Is er online markt voor mijn bedrijf?

Als startende ondernemer of ZZP’er vraag je je misschien wel stellig af of de investering in een website het waard is. Het gaat prima en je netwerk is groot genoeg om er meer klanten uit te halen. Maar wat als je een interessante vijver mist, waar de klanten op je liggen te wachten om binnengehengeld te worden? Hoe kom je daar achter?

Wel of geen website nodig?

Begin deze week kreeg ik een mailtje van een dame, die in Google had gezocht op ‘wel of geen website nodig’. Ze kwam uit bij een eerder gepubliceerde blog van mij, waarin ik 5 redenen geef waarom je geen website nodig hebt en 6 redenen waarom wel. In haar mail vertelde ze mij dat ze twijfelde over een website, omdat haar Facebook-pagina haar veel bekendheid geeft. Ze zag op tegen de investering voor een website en vroeg zich af wat een website toevoegt aan haar bedrijf.

facebook-pagina-of-website

Zoekwoordenonderzoek

Wat ik bijna altijd direct doe, zodra ik te maken krijg met ondernemers die twijfelen over het nut van een website, is een bliksemsnel zoekwoordenonderzoek naar het lokale / regionale zoekgedrag voor de producten of diensten van het betreffende bedrijf. In het geval van de bovengenoemde dame zag ik dat er in haar plaats per maand bijna 100 keer werd gezocht op haar dienstverlening. Bovendien was de concurrentie ‘laag’, wat over het algemeen betekent dat concurrenten vrij traditioneel zijn in hun online marketing strategie. Het hoeft je echt maar 5 minuten te kosten om aan hele goede inzichten te komen over jouw markt en concurrentie.

Met Plate heb je als ZZP-er en startende ondernemer geen opstartkosten en kun je maandelijks opzeggen.

Wil je groeien?

Als blijkt dat er markt is, moet jij bepalen of je daar op in wilt spelen met een website. Wil je groeien, dan zul je die website nodig hebben om voet aan wal te krijgen in een steeds groter wordende online markt. Of je niet alleen met een Facebook-pagina succesvol kunt zijn? Daar zijn vast talloze voorbeelden van. Op het moment dat je echter te maken krijgt met mensen, die specifieke zoekopdrachten doen naar je producten of diensten, zul je met je Facebook-pagina niet naar boven komen. Dat is bijzonder jammer, omdat dit juist de mensen zijn, die al gerichte zoekvragen hebben en mogelijk tot conversie zullen overgaan als je website aan die vragen beantwoordt.

Johannes Baas Plate

Wil jij wel eens weten of er markt is voor jouw onderneming online? Stuur mij een mailtje of een berichtje via de chat en dan doe ik een gratis onderzoek voor je.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?