Email marketing: waar moet je rekening mee houden?

We krijgen steeds meer nieuwsbrieven van Plate-klanten binnen. We zijn daar blij mee, niet alleen om op de hoogte te blijven van waar onze klanten mee bezig zijn, maar ook omdat het bewijst dat onze klanten hard bezig zijn om online actief te blijven. Maar hoe maak je nou een perfecte nieuwsbrief? Neem deze tips nog snel even mee voor het eind van het jaar! Je kunt je klanten nog een digitale kerstwens sturen bijvoorbeeld.

Heb jij nog nooit een nieuwsbrief verstuurd en wil je daar graag mee beginnen? Wij helpen je een handje met deze blog: Hoe maak je een nieuwsbrief met MailChimp.

Start met het doel

Wat is het doel van de nieuwsbrief, die je gaat versturen? Wil je veel bezoekers richting een speciale aanbieding op je website trekken, of je lezers informeren over innovaties die je bedrijf de afgelopen maand heeft gedaan? Schrijf voordat je de mailing verstuurt even kort de verschillende doelen op en prioriteer ze vervolgens. Voorkom dat je teveel doelen hebt, waardoor je nieuwsbrief te lang wordt en je abonnees hoogstwaarschijnlijk afhaken.

Wat is je doelgroep?

Als je meerdere doelgroepen bedient met je bedrijf, kan het verstandig zijn om iedere doelgroep een aparte nieuwsbrief te sturen met specifieke informatie. Het kost wat meer werk, maar het rendement van je nieuwsbrief zal groeien. Een van onze klanten is een softwarebedrijf en ondersteunt met zijn software 3 verschillende ERP-systemen. Al deze ERP-systemen kun je zien als aparte doelgroepen, een bedrijf dat ERP-systeem A gebruikt, hoeft geen informatie over ERP-systeem B te ontvangen. 

Vergeet de smartphones niet

Tegenwoordig wordt 37% van alle mails geopend met een smartphone, blijkt uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2016. Op kleine schermen gaan mensen niet direct hele lappen tekst lezen. Het is verstandig om voor verzending even een test te sturen naar een aantal collega’s om te vragen hoe zij je nieuwsbrief op hun smartphone ervaren. 

Is je nieuwsbrief niet te lang? Is de nieuwsbrief overzichtelijk en nodigt hij uit om door te klikken? Dan mag ‘ie er uit!

Screen Shot 2016-12-21 at 08.23.12

Hoe laat verstuur je de mail?

Je wilt natuurlijk dat je nieuwsbrief door zoveel mogelijk personen wordt gelezen. Denk dus na over het tijdstip waarop de kans het grootst is dat je mail ook daadwerkelijk wordt geopend. In MailChimp zit een handige functie, die zelf berekent wat het beste tijdstip is om een mailing te versturen.

optimale tijdstip nieuwsbrief versturen mailchimp

Gebruik opvallende call-to-actions

Wellicht ga je voor de feestdagen nog snel even een digitale wens voor 2017 naar je klanten sturen. Je hebt een mooie blog op je website staan, waarin je een aankondiging doet voor het nieuwe jaar, misschien zelfs wel met een video. Gebruik in je nieuwsbrief opvallende call-to-actions in de vorm van buttons of linkjes om te zorgen dat je lezers doorklikken naar je boodschap en je doel gehaald wordt.

Ook interessant voor jou:

Screen Shot 2016-12-21 at 08.26.54
Pieter Versloot Plate Chat

Heb jij nog meer tips of een ervaring met nieuwsbrieven, die je met ons wilt delen? Laat je reactie hieronder achter. Je mag mij ook even mailen, of een berichtje in de chat sturen.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?