Je eerste indruk online

Als ondernemer ken je het vast wel: terwijl je over de kitschy oranje loper loopt, springt er breed lachende promotiemedewerker op je af en krijg je een prachtig keycord met daaraan een naambordje. Met een open houding en je elevatorpitch vers in het geheugen, loop je het netwerkevenement binnen. Eenmaal binnen kan het netwerken beginnen en telt de eerste indruk als geen ander, maar heb je ook al nagedacht over je eerste indruk online?

Vaak wordt vergeten dat er online ook zoiets als een eerste indruk bestaat. Bij het openen van een website wordt er direct een beeld van het bedrijf gevormd. Onderzoek van de Missouri University of Science and Technology wees uit dat deze al binnen 0,2 seconde gevormd is. Vervolgens wordt de website binnen 2,6 seconden gescand, om te bepalen of er relevante informatie op staat. Zo’n eerste indruk is dan verrassend snel gevormd! 

Design matters!

Design is vaak een ondergeschoven kindje. Vandaag de dag is een website niet alleen een online brochure met zoveel mogelijk informatie. Vanaf allerlei verschillende apparaten, met allerlei verschillende doelen, komen mensen op jouw website terecht. Het is ontzettend belangrijk dat je website optimaal getoond wordt en de bezoeker intuïtief de juiste informatie kan vinden. Je wilt voorkomen dat mensen die je website bezoeken, eindeloos aan het swipen en zoomen zijn als ze de site bezoeken via hun smartphone. Denk goed na over welke informatie relevant is voor de bezoeker en dat je website zich automatisch aanpast aan het formaat scherm. Dit noemen we met een moeilijk woord responsive design.

Actie!

Elke website heeft een doel; bijvoorbeeld klanten vinden, mensen overtuigen doormiddel van referenties/portfolio of puur informeren. Het is belangrijk dat je bezoeker direct de juiste informatie kan vinden, maar ook dat ze snel kunnen zien waar de ‘actie’ te vinden is die je verwacht van je bezoeker. Er zijn veel inzichten uit de psychologie en gedragswetenschap over komen waaien naar webdesign, maar laten we daar verder niet te diep op ingaan. Je kunt bezoekers bijvoorbeeld heel goed sturen naar de gewenste actie, door gebruik te maken van een knop met afwijkende kleur. Veel online shops gebruiken een afwijkende kleur om je aandacht te trekken naar de koop-knop.

voorbeeld woodify
Voorbeeld van koop-knop woodify.nl

Consistentie

Als kleine ondernemer ben je (nog) niet zo herkenbaar als een Coca Cola, maar om dat wel te worden moet je tot vermoeiends toe zorgen dat mensen je herkennen. Zorg voor een consistente beleving en ‘eerste indruk’ van je bedrijf. Voorkom dat mensen een zakelijk en strak visitekaartje meekrijgen en vervolgens op een website met uitgedacht prinsessenthema terecht komen. Oké, dat klinkt misschien wat overdreven, maar wees bewust van je online beleving. Mensen moeten je kunnen herkennen, dus help ze daar ook bij. 

Last but not least…

Als ondernemer ben je zelf het grootste herkenningspunt van je onderneming. Laat goede profielfoto’s maken door een fotograaf en zorg ook voor origineel en passend beeldmateriaal. Niks is irritanter dan standaard stockfoto’s van breed lachende promotiemedewerkers ;)

stockfoto

Dit is dus zo'n irritante stockfoto

42d81148467a4dd0b4c026aab3eafab0

Griepsma & Verwey

Functie: Creatieve studio
Plate Partner: Daily Creations
Over: Wij zijn een creatieve studio die zich specialiseert in het ontwerpen van gebruikersvriendelijke digitale producten. 

Jij kent vast wel iemand die wat aan deze blog heeft. Deel het met hem of haar!


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?