Ok, Google: Hoe bereid ik mijn website in 2018 voor op spraakgestuurd zoeken?

Afgelopen week zag ik een hilarisch filmpje op YouTube waarin een oma kennis maakt met Google Home, een slimme luidspreker die werkt met spraakbesturing. Het zette mij aan het denken over de gevolgen van spraakgestuurd zoeken voor de vindbaarheid van websites. Hoe kun jij je website voorbereiden op deze nieuwe trend?

Google Home

Google Home en vergelijkbare tools zoals Alexa van Amazon willen klanten helpen om het leven nog makkelijker te maken. Je kunt de tools gebruiken om de lampen in huis te bedienen, afspraken te maken en producten te bestellen. In de onderstaande video zie je Google Home in actie.

Hoe word ik gevonden voor spraakopdrachten in Google?

Hieronder geef ik je 4 acties die je kunt ondernemen om je website klaar te maken voor ‘voice search’.

1. Beantwoord concrete zoekvragen op je website

Gesproken zoekopdrachten zijn doorgaans langer dan tekstuele zoekopdrachten en bestaan vaak uit een vraag, bijvoorbeeld: ‘Hoe maak ik een appeltaart?’. Om erachter te komen wat die zoekvragen zijn voor je website, moet je zelf logisch nadenken over eventuele vragen die zoekers kunnen stellen over je producten of diensten. Google geeft - op dit moment - namelijk nog geen inzicht in de vraaggestuurde zoekopdrachten voor je website.

Een tool als Answerthepublic.com geeft concrete vragen bij zoekwoorden en kan je helpen om te ontdekken wat de zoekvragen van je doelgroep zijn. Bedenk vervolgens goede antwoorden bij die vragen en geef ze een plekje op je website door bijvoorbeeld een FAQ-pagina te maken.

2. Krijg 'featured snippets' in de zoekresultaten

Als ik Google de vraag stel: ‘Hoe maak ik een appeltaart?’ leest een vrouwelijke stem mij het uitgelichte zoekresultaat van Koopmans voor wat verschijnt bij die opdracht. 

Dit uitgelichte zoekresultaat noemen we een ‘featured snippet’. Google gebruikt deze snippets voor antwoorden op spraakgestuurde zoekvragen. In deze blog lees je hoe je featured snippets in de zoekresultaten kunt krijgen.

voice search in werking

3. Update je Google Bedrijfspagina

Heb je nog geen Google Bedrijfspagina of heb je je bedrijfsprofiel nog niet geupdate? Waar wacht je op! Google Mijn Bedrijf is voor Google een geweldige manier om je bedrijf te leren kennen. Denk aan de markt waar je in zit, je adresgegevens, telefoonnummer, openingstijden en andere gegevens. Omdat veel spraakgestuurde zoekopdrachten lokaal zijn, kan een Google Bedrijfsprofiel helpen om eerder naar voren te komen als een spraakopdracht betrekking heeft op de markt waar je in zit.

4. Structureer je content

Om ervoor te zorgen dat je website bij een spraakopdracht sneller naar boven komt als relevant antwoord is het belangrijk dat je de informatie goed structureert. Gebruik bijvoorbeeld tekstkopjes boven alinea’s met een vraag. Koopmans doet dat goed. Boven de ingrediënten staat ‘ Wat heb ik nodig?’. 3 keer raden wie er naar boven komt in Google als je zoekt op 'Wat heb ik nodig voor een appeltaart?'.

Johannes Baas Plate

Wil je meer weten over de trend van voice search, of andere trends voor vindbaarheid in 2018? Stuur mij gerust even een mailtje of een berichtje in de chat. Heb je een opmerking over deze blog? Deel 'm met ons in de comment-sectie hieronder.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?