4 dont’s voor referenties op je website

Voor een nieuwe klant mocht ik recent een aantal referenties toevoegen aan zijn website. Door referenties te gebruiken, verminder je de twijfel die bezoekers bij je product of dienst kunnen hebben. Je kunt de plank echter ook mis slaan. In deze blog geef ik je 4 dont’s voor referenties op je website.

Don’t 1: Laat alleen het logo zien

Je ziet het geregeld op websites staan: een indrukwekkend rijtje met logo’s van grote bedrijven, die blijkbaar het product of dienst van van het betreffende bedrijf afnemen. Het lijkt er soms wel op alsof iedereen voor Adidas en Coca-Cola werkt.

Screen Shot 2017-02-24 at 10.37.48

Wat zegt een logo zonder het verhaal waarom deze klant voor het product heeft gekozen? Verschillende vragen rijzen. Wanneer heeft deze klant voor dit bedrijf gekozen? Misschien is het al jaren geleden voor een kleine opdracht, of is er juist een sterke, strategische samenwerking? Combineer het klantlogo met een relevant verhaal en vergroot je betrouwbaarheid.

Don’t 2: een klantenquote zonder naam

Je komt het meer dan eens tegen: een mooi stukje tekst bij een logo. In dit stukje tekst wordt het product of dienst van het bedrijf genoemd, maar het is onduidelijk wie deze quote afgeeft. Is dit wel een echte quote, vraag je je soms af? 

En: is het niet een quote van iemand die een onbeduidende functie heeft binnen deze organisatie? Door het toevoegen van een naam en wellicht zelfs zijn of haar functie, vergroot je het vertrouwen wat deze referentie uitstraalt. 

Een goed voorbeeld van hoe je een klantenquote kunt inzetten, is Repro Mercurius uit Ede. Op hun homepage staan logo’s met een korte quote, die doorverwijzen naar een uitgebreide referentiepagina met contactpersoon en bijbehorende functie.

Warsteiner-Klantenquote

Don’t 3: een quote die niet aansluit bij behoeftes van je lezers

Stel dat je een softwarebedrijf hebt en je voegt klantenlogo's toe aan je website. Bedenk dan, voordat je de klant vraagt om een quote af te geven, wat een gemiddelde bezoeker belangrijk zou vinden in een quote. Stel dat de softwaretool, die jij hebt geleverd, er qua looks fantastisch uitziet maar dit een minder belangrijke reden is voor een gemiddelde bezoeker tijdens zijn oriëntatie op je product, dan heeft het niet veel zin om het esthetische aspect uit te lichten. Bedenk eerst welke boodschap je wilt brengen en stuur dan je klant in het geven van een aansprekende quote.

Don’t 4: logo’s die niet worden aangevuld of ververst

We zijn allemaal druk, maar dat is geen reden om de quotes en logo’s op je website niet bij te houden. Heeft één van je klanten een nieuw logo? Zorg dan dat je zijn oude logo aanpast op je website. Heb je nieuwe klanten binnengehaald? Voeg deze dan toe als nieuwe referenties. Op deze manier behoud je een dynamisch overzicht van welke klanten gebruik maken van je product of dienst.

audi_logo_oud
Screen Shot 2017-02-24 at 10.30.57
Pieter Versloot Plate Chat

Wellicht zijn eerder verschenen artikelen ook interessant voor je, bijvoorbeeld '10 tips om de betrouwbaarheid van je website te vergroten' of 'Hoe kun jij online klantreviews in zetten voor je bedrijf'. Heb je meer don’ts bij het inzetten van klantenquotes, of heb je juist do’s? Deel ze hieronder, of stuur me een berichtje op de chat!


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?