Nieuw: vragen en antwoorden over je bedrijf in Google

Google heeft een paar weken geleden een nieuwe functie toegevoegd aan je Google Bedrijfsprofiel: ‘vragen en antwoorden’. De nieuwe functie geeft zoekers de mogelijkheid om vragen aan je bedrijf te stellen. Je kunt ook je veelgestelde vragen met antwoorden op je profiel plaatsen om vragen bij potentiële klanten weg te nemen. De sectie ‘Vragen en antwoorden’ is alleen zichtbaar op smartphones.

Het is een van de vele updates die Google de afgelopen tijd aan je bedrijfsprofiel heeft toegevoegd. Begin juli schreven wij over Google Posts, waarmee je berichten of aanbiedingen op je profiel kunt plaatsen. Sinds kort is het ook mogelijk om een extra URL toe te voegen aan je bedrijfsvermelding om bijvoorbeeld een afspraak te maken, zie screenshot hiernaast (klik voor vergroting).

extra url afspraken mijn bedrijfsprofiel google

Wat is de functie ‘vragen en antwoorden’?

Als je met je mobiele telefoon via Google of Google Maps een bedrijf zoekt, verschijnt er bij het profiel een kopje ‘vragen en antwoorden’. Je kunt daar als zoeker een vraag stellen aan het bedrijf. Zodra je vraag is beantwoord, krijg je melding van Google.

q&a google my business
vragen en antwoorden google mijn bedrijf

Je kunt als bedrijf zelf veelgestelde vragen met bijbehorende antwoorden op je profiel plaatsen, zodat je al een mooie basis legt van ‘vragen en antwoorden’, waarmee je zoekers helpt. Je krijgt een melding van een vraag over je bedrijf als je bent ingelogd op de Google Maps-app met het Google-account wat gekoppeld is aan je bedrijfsprofiel. Reageer je als eigenaar op een vraag, dan komt dat achter de afzender van het antwoord te staan.

Hoe kun je vragen en antwoorden goed inzetten?

  • Om te beginnen, raad ik je aan om de veelgestelde vragen over je bedrijf op een rijtje te zetten inclusief antwoorden. Voeg die toe aan je bedrijfsprofiel, zodat je een mooie basis hebt van vragen en antwoorden.

  • Voorkom te lange antwoorden. Bezoekers die de vragen en antwoorden lezen, willen waarschijnlijk zo snel mogelijk een antwoord hebben op hun vragen over je bedrijf of je producten / diensten.

  • Wacht niet te lang met reageren. Hoe sneller je reageert op een vraag des te groter is de kans dat de vraagsteller zaken met jouw bedrijf wil doen.

Heeft het invloed op mijn vindbaarheid?

Het is nog onduidelijk of de vragen en antwoorden meewegen in de vindbaarheid van je bedrijf in de zoekresultaten. Ik kan me voorstellen dat Google bedrijven, die een levendige vragen en antwoorden-sectie hebben, voorrang gaat geven in lokale Google Maps-lijsten.

De nieuwe functies bewijzen dat Google steeds meer waarde hecht aan actuele informatie over je bedrijf in de zoekresultaten. Je Google Bedrijfsprofiel is niet voor niets de belangrijkste factor voor lokale vindbaarheid van je bedrijf. Als je nog geen profiel hebt voor je bedrijf is het nu een goed moment om er een aan te maken. In deze blog krijg je tips voor je Google Bedrijfsprofiel.

Johannes Baas Plate

Heb jij vragen over Google Mijn Bedrijf, of een vraag over vindbaarheid in Google verbeteren? Laat een comment achter of stuur mij een mailtje.

Q&A op je website?

Heb jij nog geen FAQ-sectie op je website? We raden je aan zo'n een veelgestelde vragen-pagina te maken voor je bezoekers. Steeds meer mensen gebruiken specifieke zoekvragen in de zoekmachines. Als jij die vragen op je website beantwoordt, word je beter gevonden. In deze blog lees je alles over de tool die jou de zoekvragen van je doelgroep geeft.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?