksten treffend én doelgericht zijn. Denk maar eens aan productomschrijvingen. Een goede productomschrijving verbetert de vindbaarheid van je website en zorgt voor meer kopende bezoekers. Kortom: investeren in tekst loont! Hoe schrijf je nu een goede productomschrijving? In deze blog maak jij kennis met de belangrijkste elementen daarvan. Lees snel verder!
Een goede producttekst is gericht op de doelgroep en zijn behoeften. Ook schrijf je een productomschrijving deels met het oog op Google en andere zoekmachines. De belangrijkste zoektermen moeten in de tekst zijn opgenomen én de tekst moet relevant zijn voor de lezer. Bovendien is het van belang dat de productomschrijving de lezer aanzet tot koop. Benoem de voordelen voor de klant, in plaats van de droge producteigenschappen.
Neem ook de volgende tips eens in overweging:
Op een productpagina draait het uiteindelijk om resultaat. Tekst speelt daarbij een belangrijke rol. Zoals gezegd is het belangrijk om de voordelen van het product of de dienst te benoemen. Emotie is belangrijk! Waarom? Mensen zijn op zoek naar producten waar ze voordeel van hebben; waar ze een fijn gevoel van krijgen.
Daarnaast is het belangrijk om de lezer duidelijk te maken dat hij of zij nú tot actie moet overgaan. ‘Bestel nu!’ is daarom geen voorbeeld van een overbodige toevoeging, maar juist van een onmisbaar onderdeel van een goede producttekst. Dit wordt ook wel een Call To Action genoemd. Het is vastgesteld dat een Call To Action de conversie van een website aanzienlijk verbetert.
Met Plate voeg je eenvoudig een Call To Action toe aan je (product)pagina in de vorm van een knop of button. Bekijk de video hiernaast.
Een goede producttekst is zodanig lang dat je relevante informatie kunt geven, maar zonder dat het een te lange lap tekst wordt. Hoe lang een productomschrijving is, hangt af van het betreffende product. Over het algemeen is 150 woorden gangbaar. Een manier om op een efficiënte manier veel informatie over te dragen, is door bullets of opsommingstekens te gebruiken. Het liefst drie, want uit onderzoek blijkt dat een opsomming van drie het beste resultaat geeft. Daarbij worden voornamelijk de eerste en de laatste bullet gelezen, dus zorg dat daar relevante en krachtige informatie staat die de lezer aanspreekt en aanspoort.
Ook bij productomschrijvingen geldt dat cijfers niet liegen. Kijk dus goed naar het resultaat van jouw productteksten. Vergelijk verschillende teksten van hetzelfde product en selecteer de tekst die het beste resultaat levert. Ook als het gaat om zoekwoorden is het belangrijk om te kijken wat de statistieken uitwijzen. Waarschijnlijk heb je zelf een goed idee over welke zoekwoorden er door jouw doelgroep worden gebruikt, maar toch kun je dit het beste nagaan door een zoekwoordenonderzoek uit te (laten) voeren.