RankBrain verandert Google, verander jij mee?

Het is al weer bijna een jaar geleden dat Google RankBrain introduceerde, een nieuwe manier om zoekopdrachten te interpreteren op basis van machine learning. Volg je het nog? RankBrain leert nieuwe dingen aan en verbetert zichzelf doorlopend, zodat Google ons steeds betere zoekresultaten kan geven. Hoe kun jij je website optimaliseren voor RankBrain?

Hoe Google websites beoordeelt

RankBrain is onderdeel van het totale algoritme van Google, dat sinds september 2013 Hummingbird heet. Het algoritme is een reeks van instructies, die Google gebruikt om te bepalen welke zoekresultaten voor zoekers het beste zijn. Het schijnt dat RankBrain de derde belangrijkste factor is in het algoritme van Google en dat het bij alle zoekopdrachten wordt ingezet. De eerste en tweede factor zijn linkjes naar je website en de informatie op je website. Beide factoren schijnen even belangrijk te zijn.

Naast deze 3 factoren bestaat het algoritme van Google uit meer dan 200 andere factoren om zoekresultaten te matchen aan zoekopdrachten. Een van de factoren waar Google naar kijkt, is bijvoorbeeld de bezoekduur van pagina’s, dus hoe lang bezoekers op je pagina blijven. Een andere factor is snelheid van je website. Hieronder zie je een overzicht van alle factoren.

seo factoren 2015

Hoe werkt RankBrain?

RankBrain werkt anders. Medewerkers van Google hebben trainingsdata verzameld voor RankBrain, ze hebben gekeken naar websites die populair zijn onder bezoekers. RankBrain is met deze websites aan de slag gegaan en heeft een eigen algoritme ontwikkeld, waarbij het kijkt naar je website als geheel in plaats van dat het je website beoordeelt aan de hand van honderden verschillende factoren.

rank brain google

RankBrain kijkt naar de miljoenen zoekopdrachten die binnenkomen in Google en leert ze interpreteren. Het kijkt wat de intentie is achter de zoekopdracht en geeft daar vervolgens passende resultaten bij. Stel dat verschillende mensen zoeken op ‘Beste serie op Netflix’, of ‘Beste Netflix series’, of ‘Wat zijn goede Netflix series’, ‘Goede Netflix series’. RankBrain ziet hier een patroon: alle 4 de zoekopdrachten vragen precies hetzelfde antwoord. RankBrain helpt Google om te begrijpen dat elke zoekopdracht, ondanks de verschillen in woordgebruik en formulering, beantwoordt moet worden met dezelfde resultaten.

Snap je het nog, of heb je allerlei vragen? Stuur ons gerust een berichtje via de chat tijdens het lezen!

Je website optimaliseren voor RankBrain

Hoe kun je je website optimaliseren voor RankBrain? Moz.com heeft recent een interessante videoblog gemaakt over dit onderwerp. Het is een aanrader om die vlog even te bekijken, al kan het best pittig zijn om het te begrijpen.

Belangrijke signalen

Wat Moz.com stelt, is dat er verschillende signalen zijn, die RankBrain belangrijk vindt als het om je website gaat. Een exacte match met je zoekwoorden is niet zo belangrijk. Als iemand zoekt op ‘Beste serie Netflix’ en jij gebruikt die zoekwoorden op je pagina, maar de informatie van je pagina is al 2 jaar niet geupdate, dan zal RankBrain je niet hoog zichtbaar willen maken. RankBrain zal dan eerder kiezen voor een actuele pagina, die geregeld geupdate wordt met nieuwe Netflix-series. Logisch toch? Actualiteit is dus erg belangrijk voor RankBrain, zegt Moz.com.

Andere belangrijke signalen zijn:

  • Autoriteit van je domein: hoe lang je domein al bestaat, hoeveel kwalitatieve links je naar je website hebt, hoe de structuur van je website is opgebouwd en de content die je door de jaren heen hebt opgebouwd.

  • Betrokkenheid: dat laat zien of bezoekers de informatie op je website waarderen. Blijven bezoekers lang op je pagina, dan is dat een signaal voor Google dat ze tevreden zijn met de content.

  • Gerelateerde onderwerpen: is er een Netflix-serie waar iedereen over praat op dit moment, maar jij hebt die niet op je lijstje staan, dan bestaat de kans dat Google je niet wil weergeven.

  • Diepgang: Google verwacht een gedetailleerde lijst met series, niet een lijstje van 10 items zonder details. Zorg voor achtergrondinformatie en een trailer van de serie.
schrijven op whiteboard

Wat kun je doen?

De veranderingen die Google doorlopend aan zijn algoritme doorvoert, maken het lastiger om je positie in de zoekresultaten vast te houden. Trucjes die je vroeger gebruikte om te scoren, hebben steeds minder effect. Wat kun je doen om interessant te blijven voor een zoekmachine, die steeds intelligenter wordt, of beter gezegd voor zoekers, die steeds specifiekere en complexere zoekopdrachten doen?

  1. Speel in op de zoekvragen van je doelgroep met antwoorden. Maak een FAQ-pagina waar veelgestelde vragen, die je bijvoorbeeld hoort in klantgesprekken, worden beantwoord. In januari dit jaar hebben we een blog geschreven over een FAQ op je website.
  2. Stap af van het optimaliseren van je pagina’s voor 1 specifiek zoekwoord. Kijk welke zoekwoorden bij elkaar horen en maak er 1 interessante pagina van, die je steeds verder verdiept met nieuwe informatie. Voorbeeld: je wilt een blog maken over de ‘beste Netflix-series’. In het verleden zou je zoekwoordenonderzoek doen en ontdekken dat er gemiddeld 2.400 keer per maand op gezocht wordt. Vervolgens zou je er een stukje over schrijven, gericht op die zoekwoordencombinatie, en vervolgens kijken naar andere Netflix-gerelateerde zoekwoorden. In de nieuwe situatie doe je nog steeds zoekwoordenonderzoek. Maar in plaats van dat je een kort artikel schrijft gericht op de ‘beste Netflix-series’ schrijf je een uitgebreid verhaal waarin je ook de beste Netflix-series voor vrouwen opneemt en de series opdeelt in verschillende genres. 
  3. Zorg dat je actueel bent. Zijn er trends binnen je branche waar je op kunt inspelen. Bedenk bijvoorbeeld een blogserie, waarin je elke week nieuwe inzichten geeft. Vat de informatie uit de serie samen op 1 centrale pagina over het onderwerp, waar bezoekers alles over de trend kunnen lezen. Lees ook: 4 redenen waarom het belangrijk is dat je website vers blijft.
  4. Werk aan de reputatie van je website. Je site heeft een bepaalde reputatie opgebouwd in de zoekmachine. Dat kan zijn omdat je vaak nieuwe content plaatst, omdat je veel linkjes krijgt van andere websites, of omdat bezoekers bovengemiddeld lang op je website blijven. Focus je op het uitbouwen van je reputatie.
Johannes Baas Plate

Heb je naar aanleiding van deze blog inspiratie gekregen voor je eigen website? Deel het met ons door hieronder een reactie achter te laten. Heb je vragen, stuur dan gerust een mailtje, of een berichtje via de chat.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?