Hoe krijg ik aanvragen vanaf de populairste pagina’s op mijn website?

Je hebt een website met veel waardevolle informatie voor bezoekers en je wordt ook gevonden op relevante zoekwoorden. Je doel is om aanvragen te krijgen vanaf je populairste pagina’s, zodat je je online omzet kunt vergroten. Hoe krijg je dit voor elkaar? Waar moet je beginnen?

Waarom en wanneer is conversie belangrijk?

Eerst maar even terug naar de basis. Conversie is het ‘converteren’ van een anonieme websitebezoeker naar een bezoeker, die contact met je opneemt. Dat contact heeft verschillende vormen: een ingevuld contactformulier, een gedownloade brochure waarmee je het mailadres van de bezoeker verkrijgt, of gewoon een telefoontje vanaf de contactpagina.

Conversie is essentieel als je investeert in je website of advertenties. Als je genoeg werk hebt en niet zit te wachten op nieuwe klanten, dan hoef je niet verder te lezen. Kun jij echter nu of in de nabije toekomst extra klanten gebruiken, lees deze blog dan uit.

Wat heb je nodig voor conversie?

Voor conversie heb je in hoofdlijnen twee zaken nodig: genoeg verkeer (websitebezoekers) en middelen waardoor bezoekers contact met je kunnen opnemen. Stel dat je per week 40 bezoekers op je website hebt en je wilt iedere week 1 aanvraag krijgen, betekent dit een conversie van 2,5%. Dat is ambitieus, het conversiepercentage ligt in veel gevallen onder de 1%. Om de kans op conversie te vergroten, is het verstandig om werk te maken van veel verkeer richting je website. Dit doe je onder meer door relevante pagina’s op je website te hebben, goed gevonden te worden en relevant te zijn voor de bezoekers. Als je relevant bent bekijkt een bezoeker meerdere pagina’s en blijft hij lang op je website. Al deze factoren wegen mee in hoeveel bezoek je krijgt op je website.

5b649ce9da984648aca54e9305a451bf

Welk verkeer komt op welke pagina’s binnen?

We weten nu dat we verkeer nodig hebben om conversie te krijgen. Om bezoekers goed naar een conversie te leiden, moet je weten waar dit verkeer binnenkomt. Een essentiële tool is Google Analytics. Met Google Analytics zie je op welke pagina’s je bezoekers binnenkomen en hoe lang of kort ze daar bijvoorbeeld blijven hangen. Hieronder zie je op welke pagina’s het verkeer op de website van Plate binnenkomt.

Normaal gesproken komt het grootste gedeelte van het verkeer binnen via Google. Welke zoekopdracht is gedaan om uiteindelijk op jouw website uit te komen, bepaalt voor een gedeelte op welke pagina de bezoeker binnenkomt, maar ook waar hij naar op zoek is.

Stel je voor dat ik op zoek ben naar een nieuwe website, die ik zelf kan maken en ik google op ‘zelf website maken’. Tussen de eerste paar pagina’s kom ik ook de website van Plate tegen. Als ik nu op deze link klik, kom ik met de intentie zelf een website te gaan maken op www.platehelp.nl. Ik wil dan eigenlijk direct de mogelijkheden zien en aan de slag gaan.

zelf website maken Plate

Maar als ik google op ‘beste CMS voor een website’ dan kom ik bijvoorbeeld op een hele andere pagina binnen. Mijn intentie is om wat te lezen over verschillende CMS’en die er zijn en ik wil weten waarom Plate een interessant alternatief kan zijn.

De clue van het verhaal: elke pagina moet op eigen wijze naar conversie leiden. Probeer nu eerst in Analytics te achterhalen welke pagina’s het meest populair zijn. Neem vervolgens per pagina een bepaald type bezoeker in gedachten, dat op deze pagina binnenkomt. Met welke intentie komt hij binnen, waar is hij naar op zoek, wat kan een interessant lokkertje zijn om contact op te nemen? 

Screen Shot 2016-11-05 at 13.25.26

Bepaal dit voor de 4 of 5 meest bezochte pagina’s. Ga in Analytics naar Behavior > Overview. 

Hoe verleid ik mijn bezoeker contact op te nemen?

Nu we weten op welke pagina’s bezoekers binnen komen is het belangrijk om na te denken hoe we deze specifieke bezoekers gaan laten converteren. Waarschijnlijk staan in het lijstje van meest bezochte pagina’s de contactpagina, de homepage, een productpagina en misschien de ‘over ons’-pagina.

Probeer nu even nuchter en onbevooroordeeld na te denken over bijvoorbeeld één van je productpagina’s en je contactpagina. Zou jezelf contact opnemen via deze pagina? Waar zou een gemiddelde bezoeker behoefte aan hebben als hij binnenkomt op deze pagina? Welke manieren van contact zijn er?

Conversie op contactpagina

Wellicht wil je dat iedereen die op ‘contact’ klikt jou belt, maar dit gaat je waarschijnlijk niet lukken. Maar misschien wil deze bezoeker zich wel inschrijven voor je nieuwsbrief of je bedrijf volgen op social media. Zorg ervoor dat je op je contactpagina een zo goed mogelijk beeld schets van alle manieren waarop klanten contact met je op kunnen nemen. Denk ook na over de lange termijn: mogelijk ben je op dit moment nog niet heel interessant voor een bezoeker, maar in een later stadium wel als de behoefte voor je product of dienst groeit. Zorg ervoor dat de bezoeker op een bepaalde manier aan je verbonden blijft, bijvoorbeeld door een nieuwsbriefinschrijving, of het liken van je Facebook-pagina. Probeer hier erg ruim in te denken en alle opties op te sommen.

Conversie op productpagina

Stel dat iemand landt op je productpagina. Hij kent jou, je bedrijf en product nog niet, maar hij komt via Google wel op je website terecht. Welke informatie moet hij per sé weten, waarin ben jij uniek ten opzichte van je concurrenten en wat moet de volgende stap zijn die jij wilt dat de bezoeker zet? Denk hier eens over na. Je kunt bijvoorbeeld een downloadbaar klantverhaal aanbieden op deze pagina. Als een bezoeker dit verhaal wil downloaden, moet hij eerst zijn mailadres (of andere gegevens achterlaten). Een klant die op de productpagina zit, is zeer waarschijnlijk wel geïnteresseerd in hoe een andere klant dit specifieke product gebruikt. Door middel van een klantverhaal is deze call-to-action relevant. Als jij naar aanleiding van deze download contact opneemt met deze persoon en je hebt een echt waardevolle download aangeboden (het klantverhaal bijv.), dan stijgen je kansen dat hij wellicht eens iets meer wil weten.

Samenvattend: wat mag je niet vergeten naar aanleiding van dit artikel? Bekijk eerst op welke pagina’s je verkeer binnenkomt. Ga vervolgens na of er vanaf deze pagina’s uberhaupt call-to-actions zijn, zodat bezoekers kunnen converteren. Daarna denk je per pagina na over welk type bezoeker hierop zou komen en hoe jij dit type klant kunt proberen over te halen om iets van je te downloaden, telefoonnummer achter te laten, zich in te schrijven voor een webinar of nieuwsbrief of zelfs contact op te nemen. Als je meer over conversie wilt weten lees dan dit artikel.

Pieter Versloot Plate Chat

Heb je een opmerking of vraag naar aanleiding van deze blog? Deel het gerust hieronder of start een gesprek in de chat! Als dit artikel interessant is voor iemand anders, deel het dan gerust via social media of de mail.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?