Heb jij al Instagram? Steeds meer ondernemers kiezen voor dit snel groeiende social media kanaal en dat is niet gek: dankzij een aantal veranderingen wordt Instagram namelijk aantrekkelijker voor bedrijven. Ontdek waarom een bedrijfsprofiel op Instagram interessant voor jou kan zijn.
Of je serieus werk moet maken van Instagram ligt uiteraard aan de doelgroep, die je met je product of dienst wilt aanspreken. Maar met bijna een half miljard actieve gebruikers waaronder 2,1 miljoen Nederlandse gebruikers is Instagram het op één na populairste social media kanaal ter wereld na Facebook en dus stukken groter dan Twitter, Google+, Linkedin, etc.
Om te blijven groeien en een groter publiek aan te spreken, is Instagram aan de slag gegaan om het medium aantrekkelijker te maken voor bedrijven. Op dit moment heeft iedereen nog hetzelfde profiel, maar over een paar maanden komt er onderscheid tussen een zakelijk profiel en een privé profiel, net als bij Facebook. Met de invoering van een bedrijfsprofiel krijg je als bedrijf inzicht in statistieken en wordt het eenvoudiger voor gebruikers om contact met je op te nemen. Bij Facebook heb je de call-to-actionknop op je pagina, Instagram krijgt ook zo’n soort knop.
Daarnaast krijg je op je Instagram bedrijfsprofiel inzicht in het aantal likes en reacties voor een specifiek bericht op jouw profiel en ontdek je op welk moment van de dag jouw volgers online zijn. Laatstgenoemde statistiek is een uitkomst als je wilt weten wat de beste tijd is om een bericht op Instagram te zetten.
Verder krijg je met de invoer van het bedrijfsprofiel inzicht in de gegevens van je volgers: zijn het overwegend mannen of vrouwen, wat is de leeftijd en waar komen ze vandaan?
Je vraagt je wellicht af waarom Instagram al deze moeite doet. Nou, er valt geld te verdienen. Net als bij Facebook komt er een uitgebreid en intelligent advertentieprogramma achter het platform te hangen met de naam: Dynamic Product Ads. Hoe meer inzicht je hebt in je doelgroep, des te beter is Instagram in staat om jouw product of dienst door middel van een advertentie onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Uiteraard verwachten ze bij Instagram dat jij daar ook weer aan gaat verdienen.
Wat ga jij doen? Wachten totdat Instagram begint met het uitrollen van bedrijfsprofielen? Of begin je vandaag alvast en switch je zo meteen van een privéaccount naar een bedrijfsaccount. Als ondernemer kun je bijvoorbeeld foto's delen van projecten die je oplevert, van een nieuw product dat je hebt ontwikkeld, van de 'collega van de week' of van een nieuwe ontwikkeling binnen je bedrijf.
Zodra het Instagram bedrijfsprofiel beschikbaar is, laten wij dit weten in dit artikel. Heb je vragen of opmerkingen over het Instagram bedrijfsprofiel? Laat ze hieronder achter of stuur een mail naar info@startmetplate.nl.