Hoe zoekt mijn lokale doelgroep? 2 tips om ze te bereiken!

Het bereiken van een lokale doelgroep met je website kan een flinke uitdaging zijn als je bijvoorbeeld een nicheproduct hebt. Vaak is er geen data beschikbaar over het aantal lokale zoekopdrachten, dus is het gissen waar je doelgroep op zoekt. In deze blog geef ik je 2 tips om zoekwoorden te vinden, waarmee jij je lokale doelgroep kunt bereiken.

Voor je zoekwoordenonderzoek gebruik je misschien ook wel de Keyword Planner van Google AdWords. Deze tool geeft onmisbare inzichten over het aantal zoekopdrachten voor zoekwoorden en -combinaties. Helaas ontbreekt er echter data over specifieke, lokale zoekopdrachten waar bijvoorbeeld maar een paar keer per maand of per jaar op gezocht wordt. Op basis van de inzichten uit de Keyword Planner en andere tools zou je kunnen concluderen dat er geen lokale markt is voor je product of dienst, maar dat is een voorbarige conclusie. We moeten ons onderzoek even wat uitbreiden.

onderzoek

1. Check zoekgedrag voor nabijgelegen plaatsen en steden

Bied je dagopvang aan in Twello en wil je weten of er mensen zoeken op ‘dagopvang Twello’? Helaas, de Keyword Planner geeft je geen inzicht in het aantal maandelijkse zoekopdrachten. Maar laten we eens kijken naar de resultaten voor Apeldoorn, een stad in de buurt. Google geeft aan dat er maandelijks gemiddeld 10 mensen zoeken op ‘dagopvang Apeldoorn’. Apeldoorn heeft tien keer zoveel inwoners als Twello, dus je kunt er instinctief vanuit gaan dat er elke maand 1-2 mensen zoeken naar een dagopvang in Twello. Je kunt dit toepassen voor de meeste lokale zoekopdrachten. Uiteraard kunnen er ook mensen van buiten Twello zoeken op een dagopvang in de betreffende plaats.

keyword planner google zoekwoordenonderzoek

2. Gebruik de suggesties van Google

Heb jij gezien dat Google automatisch suggesties geeft als je wat in de zoekbalk typt? Als ik zoek op ‘Twello dag’, dan vult Google het automatisch aan met ‘twello dagblad’, ‘dagopvang twello’, ‘dagbesteding twello’ en andere suggesties.

Schermafbeelding 2017-03-08 om 15.02.27

Waar de Keyword Planner ons geen resultaten geeft voor ‘dagopvang Twello’ en ‘dagbesteding Twello’ blijkt er al eerder op deze zoekwoorden gezocht te zijn.

Probeer voor suggesties ook eens de tools Übersuggest en Keywoord Tool.

Johannes Baas Plate

Extra leestip: Hoe word ik lokaal beter gevonden? (5 tips). Heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Stuur een berichtje via de chat of per mail.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?