Wat wil je met je website in 2016?

2015 ligt achter ons. Misschien ben je nog druk bezig met het bepalen van je bedrijfsdoelstellingen voor 2016. Heb je ook al nagedacht wat je in het nieuwe jaar met je website wilt bereiken? Ga je actief nieuwe klanten werven, of laat je weer een jaar stilletjes voorbij gaan zonder online activiteit?

Keiharde feiten

Ik wil beginnen met wat feiten over lokale zoekopdrachten in 2015. Ze komen uit het jaarlijkse consumentenonderzoek van BrightLocal:

  • 92% van de mensen zoekt online naar lokale bedrijven;
  • 43% zoekt minimaal 1 keer per maand naar lokale bedrijven online;
  • 60% zoekt 6 keer per jaar naar lokale bedrijven;
  • 14% zoekt elke dag naar lokale bedrijven.

Lokale vindbaarheid is de afgelopen jaren alleen maar belangrijker geworden. Eerder dit jaar gaven we je al 5 tips om de lokale vindbaarheid van je website te vergroten. Wat heb je met de tips gedaan? Heb je je bedrijf al aangemeld voor Google Mijn Bedrijf of je profiel geupdate?

lokale zoekopdrachten 2015 bright local

Leendert en Petra zijn geslaagd

We hebben verschillende klanten het afgelopen jaar mooie stappen zien maken met hun online vindbaarheid. Leendert, een rijschoolhouder uit Apeldoorn plaatst van elke geslaagde leerling een leuk verhaaltje met foto op zijn blog. Dit deelt hij onder meer via zijn Facebook-pagina waar vrienden en familie van de geslaagde leerling op reageren, waardoor hij weer nieuwe leerlingen bereikt. Door te delen op zijn website wordt Leendert steeds relevanter voor de zoekmachines als het gaat om zoekopdrachten voor rijles en rijexamen in Apeldoorn. Er is enorm veel concurrentie, maar Leendert laat zich daar niet door afschrikken en met succes, zijn lesagenda is goed gevuld.

bloggen-is-belangrijk-lessenbijleendert

Petra begint in januari met haar website voor de verhuur en verkoop van kinderkleding voor begrafenissen. We zijn sceptisch, maar als we na een jaar de balans opmaken zijn we verbaasd over de resultaten: Petra’s website krijgt gemiddeld 380 bezoekers per maand, waarvan 65% via de zoekresultaten. De omzet groeit en inmiddels hangen haar jurkjes ook in een winkel in Geldermalsen, van online naar offline. Hoe heeft ze dit voor elkaar gekregen? Door relevant zijn, structureel delen op haar blog, dicht bij zichzelf blijven en enthousiasme. Lees het volledige verhaal van Petra.

Steek jij anderen aan?

Laatstgenoemde factor is wat mij betreft essentieel voor succes. Enthousiasme werkt aanstekend, het activeert en motiveert anderen om je heen. Bij Plate worden wij aangestoken door het enthousiasme van klanten. Het is geweldig om te zien dat het resulteert in online rendement, wat ons weer motiveert om Plate nog beter te maken.

Dood of de gladiolen

Wat wil jij met je website in 2016? Nogmaals die vraag. Als je Plate niet gebruikt, de kansen die er liggen niet erkent, niet enthousiast bent omdat je het allemaal te moeilijk vindt, of er geen tijd voor hebt, dan sterf je online een langzame dood. Het klinkt dramatisch, maar het komt er op neer dat je steeds minder kans maakt om online nieuwe klanten te bereiken. Natuurlijk, je hebt je mond-tot-mond-reclame, maar denk je niet dat mensen die van je bedrijf horen even checken of het verhaal aansluit bij de online presentatie?

Heb je nog geen website? Vraag je dan goed af wat je wilt bereiken. De bedrijven die een website voor je kunnen maken zijn legio. Maar als die website eenmaal staat, wat dan? Heb je dan de vrijheid om je enthousiasme kwijt te kunnen, of word je beperkt door een moeilijk CMS wat voor veel frustraties zorgt en waarmee je veel tijd verspilt.

Pas op voor D(ikke) T(ante) G(ea)

Pas op voor bedrijven die websites aanbieden waarbij je een beperking hebt in het aantal pagina’s en voor elke extra pagina bij moet betalen. Prima als je totaal geen online ambities hebt, maar dodelijk voor je portemonnee als je online succes wilt. Om relevant te worden binnen je sector, om serieus genomen te worden, heb je pagina’s nodig. We vergelijken de zoekmachine altijd met een bibliotheek. Welk boek wordt het meest gelezen voor een bepaald onderwerp, denk je? Juist, het boek met de beste informatie, het boek dat het meest relevant is voor het onderwerp waar je op zoekt. Dat geldt ook voor je website. Lees meer over de oorsprong van vindbaarheid in zoekmachines.

Heb je al een antwoord? Denk er de komende weken goed over na. Wij hopen dat 2016 een jaar wordt waarin we samen met jou vol enthousiasme kunnen knallen. We zijn met verschillende ontwikkelingen bezig, waardoor de drempel nog lager wordt om met je website bezig te zijn. Check it out: Waar zijn we toch allemaal mee bezig?

Heb je vragen, of wil je wat met ons delen? Stuur een mailtje naar info@startmetplate.nl of laat hieronder een reactie achter.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?