Help, mijn blog wordt niet gedeeld op social media!

Je hebt na het lezen van onze blog ‘Heb jij een goed verhaal? Delen dan!’ keihard je best gedaan op een goed verhaal, wordt hij amper gedeeld of geliked op Facebook. Hoe kun je nou zorgen dat je verhaal aansluiting vindt bij je fans op sociale media? Lees snel verder.

“De essentie is het op het juiste moment bieden van content die mensen raakt”

Je moet een beetje geluk hebben, want het moment dat mensen open staan of extra aandacht hebben voor een bepaald onderwerp is niet te beïnvloeden. Het maken van content die mensen raakt, is ook zeker niet eenvoudig. En toch lukt het bedrijven als Heineken steeds weer om in no-time veel reacties, shares en likes te krijgen op hun social media posts. Hoe krijgen ze dit voor elkaar?

Speel in op positieve emoties

Mensen nemen niet de moeite om je verhaal te delen, te liken of te reageren als het bericht hen niet raakt. In een recente studie worden de volgende emoties bestempeld als de belangrijkste uitwerkingen om mensen een bericht te laten delen.

  1. Ontzag
  2. Hilariteit
  3. Vermaak
  4. Blijheid
  5. Empathie
  6. Verrassing
  7. Woede
  8. Droefheid

Leg dit lijstje nu eens naast het gros van de berichten, die je op Facebook, Twitter en andere social media voorbij ziet komen. Ik werd zelf ook even geconfronteerd toen ik terugdacht aan al de talloze posts, die ik op social media heb gedaan, waar geen greintje emotie in zit en die al helemaal geen positieve emotie triggeren als de emoties hierboven genoemd.

Sommige berichten op social media zijn mededelingen of aankondigingen en zijn emotieloos, bijv. een aankondiging van een blog of een mededeling over een evenement. Berichten die emotioneel geladen zijn, worden sneller en vaker gedeeld. Dit komt omdat er meerdere emoties uit het lijstje hierboven worden aangeraakt. Leg in het vervolg eens de 8 emoties die hierboven genoemd zijn naast je berichten op social media. Hoe meer emoties het bericht teweeg weet te brengen, des te beter het is en des te meer mensen op je bericht zullen reageren.

De derde emotie uit het lijstje is ‘verrassing’. Onderschat dit element niet. Zodra er een verrassingseffect zit in bijvoorbeeld een video, blog (een rake opmerking of een mooie woordcombinatie) activeert dit de ‘emotie-zone’ in ons hoofd. Als deze ‘emotie-zone’ wordt geactiveerd, blijft de boodschap en het merk sterker hangen. Denk bijvoorbeeld aan de ‘walk in fridge’ van Heineken. Bekijk de geweldig verrassende commercial hiernaast.

Aan de slag!

Stap 1: Laat zien dat je je doelgroep kent

Maak je bedrijf relevant voor je doelgroep. Waar zitten je fans op Facebook, de volgers op Twitter en de bezoekers op je website nou echt op te wachten? Elk medium heeft zijn eigen publiek, spreek gebruikers dan ook verschillend aan en laat zien dat je ze kent. Iemand op Facebook wil informatie vanuit een andere invalshoek zien dan iemand op LinkedIn of Twitter.

In onderstaand voorbeeld zie je dat KLM alleen op LinkedIn een bericht plaatst over ‘business class’ vliegen en niet op Facebook, waarschijnlijk omdat het zakelijke LinkedIn-publiek beter wordt aangesproken met dit bericht. Op Facebook plaatst KLM een bericht wat we op hun Linkedin pagina niet terugvinden, namelijk over Armin van Buuren, die aan het eind van een KLM-vlucht omroept dat iedereen zich mag gaan klaarmaken voor de landing. 

KLM gebruikt LinkedIn zakelijk
KLM Facebook Armin van Buuren

Stap 2: Deel selectief

Is je bericht echt nieuwswaardig? Plaats het alleen dan op je social media. Wellicht heb je een berichtje geschreven op je website wat leuk is voor website bezoekers, maar niet echt veel toegevoegde waarde heeft voor bijvoorbeeld Facebook. Deel dus selectief en alleen wanneer echt relevant. Je kunt beter een paar berichten minder per maand plaatsen, maar op de berichten die je wel plaatst veel reactie en likes krijgen, dan veel berichten met weinig interactie.  

Doet het bericht appel op één of meerdere emoties? Bekijk het lijstje van paragraaf 1 en houd dit eens naast je laatste nieuwsbericht. Is het berichtje echt zo waardevol om interactie te verwachten? Of houd je het bij een nieuwsbericht op je website en deel je het niet op Facebook?

Stap 3: Zorg voor een aansprekende titel

  • Dit is waarom jouw baby ‘s nachts niet doorslaapt
  • Methode achter slaapproblemen baby’s brengt nieuwe zaken aan het licht

Het spreekt je waarschijnlijk pas echt aan als je zelf kinderen hebt, maar ik hoop dat je het verschil snel ziet. De eerste titel zorgt ervoor dat je zelf direct snapt waar het over gaat, je voelt namelijk zelf de slapeloosheid (emotie) in plaats van een nieuw onderzoek naar dit probleem. Zorg dus voor aansprekende titels die klip en klaar zijn, emoties losmaken en aansporen tot klikken.

Stap 4: Plaatje bij je praatje

Combineer een stukje tekst met een mooie afbeelding of een foto. Een afbeelding of foto is belangrijk om de aandacht te trekken en emotie op te roepen. Als je een foto plaatst bij je bericht op Facebook wordt hij door twee keer zoveel mensen gedeeld, bewijst de eerder genoemde studie. Voor Twitter geldt hetzelfde. Kies niet zomaar een standaardafbeelding, maar leg je beeld ook even naast het lijstje met emoties.

Conclusie: aan het eind van dit blog scroll ik naar boven en check de emoties en ik zie dat ik als vanouds weer in dezelfde valkuil ben gevallen: ik ga direct de diepte in. Maar, op Facebook, Linkedin en Twitter ga ik dit artikel wel op je juiste manier ‘pitchen’ Benieuwd? Bekijk het op onze social media accounts!


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?