Webteksten, waarom zijn ze zo belangrijk en hoe schrijf je ze?

Teksten vormen een belangrijk onderdeel binnen je website. Slecht verzorgde webteksten hebben vaak een negatieve weerslag op de beeldvorming van je bedrijf. Bovendien zijn teksten van grote invloed op je vindbaarheid in de zoekmachines en kunnen ze bijdragen aan een verhoging van je omzet. Maar hoe werkt dat precies en hoe kun je zelf ‘mind blowing’ webteksten creëren?

Webteksten zijn eigenlijk het eerste gesprek met je klant…

De teksten op je website zijn vaak de eerste woorden die je met de klant wisselt, ook al ben je je daar vaak niet van bewust. Besteed je geen serieuze aandacht aan je webteksten? Dan is de kans groot dat je bezoeker al vroegtijdig afhaakt of zelfs een negatief beeld van je bedrijf ontwikkelt. En dat wordt niet alleen veroorzaakt door ordinaire taalfouten, maar ook door een gebrek aan inlevingsvermogen en overredingskracht. Een goede webtekst sluit aan bij de belevingswereld en zoekbehoefte van de bezoeker. Bovendien weet de tekst de aandacht van je bezoeker te trekken, zijn interesse te wekken en hem aan te sporen tot actie. Oftewel: de teksten zijn ook persuasief van aard…

Persua-wát?!

Een ‘persuasieve tekst’ is eigenlijk een luxe term voor een ‘overtuigende tekst’. Het zijn teksten die worden geschreven met het doel een bepaalde claim te onderbouwen. Dat je winkel de beste keuze is voor milieubewuste consumenten bijvoorbeeld, of dat je het straatwerk een stuk sneller legt dan de concurrent. Dat kun je natuurlijk niet zomaar roepen, dat moet onderbouwd worden. Tekst is daarvoor hét perfecte middel. Met het juiste gebruik van tekst kun je langzaam toewerken naar een contactaanvraag of zelfs een directe aankoop.

gespreksballonnetjes

En de zoekmachines…

Ook de rol van zoekmachines mag je niet vergeten. Het is namelijk een feit dat negen van de tien bedrijven via Google worden gevonden. De reden is simpel: als een klant iets zoekt is Google zijn eerste adres. Met summiere webteksten of teksten die geen enkel relevant zoekwoord bevatten, belemmer je de mogelijkheid om hoog in de zoekresultaten te komen. Google ‘scant’ websites namelijk op de aanwezigheid van teksten en kijkt daarbij naar de relevantie van deze teksten voor bepaalde zoektermen. Zonder de juiste tekst ben je minder relevant en dat zul je terugzien in de zoekresultaten. Zonde, want zo loop je veel potentiele klanten mis.

In 10 stappen naar betere webteksten!

Klinkt aannemelijk allemaal, maar je wilt natuurlijk weten hoe je dan daadwerkelijk betere webteksten kunt schrijven. Daarvoor geven we je graag 10 handige tips:

  1. Zorg voor een warm welkom. Dat wil zeggen: geen standaardtekst met ‘welkom op deze website’, maar een informatieve tekst waardoor de bezoeker meteen weet of hij aan het juiste adres is.

  2. Trap af met een call to action, bij voorkeur in de vorm van een opvallende button waarmee je de bezoeker aanspoort om een volgende stap op de website te zetten. Bijvoorbeeld een contactaanvraag of een link naar de shop, de productpagina of je portfolio.

  3. Ga na wat de belangrijkste taken van bezoekers zijn als ze op je website komen. Bijv. producten bekijken, informatie inwinnen of een offerte aanvragen. Zorg ervoor dat deze taken de hoogste prioriteit krijgen.

  4. Gebruik witregels om rust en overzicht te creëren. Ook opsommingen zorgen voor overzicht op je website.

  5. Laat je USP’s (Unique Selling Points) duidelijk terugkomen op de website.

  6. Deel beoordelingen van andere klanten om vertrouwen te scheppen.

  7. Maak gebruik van overredingsstrategieën, zoals: het stimuleren van verkoop door te benoemen dat het product bijna is uitverkocht of door de favorieten van andere klanten te noemen.

  8. Verwijs de bezoekers naar achterliggende pagina’s met behulp van handige linkjes. Maak alleen gebruik van deze links als het écht makkelijker is voor de bezoeker.

  9. Schrijf gewoon in spreektaal, mensen kunnen dit veel beter verwerken.

  10. Vertel jouw verhaal en het verhaal van je product. Doe dit op een aansprekende en letterlijk ‘verhalende’ manier. Klanten vinden het leuker en onthouden het beter.

Of schakel gewoon een tekstschrijver/copywriter in!

Leuk, al die tips. Maar de concrete uitvoering is vaak best lastig. Gelukkig hoef je dit niet zelf te doen. Plate werkt namelijk samen met verschillende tekstspecialisten door héél Nederland. En daar ben ik, als tekstschrijver en auteur van deze blog, er één van. Als tekstspecialisten schrijven wij aansprekende, scorende en prettig leesbare teksten voor jou, die volledig aansluiten bij de identiteit van je bedrijf. Zo heb je zelf nergens meer omkijken naar en weet je zéker dat je de juiste indruk achterlaat bij je klanten!

Heb je een opmerking over deze blog of een vraag? Laat die hieronder achter of stuur een mailtje naar lyjanne@woordencreatie.nl.

lyjanne bonsink kroek woord en creatie
Functie: Tekstschrijver / Copywriter
Plate Partner: Woord&Creatie
Over: Woord&Creatie is een tekst- & copywritingbureau met een specialisatie in webteksten. Dat varieert van slimme SEO-teksten tot aansprekende blogs of verkoopstimulerende productpagina’s. Met een tekst van Woord&Creatie komt jouw website pas écht tot leven!

Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?