Schiet jouw website raak bij je doelgroep? 5 tips

Ooit een commercial gezien voor een gezinsauto waarin twee 65+-ers de show stelen? Waarschijnlijk niet, omdat er dan niet veel verkocht wordt. De juiste identificatie is belangrijk, ook op je website. Websites die de doelgroep niet raken, krijgen minder aanvragen en uiteindelijk minder bezoekers. Wat kun je doen om te raken?

Je wordt als consument de hele dag door geprikkeld door reclames van merken, waarin beroemdheden een product of dienst aanprijzen. Je kent vast de reclame van Nespresso wel waarin een charmante George Clooney de show steelt. Nespresso wil met Clooney mannen (en ook vrouwen) aanspreken in de leeftijd van 30-50 jaar. Dove gebruikt geen celebrities, maar zet acteurs in die bereikbaar zijn en waarmee de doelgroep zich goed kan identificeren. Bekijk de video van Dove:

nespresso reclame george clooney identificatie

Hoe zorg jij voor de juiste identificatie bij je doelgroep?

1. Ken je doelgroep

Weet jij wie je doelgroep is? Je kunt een website maken, die je zelf mooi vindt, maar jij bent de doelgroep niet. Als je mikt op jongeren tussen de 16 en 20 jaar moet je niet met een strakke en zakelijke uitstraling komen. Je kunt een ijkpersoon bedenken, wat je helpt om beter in te spelen op de behoeftes van je doelgroep. Bij het plaatsen van informatie op je website heb je dan altijd een ijkpersoon die ‘meekijkt’.

2. Maak het persoonlijk

Veel websites die ik bezoek zijn afstandelijk en staan bol van vaktaal. Als ondernemer en marketeer, die vol is van zijn product of dienst, bestaat het gevaar om vanuit je aanbod te communiceren. Probeer je te richten op de vraag van je doelgroep: waar zoekt hij naar, wat zijn zijn problemen? Stem daar de informatie op je website op af, maak het persoonlijk zodat de doelgroep zich aangesproken voelt.

Praktisch:

typische stockfoto bedrijven website

3. Laat echte mensen zien

Je kunt je vast de websites wel voor je halen, waarop je welkom wordt geheten door een rijtje mensen van verschillende etniciteiten met veel te witte tanden en een zalvende glimlach. Ik vraag me altijd af hoe die zakelijk geklede mensen het toch voor elkaar krijgen om bij zoveel verschillende bedrijven tegelijk te werken. Ik heb het hier over de zogenoemde stockfoto’s. Maak daar alsjeblieft geen gebruik van als je mensen wilt laten zien. Stockfoto’s van mensen stoten mij over het algemeen af en zorgen voor afstand. Investeer in een leuke fotoshoot van je team, of laat een fotoserie maken bij verschillende klanten. Daar heb je jarenlang profijt van.

Probeer in de fotoslider op de Homepage van je website in ieder geval 1 of 2 van die foto’s te zetten. Vermijd foto’s die te abstract zijn, waardoor een bezoeker te lang moet nadenken wat de betekenis is.

4. Zet ervaringen van anderen in

Wie heeft je product of dienst al eerder gebruikt en wat is zijn of haar ervaring? Verzamel positieve ervaringen en verwerk ze tot persoonlijke referentiepagina’s. Probeer er een foto bij te zetten van je klant voor meer betrouwbaarheid. Je kunt ook reviewtool inzetten van een externe website. 

Lees daar meer over in ons artikel Klantervaringen op je website.

klantervaring op website rijschool apeldoorn

5. Blijf in gesprek met je doelgroep

Ken jij de vragen die spelen bij je doelgroep als het gaat over je product of dienst? Vraag geregeld aan klanten wat er speelt. Je kunt de informatie, die je krijgt bijvoorbeeld gebruiken in een blog op je website. Voorbeeld: je bent hovenier en een klant vertelt je over een luizenplaag in zijn tuin. Jij hebt daar wel een oplossing voor. Waarom zou je die niet delen met bezoekers van je website? Houd je oren open.

Lees ook eens: Waar haal je inspiratie voor een blog vandaan? 4 tips

Ga met deze tips aan de slag en sluit je website beter aan bij je doelgroep. Heb je vragen of tips? Deel ze hieronder met ons, of stuur mij een mailtje.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?