Je hebt een nieuwe website, maar de aanvragen blijven uit. Dit is niet wat je ervan verwacht had. Hoe ga je het tij keren? Je hebt een tool nodig, die je laat zien hoe bezoekers je website gebruiken. Maak in deze blog kennis met Hotjar.
Hotjar is een analyse- en feedbacktool voor je website. Het biedt een set van tools om bezoekersgedrag te analyseren en tools om directe feedback te krijgen over hoe bezoekers te website ervaren. Hotjar heeft een proefversie van 15 dagen, die vervolgens overgaat in een gratis versie met beperkingen. Je kunt de gratis versie prima gebruiken voor je website.
Voor een nieuwe klant van Plate heb ik onlangs voor het eerst Hotjar getest en ik ben verrast over de inzichten die Hotjar geeft. In vergelijking met Google Analytics gaat Hotjar veel verder en kun je problemen op je website daadwerkelijk gaan oplossen. Waar je in Analytics bijvoorbeeld ziet dat de bezoekduur van een landingspagina erg laag is, kun je in Hotjar uitvogelen waar dat aan ligt. Hotjar laat echt zien hoe bezoekers je pagina gebruiken en ervaren.
Je kunt Hotjar eenvoudig binnen Plate installeren. Ga naar de website en klik op ‘Try it for free’. Loop de stappen door en plak de code in je website.
Klik op het Wieltje voor ‘Instellingen’. Kies voor het tabblad ‘Technisch’ en plak de code onder ‘Code injectie’ in een nieuwe regel (zie screenshot hieronder).
Nu ben je klaar om aan de slag te gaan met de tools.
Als je wilt weten hoe bezoekers op een specifieke pagina klikken, bewegen (met muis of vinger) en scrollen maak je een heatmap aan. Je kunt per device (desktop, mobiel, tablet) zien hoe het klik-, beweeg- en scrollgedrag is. In het screenshot hieronder zie je de bewegingen van bezoekers op een pagina. De kleur rood geeft aan dat er meerdere mensen op die plek bewegen.
Mijn favoriete tool is Visitor Recordings, waarmee live schermopnames worden gemaakt van het websitegebruik van individuele bezoekers van je website. Dankzij de opnames maak je het hele proces mee dat een bezoeker doormaakt en zie je precies waar hij afhaakt, of juist een aanvraag doet.
De Conversion Funnel tool heb ik zelf nog niet gebruikt, maar is erg handig als je website heel conversiegericht is en je wilt zien waar eventuele knelpunten in het conversiepad zitten. Voorbeeld: je verkoopt bijzondere tandenborstels en hebt een mooie landingspagina waar je alles komt te weten over deze speciale borstels. Vanaf deze pagina wil je dat bezoekers doorklikken naar een bestelpagina. Door een Conversion Funnel aan te maken voor deze pagina’s ontdek je waar bezoekers afhaken en kun je aan de slag met het maken van het ideale conversiepad.
Contactformulieren kunnen te lang en onduidelijk zijn, waardoor bezoekers afhaken. Hotjar biedt een tool, die formulieren op je website analyseert. Hoelang doet een bezoeker over het invullen van een bepaald veld en bij welk veld haakt hij af? Handige inzichten die je met deze tool krijgt. Lees ook eens: 5 tips voor een beter contactformulier.
Naast tools om gebruikersgedrag op je website te analyseren biedt Hotjar een set tools aan om feedback van bezoekers te vragen door middel van een poll, onderzoek of gebruikerstest.
Ben jij overtuigd om Hotjar te testen voor je website? Mijn ervaring is dat Hotjar het nog leuker maakt om met je website bezig te zijn. Je ziet namelijk echt hoe bezoekers reageren op je informatie, kunt die content vervolgens optimaliseren en opnieuw meten. Heb je veel bezoekers op je website, maar vind je dat er te weinig overgaan tot een aanvraag, dan is het zeker zinvol om Hotjar eens te installeren.