Wat kun jij zelf doen aan de vindbaarheid van je website in Google?

Recent kreeg ik de vraag van een ondernemer waarom een pagina op zijn website onder de pagina van een concurrent staat in Google, terwijl die concurrent ‘home’ in de paginatitel van zijn website heeft staan. Een paar dagen daarvoor had ik hem verteld dat het woordje ‘home’ niets zegt over het bedrijf en dus niet zinvol is als paginatitel. Desondanks stond de concurrent boven hem in Google en dat vond de ondernemer opvallend. Ik vertelde hem dat er meer factoren zijn, die Google belangrijk vindt. In deze blog geef ik je de factoren waar je zelf redelijk eenvoudig invloed op kunt hebben.

1. Hoeveel pagina’s (content) de website heeft

Ik vergelijk je website vaak met een boek in de bibliotheek. Google is in dit geval de bibliotheek, die bezoekers met vragen richting de juiste antwoorden stuurt. Boeken die weinig inhoud en waarde hebben, worden in de bibliotheek niet veel uitgeleend. Er komt een laag stof op en ze verdwijnen hoogstwaarschijnlijk in een hoekje van de bibliotheek.

Zo is het ook met je website. Hoe meer relevante informatie over een bepaald onderwerp te vinden is op je website des te groter de kans is dat Google je website adviseert aan zoekers. Zorg er dus voor dat je het product wat je verkoopt goed en uitvoerig beschrijft, bijvoorbeeld door het toevoegen van een FAQ.

Vergeet in je teksten niet de taal te spreken, die je doelgroep spreekt. Gebruik woorden die zij gebruiken bij het zoeken in Google. Doe zelf een zoekwoordenonderzoek in 3 stappen.

boeken

2. Hoelang bezoekers op je website blijven

Om even door te gaan op het voorbeeld van de bibliotheek: als een bepaald boek vaak en voor langere tijd wordt uitgeleend, heeft de bibliothecaris door dat het om een populair boek gaat. Omdat het boek populair is, worden er bijvoorbeeld meerdere exemplaren aangeschaft, of komt het boek in een bijzondere categorie te staan.

Zo werkt het ongeveer ook met je website: als veel mensen je website bezoeken, meerdere pagina’s opvragen en lang op je website blijven, is dit een teken voor Google dat je een waardevolle website hebt. Waardevolle websites plaatst Google hoger in de zoekresultaten, dus zorg ervoor dat je veel relevante informatie op je website hebt en dat bezoekers mogelijkheden hebben voor verdieping. Dit kun je onder meer realiseren door het linken naar andere relevante pagina’s binnen je website.

Weet jij al hoelang bezoekers op je website blijven? Je kunt dat meten met Google Analytics. Lees meer over Google Analytics voor je website

3. Paginatitels en -beschrijvingen

Aan een pagina kun je een titel (meta title) en beschrijving (meta description) meegeven om Google te laten weten waar deze pagina over gaat en op welke zoekwoorden Google deze pagina naar boven moet laten komen. Regelmatig kom ik zogenoemde SEO-titels tegen als ‘Home’, ‘Producten’ of ‘Diensten’. Dit zegt niets over de inhoud op de pagina, waardoor Google er weinig waarde uit kan halen. Zorg er dus voor dat je goede paginatitels en -omschrijvingen hebt.


Zo pas je met Plate de zoekmachineinformatie aan:

4. Gebruik van kopjes in je teksten

Een boek dat alleen maar uit tekst bestaat zonder inhoudsopgave, kopjes en subkopjes is veel moeilijker om te lezen, dan een boek wat een heldere structuur heeft. Zorg er dus voor dat je een helder menu hebt, maar dat je op je pagina’s ook gebruikt maakt van een goede titel, paragraaf en subparagraaf. Google beloont sites die dit goed voor elkaar hebben met betere zoekresultaten.

5. Linkjes naar de website en pagina’s

Nog één keer terug naar het voorbeeld van de bibliotheek. Stel dat er in veel boeken een bepaald boek wordt geciteerd, dan is de kans groot dat veel mensen dat specifieke boek ook even naslaan wanneer ze zich verder willen verdiepen. Doordat er veel boeken refereren aan dat ene boek is dit boek blijkbaar een belangrijke bron.

Zo werkt het ook online: op het moment dat er veel linkjes naar jouw website worden gelegd, ziet Google dat je waarde krijgt van anderen en neemt het die waarde mee in de zoekresultaten. Let wel, de linkjes moeten relevant zijn. Stel dat jij als schoenfabrikant een linkje legt naar een ijsfabriek is dat niet zinvol, behalve als je bijvoorbeeld al het personeel van de ijsfabriek hebt voorzien van nieuwe werkschoenen. Dan maak je er bijvoorbeeld een klantverhaal van.

6. Domeinwaarde

Als je al lange tijd gebruikmaakt van hetzelfde domein (bijv. www.jouwwebsite.nl) ziet Google dit ook als gunstige factor voor het ranken van jouw website. Hoe langer je domein actief is, des te meer waarde die heeft opgebouwd. Een oud domein is betrouwbaarder en zorgt voor een betere ranking.

Ook zoekwoorden in je URL kunnen invloed hebben op betere vindbaarheid van je website. Ben je bijvoorbeeld schoenmaker in Leusden dan is het beter om het domein www.schoenmakerleusden.nl te hebben dan www.degrootschoenmaker.nl. Echter als laatstgenoemde domein al heel wat jaren oud is, heeft het veel waarde opgebouwd, dus neem daar niet zomaar afstand van. Maak een afweging tussen de betrouwbaarheid van het domein en de juiste zoekwoorden.

Er zijn meer dan 200 factoren, die belangrijk zijn voor de vindbaarheid van je website in Google. Bij Plate zorgen we dat je over het grootste deel van deze factoren niet hoeft na te denken. Voor de factoren waar je wel invloed op kunt hebben, helpen wij je een handje.

Pieter Versloot Plate Chat

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. Mocht je vragen hebben, laat ze dan hieronder achter of stuur mij een mailtje: pieter@startmetplate.nl Je kunt ook onze chatfunctie gebruiken.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?