Houd jij genoeg rekening met mobiele websitebezoekers?

Dat websites mobielvriendelijk moeten zijn, hoeven we je denk ik niet meer uit te leggen. Maar het is wel goed om vanuit een ander perspectief stil te staan bij de impact van mobiel bezoek aan je website. Heb je bijvoorbeeld wel eens gezien hoe de zoekresultaten van Google er uit zien op je smartphone? De beschrijving van een pagina op mobiel krijgt veel minder tekens dan op je desktop. En zo zijn er nog meer punten waar je rekening mee moet houden als het gaat om het optimaliseren van je website voor mobiele bezoekers. In deze blog leer je hoe je omgaat met mobiele bezoekers.

Responsive website


Allereerst wil ik je laten zien, waarin bezoekers met een mobiel apparaat verschillen met bezoekers vanaf een computer of laptop:

  1. Bezoekers zitten gemiddeld minder lang op je website,
  2. Snelheid van de internetverbinding,
  3. Kleiner scherm, dus minder overzicht om snel bij juiste informatie te komen,
  4. Mobiele bezoekers zijn op websites van horeca en winkels vaak op zoek naar contactgegevens, openingstijden, etc.,
  5. Bezoekers met mobiel zijn sneller afgeleid door hun omgeving: ze zijn bijvoorbeeld aan het wandelen, of liggen op de bank.

Google heeft een uitgebreide documentatie voor webmasters om je website ‘responsive te maken. Bij Plate zorgen we dat je website automatisch mobielvriendelijk is. Wat kun je als websitegebruiker zelf doen om je website mobielvriendelijk te maken?

Mobielvriendelijkere website? 3 tips

1. Zet de belangrijkste zoekwoorden vooraan

Op een computer of laptop bestaat de titel van een pagina in de zoekresultaten van Google uit ongeveer 65 tekens en de beschrijving uit 160 tekens. De mobiele zoekresultaten hebben minder ruimte: 55 tekens voor de titel en zo’n 115 voor de beschrijving.

Zorg er bij het maken van een SEO-titel en -beschrijving voor dat je de belangrijkste zoekwoorden en de wervende tekst vooraan zet en niet pas aan het eind van de titel of beschrijving.

2. Denk aan de snelheid van je website

Een mobiele bezoeker maakt regelmatig gebruik van een 3G- of 4G-netwerk om websites te bezoeken. Zo’n netwerk levert (veel) minder snel internet dan WIFI of kabel. Een website met grootte afbeeldingen zorgt voor een langere laadtijd, wat mobiele bezoekers kan afschrikken. Als het te lang duurt, zijn bezoekers over het algemeen snel weg en als ze toch de moeite nemen om te wachten, zullen ze hoogstwaarschijnlijk niet het geduld hebben om meer pagina’s op je website te bezoeken. Zo krijg je een hoger bounce-percentage.

Wees dus kritisch bij het samenstellen van pagina’s op je website: laadt de informatie ook snel voor bezoekers met een trage verbinding? Vooral afbeeldingen en afbeeldingsgallerijen kunnen een sterk vertragend effect hebben. Video’s zijn helemaal zwaar, maar als je deze aanroept via YouTube of Vimeo heeft dit geen nadelige gevolgen voor de laadtijd van je webpagina. 

Lees ook ons artikel: Hoe verhoog ik de snelheid van mijn website?

3. Zorg dat ze snel bij hun gewenste informatie zijn

Een mobiele bezoeker leest gemiddeld minder informatie dan een bezoeker vanaf een desktop. Daarnaast heeft hij ook nog een kleiner scherm, wat het zoeken moeizamer maakt. De combinatie van deze factoren kan zorgen dat bezoekers maar een pagina bekijken en niet doorklikken naar andere pagina’s. Als Google ziet dat mobiele bezoekers bijvoorbeeld gemiddeld maar een pagina bekijken of kort op je website blijven, kan dit op termijn gevolgen hebben voor je positie in de zoekresultaten. Kennelijk zijn er andere websites, waar bezoekers eerder bij de door hun gewenste informatie zijn.

Het gaat Google er dus niet alleen om dat je website netjes schaalt naar mobiele schermen, het gaat om de totale gebruikerservaring van mobiele bezoekers. Zorg er dus voor dat de informatie goed doorzoekbaar is en maak bijvoorbeeld regelmatig gebruik van een ‘zoekveld’. Hiernaast zie je hoe je een zoekveld toevoegt aan je website.

Voor ondernemers met een winkel, restaurant of café is het vooral erg verstandig om hier goed over na te denken. Mobiele bezoekers voor deze type bedrijven zijn doorgaans op zoek naar de adresgegevens, telefoonnummer of openingstijden. Zorg dat mobiele bezoekers deze informatie snel kunnen vinden door bijvoorbeeld een button met ‘openingstijden’ bovenaan je pagina te zetten. 

Verdient jouw website de titel ‘mobielvriendelijk’?

Je denkt misschien dat je een mobielvriendelijke website hebt omdat je website responsive is. Echter, een responsive website geeft alleen maar aan dat de techniek achter je website goed is. Als je niet nadenkt over hoe mobiele bezoekers verschillen van desktop bezoekers en hier je website niet op aanpast en beter maakt, is het maar de vraag of je website de titel ‘mobielvriendelijke website’ verdient. 

We verwachten dat mobiel de komende jaren nog veel belangrijker gaat worden. Om die reden werken wij aan een functie waarbij klanten speciale pagina's voor bezoekers met een smartphone of tablet kunnen maken. Op deze manier kun je mobiele gebruikers optimaal bedienen.

Als je hulp nodig hebt of meer wilt weten over hoe je je website gebruiksvriendelijker maakt voor mobiele bezoekers stuur ons dan gerust een mailtje of reageer hieronder. Heb je zelf tips, deel ze dan met ons!

Nabrander: We weten dat een pop-up een effectieve manier is om bijvoorbeeld nieuwsbriefinschrijvingen te krijgen of acties onder de aandacht te brengen, maar op een mobiel kan een pop-up al snel het hele scherm bedekken.

 

Mobiel vriendelijke website

Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?