Ook al weet je dat het belangrijk is om de vindbaarheid van je website te verbeteren, is het toch ontzettend lastig om er tijd voor vrij te maken. Hoe kun je met minimale inspanningen je positie in de zoekmachine verbeteren? In deze blog krijg je een plan aangereikt, waarmee je vooruit kunt als je weinig tijd hebt.
Aan het begin van de maand maak je een overzicht van de 50 - 100 belangrijkste zoekwoorden voor je website. Je kunt hier het beste een Excel- of andere spreadsheet (bijv. Google Sheets) voor gebruiken. Zet bij de zoekwoorden ook je huidige positie in de zoekresultaten en de URL die er bij hoort.
Tip: gebruik de Google Webmaster Tools. Onder Zoekverkeer > Zoekanalyse kun je eenvoudig een overzicht downloaden van de zoekwoorden en bijbehorende vertoningen, CTR en posities over de afgelopen 7, 28 of 90 dagen. Ik raad je aan om te kiezen voor de periode van 90 dagen, omdat die het meest reëele beeld geeft.
Zodra je het document hebt gemaakt, is het zaak om je spreadsheet elke week te updaten. Je kunt bij Zoekanalyse een vergelijking maken tussen de afgelopen 7 of 28 dagen en de 7 of 28 dagen ervoor.
Probeer ook te kijken naar keywords waar je website nog niet op gevonden wordt, maar die je doelgroep wel gebruikt in zoekopdrachten. Gebruik bijvoorbeeld Answerthepublic.com om achter zoekvragen van je doelgroep te komen. In deze blog vind je meer tools voor suggesties bij keywords.
Met alleen de data in je spreadsheet ben je nog niet klaar. Probeer elke week 1 of 2 acties te bedenken om de vindbaarheid van je website te stimuleren. Hieronder som ik een paar mogelijke acties voor je op:
Je keyword- en actieplanning is op orde. Dat betekent dat je aan de slag kunt met het maken van relevante content waarmee je bezoekers helpt bij de vragen, die ze hebben over je producten of diensten. Voordat je nieuwe content op je website plaatst, moet je even een kleine check doen van een paar minuutjes:
Maak ruimte in je agenda voor het verbeteren van de vindbaarheid van je website! Je zult al snel merken dat je inspanningen effect hebben. We zien dat klanten, die regelmatig actief zijn met hun website van Plate, zichtbaar meer aanvragen binnenhalen.