Onlangs heeft een van onze klanten succesvol gebruik gemaakt van onze redirect-functie. Ik besefte op dat moment weer hoe belangrijk redirecten is voor het behouden van je opgebouwde posities in de zoekmachines. In deze blog wil ik daarom met jou inzoomen op het fenomeen ‘redirecten’ en hoe je dat kunt gebruiken voor je website.
Laten we eerst even kijken naar de betekenis van redirecten. Redirecten betekent: het doorverwijzen van een URL naar een andere URL. Je linkt bijvoorbeeld een oude pagina door naar een nieuwe pagina. Iemand die op de link van de oude pagina klikt, komt dan automatisch bij de nieuwe pagina uit.
Een voorbeeld: je verkoopt stoelen en een klassiek model, waarvan jij een pagina hebt op je website, wordt vernieuwd. Van het vernieuwde model maak je een pagina, waardoor de pagina van het klassieke model overbodig is. De pagina heeft door de jaren heen echter een hele goede positie opgebouwd en die wil je niet verliezen. Op dat moment kun je die pagina dus redirecten naar je nieuwe pagina.
Ander voorbeeld: je krijgt een nieuwe website, waarop verschillende pagina’s andere URL’s hebben, maar wel dezelfde inhoud als op je vorige website. www.mijnwebsite.nl/over-ons verandert bijvoorbeeld in www.mijnwebsite.nl/ons-bedrijf. Een redirect is noodzakelijk om te voorkomen dat bezoekers vanuit de zoekresultaten op de oude over-ons-link klikken en op een foutpagina terechtkomen. Zo'n foutpagina wordt een 404-pagina genoemd.
De meest gebruikte redirect is een 301-redirect, waarbij de verhuizing van de URL permanent is. Je hebt ook andere vormen van redirects, zoals de 302- en de 307-redirect, die meer tijdelijke redirects zijn. Echter is het in de meeste gevallen het beste om een 301-redirect te gebruiken, omdat daarmee de kans groter is dat de waarde van de oude URL behouden blijft.
Met redirects geef je bij zoekmachines niet alleen aan dat de locatie van je oude pagina is gewijzigd, maar ook dat de content, of een update daarvan, op de nieuwe pagina gevonden kan worden. Het kan even duren voordat de zoekmachines herkennen dat de redirect is gemaakt en de waarde van de oude pagina toekennen aan de nieuwe pagina.
Wil je aan de slag met 301-redirects? Plate heeft een handige tool ontwikkeld waarmee klanten pagina’s kunnen redirecten. Check in onze video hoe je de tool gebruikt.
Heb je vragen over redirecten, of een ervaring die je met mij wil delen? Laat hieronder een reactie achter, of stuur een berichtje via de chat. Je mag ook even mailen.