Wat zijn keywords?

Keywords, of zoekwoorden zijn de woorden, die gebruikers van zoekmachines gebruiken om te vinden waar ze naar op zoek zijn. Het zijn ook de woorden, die jij op je website moet gebruiken om ervoor te zorgen dat de zoekers op jouw website terecht komen.

Wat zijn meta keywords?

Vroeger werd er veel gebruik gemaakt van de meta-tag voor keywords. Met die tag zet je in de code van je website keywords neer, die passen bij de inhoud op de pagina. Er werd echter veel misbruik gemaakt van meta keywords, waardoor Google heeft besloten om er geen rekening mee te houden voor vindbaarheid. Tags die wel belangrijk zijn om gevonden te worden zijn de meta title en de meta description.

Wat zijn long tail keywords?

Als je bezig bent met de optimalisatie van je website is het verleidelijk om te optimaliseren voor algemene, populaire keywords zoals ‘dameskleding’ of ‘herenschoenen’. Op deze zogenoemde short tail keywords wordt heel veel gezocht, maar de concurrentie is dikwijls erg hoog. 70% van de zoekopdrachten op het web zijn voor long tail keywords zoals ‘suède herenschoenen met gesp’. Deze keywords hebben een lager zoekvolume, maar vaak ook minder concurrentie in de zoekresultaten.

Hoe kun je keywords gebruiken?

Voor het goed gebruik van keywords kun je de onderstaande regels volgen:

  1. Doe een zoekwoordenonderzoek, zodat je weet welke keywords je doelgroep gebruikt voor je producten of diensten;
  2. Zet de belangrijkste zoekwoorden voor je pagina vooraan in de title tag;
  3. Vergeet geen relevante keywords in je heading tags te gebruiken;
  4. Gebruik zoekwoorden in de afbeeldingen op je website;
  5. Gebruik zoekwoorden in je linkjes;
  6. Gebruik zoekwoorden in de URL’s van je pagina’s.

Lees alles over zoekwoorden in deze blog.

Hoe nuttig vind je deze informatie?